Scanning af stregtegninger
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-03-02 22:45

Scanne (streg)tegninger ?
Sådan nogle der er sort/hvide med klare, skarpe og lange lige streger
(og ofte rette vinkler) volder mig store problemer. Farver og
'grayscale' billeder er OK, men netop disse tegninger ... der
formodentlig er trykt eller gengivet i klare forhold s/h lykkes ikke.
Mærkeligt nok, for der er vist en eller anden særlig teknik med
trykningen af dem ... eller?
Min scanner _er_ gammel, men dog 24 bit og i en rimelig opløsning (anno
1998: state of the art til en rimelig penge - i Tyskland). Bruger Adobe
PhotoSHop i en ældre version (tør næsten ikke sige, hvor gammel den er,
men den fulgte med ...) og den virker altså upåklageligt til farve og
grayscale.
Men ikke med denne slags tegninger. Har osse prøvet på andre maskiner
med en opdateret version af PhotoShop .... no go!

At sætte opløsningen op (dpi) hjælper ikke en flynder ... outputtet er
ringe og ikke til at gengive på skærmen. Endsige videre i forløbet:
Skærmbillede > præsentation > print .... nå, nej, jeg har ikke prøvet at
printe nogle ringe billeder ud .... jeg har bare givet op, for
nuværende.

Skal jeg virkelig til at lægge et 'rasterark' ind over glaspladen på
scanneren for at det kan lykkes? Det ville da være bøvlet, men sikkert
virksomt, ik'?! Der *må* da være en indstilling i scannersoftwaren
(PhotoShop) der kan klare det?

Håber der er nogen hard-core scanner-folk (trykkere?) her, der kan
hjælpe mig.

Det er _ikke_ OT i denne gruppe, for det skal selvklart foregå i et
Mac-miljø.

Nå, ja, når jeg nu endelig er kommet igennem (SIC!), vil jeg lige spørge
om hvorfor der mangler en del poster i dtext.news .... den var åbenbart
nede op imod sidste weekend, og jeg mangler bl.a. noget under tråden
"Der er så stille" (hed den vist) ... kunne godt se dem søndag aften på
news.tele.dk, men ikke nu på dtext.news (som jeg absolut foretrækker
efter et godt råd her i gruppen ... den er hurtigere) .... der er osse
en tråd om servicemanualer som ser noget død ud? Den skulle da vist ende
med politianmeldelser og meget andet? Hvordan sluttede den? Løb den bare
ud i sandet?

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-03-02 23:32

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> om hvorfor der mangler en del poster i dtext.news .... den var åbenbart
> nede op imod sidste weekend, og jeg mangler bl.a. noget under tråden

Så lever tråden jo op til sit navn

> der er osse en tråd om servicemanualer som ser noget død ud? Den skulle
> da vist ende med politianmeldelser og meget andet? Hvordan sluttede den?
> Løb den bare ud i sandet?

Både og... Det kan være der kommer en fortsættelse, når deltagerne blive
løsladt.
Nå, men undskyld jeg forstyrrer. Jeg skal også til at have min
scanner sat op.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Christian Bech

Dato : 21-03-02 12:33

> [...]

> Nå, ja, når jeg nu endelig er kommet igennem (SIC!), vil jeg lige spørge
> om hvorfor der mangler en del poster i dtext.news .... den var åbenbart

Så vidt vides, var den meget langt nede. Så langt nede at den ikke kunne
reddes. Da det er en testserver og dermed uofficiel, tror jeg ikke TDC
føler sig forpligtet til, at den skal være helt ajour.

> [...]
> en tråd om servicemanualer som ser noget død ud? Den skulle da vist ende
> med politianmeldelser og meget andet? Hvordan sluttede den? Løb den bare

Det var sandsynligvis kun varm luft fra en hanekylling. Under alle
omstændigheder er anmeldelsen løbet ud i sandet, når vagthavende har
hørt den.

