Oliefilter
Fra : Jacob Tjørnholm

Dato : 20-03-02 22:51

Hejsa,

I dag skiftede jeg olie på Banditten, men jeg har ikke noget værktøj til at
skrue det nye oliefilter fast med.

Min mekaniker sagde, at jeg bare kunne bruge "klør fem", men det hårdeste
jeg kunne stramme på den måde var en enkelt omgang (efter den begynder at
tage ved), og i værkstedsmanualen står der, at det skal strammes to omgange.
Filteret sidder et helt umuligt sted bag forrørene

Hvad er jeres erfaring med den slags? Er det OK bare at stramme det godt til
med hånden, eller skal jeg købe et værktøj til det, inden jeg kører på den
igen?

Takker,
Jacob Tjørnholm,
Bandit 600

Fra : Carsten H Steffensen

Dato : 20-03-02 23:02

> Min mekaniker sagde, at jeg bare kunne bruge "klør fem", men det hårdeste

Hej Jacob!
Din mekaniker har ret, jeg er selv en af slagsen, og jeg kan fortælle dig de
kan sidde fast selv om de kun er spændt med klør fem, forøvrigt kører jeg
selv gsxr som jo er samme motortype og jeg har aldrig tabt et filter. Den
med 2 omgange passer garanteret ikke, 1 omgang er mere end rigeligt.
Venlig hilsen
Carsten

Fra : Danteknik

Dato : 20-03-02 23:36

> [...]
til
> med hånden, eller skal jeg købe et værktøj til det, inden jeg kører på den

Hej Jacob.

Det passer med to omgange efter at o-ringen ligger an, og det er ikke smart
at køre med et oliefilter, der ikke er spændt korrekt.

Jeg har købt en dims til at sætte uden på filteret, hvorefter du kan stramme
(og løsne) filteret vha. en 17 mm. nøgle.

Den kostede ikke meget, og så har man styr på det.

; - )

KD Bandit 600

Fra : Asger Steffensen

Dato : 21-03-02 00:19

"Jacob Tjørnholm" <chopmo@hotpop.com> skrev i en meddelelse
> [...]
til
> med hånden, eller skal jeg købe et værktøj til det, inden jeg kører på den

Huskede du at smøre en dråbe olie på filterets gummiring? Et udvendigt
oliefilter skal blot spændes med fingrene, men hvis der ikke er olie på
gummiringen er modstanden her meget større.

Asger
ZX-10

Fra : Peter J

Dato : 21-03-02 20:23

Asger Steffensen <ast@get2net.dk> skrev i en

> [...]
> oliefilter skal blot spændes med fingrene, men hvis der ikke er olie på
> gummiringen er modstanden her meget større.

Ja, og ski.. svært at få af igen, når den tid kommer !

Peter
CBR 1000 F

Fra : Uffe Overgaard Koch

Dato : 22-03-02 00:04

"Jacob Tjørnholm" <chopmo@hotpop.com> writes:

En justerbar oliefilterting-tang til 35kr i Silvan, er perfekt til at tage et filter af
Banditten. Men til påspænding skal du kun bruge håndkraft, da du ellers nemt kan
ødelægge gevindet.

/Uffe
B600

Fra : Danteknik

Dato : 22-03-02 10:10

> [...]
et filter af
> Banditten. Men til påspænding skal du kun bruge håndkraft, da du ellers

Hej igen.

Oliefilteret på Banditten sidder, så det er temmeligt besværligt at komme
til.

Det er derfor ikke nemt at stramme ordentligt med håndkraft, og jeg synes nu
heller ikke en universal oliefilter-tang er særlig god til Banditten.

Et korrekt værktøj koster ca. kr. 100, og det passer altså med to omgange,
efter at den oliesmurte o-ring lægger an.

; - )

KD Bandit 600