--
"Gott sei dank; er war immer aldeles kaput"
- Per E. Hanstholm

Fra : Villy Erichsen

Dato : 21-03-02 17:52

"Mich. Ottosen" wrote:

> [...]
> scanneren for at det kan lykkes? Det ville da være bøvlet, men sikkert
> virksomt, ik'?! Der *må* da være en indstilling i scannersoftwaren

Det ville have hjulpet meget om du havde fortalt hvilken scanner det drejer
sig om - og hvilket scannerprogram der leverer "plug in" til Photoshop.

Men generelt skal der vælges "Lineart" til scanning-opløsning=1000 DPI
Arkiver i TIF format.
MEN det ser ud ad H.... til på skærmen - prøv at printe.
Du kan også "vectorisere" scanningerne i Adobe Streamline - det gør at
billederne kan forstørres uden at "pixelere" (bliver takkede)
Prøv dig frem - eller spørg igen.

VH
Villy Erichsen

Fra : Jan Hovard

Dato : 21-03-02 18:40

Du skal være opmærksom på at treshold kan ændre meget på dit scannede
resultat.

---Janh

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-03-02 22:46

Jan Hovard <jan@hovard.dk> wrote:

> Du skal være opmærksom på at treshold kan ændre meget på dit scannede
> resultat.

Jo, men hvad pokker er det? Har kigget efter treshold, men ikke fundet
noget. Kan dog svagt erindre noget ....

Oplys mig, venligst.

Det mærkelig er, at jeg kan scanne f.eks. Bo Bojesen tegninger i GRAY og
i en rimelig opløsning, de kommer fint frem på skærmen. Men de mere
tekniske (arkitekttegninger) bliver elendige .... det forstår jeg ikke
helt?

Fra : Jan Hovard

Dato : 22-03-02 15:16

Treshold er niveauet, for hvornår scanneren opfatter stregen som værende
sort nok, til at "se" den som en streg. Det er måske lidt kryptisk sagt, men
jeg håber du forstår. Det er især vigtigt hvis du scanner stregtegning.

---JanH

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 22-03-02 23:30

> [...]

> jeg håber du forstår. Det er især vigtigt hvis du scanner stregtegning.

Jo, det forstår jeg da godt nok, og det er vel netop det, der er
problemet? Arkitekttegninger (planer og snit) er som regel med ganske
tynde streger i alt det hvide. Bo Bojesen er derimod med en betydeligt
federe streg.

Som du kan se af mine andre indlæg prøver jeg lige Villys anvisninger
af. Men jeg kunne nu godt tænke mig at vide om den der 'treshold' er
noget man selv kan styre via programmet? En mulig løsning kunne vel være
at lave en fotokopi af tegningerne (= stregerne bliver federe)?

PS: jeg ved godt, at den løsning med et rasterark, som jeg foreslog, er
dødfødt (maurée/moré effekten, stavemåde uden garanti), det var mere et
udslag af desperation.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-03-02 22:46

Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> Det ville have hjulpet meget om du havde fortalt hvilken scanner det drejer
> sig om - og hvilket scannerprogram der leverer "plug in" til Photoshop.

Det er en Mustek 800 II SP. Scannerprogram? Nå, jo, det er der vel nok
..... erindrer at have installeret et eller andet medfølgende (men det er
dæleme mange år siden - vel 6 år?) ... i hvert fald en F/B Scanner (det
er vist en driver, eller?) Den har aldrig kørt under Twain.
Plug-ins har jeg aldrig sat mig ind i, så jeg aner faktisk ikke rigtigt,
hvad det er. I PhotoSHop (ja, hiold nu fast: LE v. 2.5.1, er der en
lang liste, når jeg går "About ...")

> Men generelt skal der vælges "Lineart" til scanning-opløsning=1000 DPI
> Arkiver i TIF format.
> MEN det ser ud ad H.... til på skærmen - prøv at printe.

Har prøvet og det ser da rimeligt ud, men skal lige lægge det over i en
præsentation. Det er ikke til print med til storskærmsvisning.
Men hvorfor egentlig TIFF? Jeg plejer at jpeg'e alle mine billeder, men
det er jo en komprimering, så det er vel forklaringen?

> Du kan også "vectorisere" scanningerne i Adobe Streamline - det gør at
> billederne kan forstørres uden at "pixelere" (bliver takkede)

Se, det lyder rigtigt det med at billederne ikke bliver pixede, men når
det er Adobe er det nok noget dyrt købevare, ik'?

> Prøv dig frem - eller spørg igen.

Som du kan se har jeg fulgt begge de sidste anvisninger :)

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : macsteen

Dato : 21-03-02 22:54

in article 1f9f2cf.1o5bag3dpvbrqN%mich.ottosen@post5.tele.dk, Mich. Ottosen
at mich.ottosen@post5.tele.dk wrote on 21.03.2002 22:45:

> [...]
> Men hvorfor egentlig TIFF? Jeg plejer at jpeg'e alle mine billeder, men
> det er jo en komprimering, så det er vel forklaringen?

Hvis det er til skærm-visning skal du nok hellere skanne det i gråtone.
Opløsningen behøver ikke at være højere end den skal vises på skærmen d.v.s.
max. 1600 x 1200.
JPEG er ikke særlig godt (læs aldeles uanvendeligt) til streg. Brug hellere
GIF hvis du ikke kan/vil bruge TIFF.

> Se, det lyder rigtigt det med at billederne ikke bliver pixede, men når
> det er Adobe er det nok noget dyrt købevare, ik'?

Glem det - når ting vises på en skærm bliver de pixelerede - det du er ude
efter er anti-aliasing, som slører pixels i kanterne.

> Som du kan se har jeg fulgt begge de sidste anvisninger :)

Når man spørger er det altid en stor hjælp at oplyse præcis hvor man vil nå
til!
Det er - så vidt jeg kan se - først nu det tydeliggøres at du kun skal bruge
det til skærmvisning. I hvilken sammenhæng er dog stadig uklart!

Fra : Storm

Dato : 23-03-02 17:01

> Har prøvet og det ser da rimeligt ud, men skal lige lægge det over i en
> præsentation. Det er ikke til print med til storskærmsvisning.

Og det med storskærmsvisning kan netop drille med stregscan, du skal som
macsteen foreslår give lidt anti-alias så stregerne ikke fremstår så
pixelerede i din præsentation, hvis du har mulighed for det.

> Men hvorfor egentlig TIFF?

Du har fået nogle gode råd til at scanne streger til tryk-brug. Men du
skal jo slet ikke bruge dem til tryk, men kun til skærmpræsentation. Så
det er dit præsentationsprogram og skærmen der bestemmer hvordan det
tager sig ud.

> Jeg plejer at jpeg'e alle mine billeder, men
> det er jo en komprimering, så det er vel forklaringen?

Til skærmpræsentation har jeg også haft problemer med nogle
stregtegninger. I Powerpoint (Office 2001) blev GIF - BMP elle PICT
faktisk pænt.
Brugte jeg Acrobat PDF præsentation var det fint bare jeg tjekkede at
jeg havde slået "Smooth lineart" til i de generelle preferencer.

Mine tegninger var godt nok ikke scan men vectorgrafik.
Prøv at scanne som foreslået (line-art i høj opløsning) og gem så
resultatet som nogle GIF eller PICT og se hvad der bliver pænest.

Eller - du kunne prøve at destillere en højtopløst (presoptimized) pdf
af din lineart. Hvis den står flot, kan du placere den eller tage et
skærmdump.pict af det som du placerer.

Fortæl hvad du finder ud ad

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 24-03-02 17:15

> Du kan også "vectorisere" scanningerne i Adobe Streamline - det gør at
> billederne kan forstørres uden at "pixelere" (bliver takkede)
> [...]

Angående vectorisering.
Kan man ikke også gøre det i andre programmer, f.eks. Graphic Converter?
Hvad er i så fald proceduren for et godt resultat?
Jeg tænker på tilfælde, hvor jeg står med et bitmapbillede af mindre god
kvalitet (f.eks. hentet på nettet), som jeg gerne vil kunne behandle,
som om jeg selv havde scannet det som tiff eller eps. Så forestiller jeg
mig, at jeg kan skalere det ned, så at det bliver så lidt takket som
muligt, hvorefter jeg vektoriserer det. Og så kan jeg igen ændre på
størrelsen som jeg har lyst.
Er det sådan, det foregår? Og altså, hvilke programmer kan gøre det?
Hvilket format gemmes det vektoriserede billede i?

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : macsteen

Dato : 24-03-02 18:44

in article 1f9evo7.1i9kdd1io5962N%ossmidt@post11.tele.dk, Ove Steen Smidt at
ossmidt@post11.tele.dk wrote on 24.03.2002 17:14:

> [...]
> mig, at jeg kan skalere det ned, så at det bliver så lidt takket som
> muligt, hvorefter jeg vektoriserer det. Og så kan jeg igen ændre på

Jeg har samplet fra 72 dpi op til 600 dpi eller mere og efterfølgende
vektoriseret. Det blev ikke så dårligt.

> Er det sådan, det foregår? Og altså, hvilke programmer kan gøre det?
> Hvilket format gemmes det vektoriserede billede i?

Den med at skalere ned til pixellering ikke ses tror jeg ikke på.
Streamline, Photoshop og Illustrator kan.
Vektoriseret streg gemmes oftest i EPS-format.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 25-03-02 12:07

> Jeg har samplet fra 72 dpi op til 600 dpi eller mere og efterfølgende
> vektoriseret. Det blev ikke så dårligt.

Hvad betyder "sample" i denne sammenhæng? Jeg kender kun ordet i
forbindelse med lyd.

> Den med at skalere ned til pixellering ikke ses tror jeg ikke på.
> Streamline, Photoshop og Illustrator kan.
> Vektoriseret streg gemmes oftest i EPS-format.

Jeg har Photoshop LE og Illustrator til rådighed. Hvad kan man så gøre?
Gemme som EPS i Photoshop og åbne i Illustrator, hvor en eller anden
funktion foretager vektoriseringen?

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : macsteen

Dato : 25-03-02 17:57

in article 1f9lnyb.7duk3h2cvnmaN%ossmidt@post11.tele.dk, Ove Steen Smidt at
ossmidt@post11.tele.dk wrote on 25.03.2002 12:06:

> Hvad betyder "sample" i denne sammenhæng? Jeg kender kun ordet i
> forbindelse med lyd.

Det jeg mener er at skalere billedet op ved at hæve opløsningen - i
modsætning til at skalere billedet ved at sænke opløsningen.

> Jeg har Photoshop LE og Illustrator til rådighed. Hvad kan man så gøre?
> Gemme som EPS i Photoshop og åbne i Illustrator, hvor en eller anden
> funktion foretager vektoriseringen?

Du skal i alle tilfælde ikke benytte EPS hvis AI skal kunne arbejde med
pixels. Brug TIFF i stedet, placer den i AI og brug Auto-trace-værktøj.

Eller bliv i Photoshop og lav en selektion på emnet og brug Make Path.

Fra : thorkild nielsen

Dato : 21-03-02 22:02

"Mich. Ottosen" wrote:

> [...]
> formodentlig er trykt eller gengivet i klare forhold s/h lykkes ikke.
> Mærkeligt nok, for der er vist en eller anden særlig teknik med

- Hvis ikke du kan indstille "Threshold" i scanner-lugin-programmet, kunne
du prøve at scanne i gråskala og der efter i photoshop ændre det til
bitmap. Det har jeg nogle gange haft success med.

Send mig evt. en direkte mail, hvis du vil have mere vejledning (evt.- pr.
telefon.)

Venligst
Thorkild

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 23-03-02 00:46

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Scanne (streg)tegninger ?

Godt så, så gør du sådan her:

Scan i din scanners højeste optiske opløsning, grayscale. 600 ppi er
ofte fint nok. Sæt kontrasten lidt højt hvis du kan i scanningen, ikke
meget, lad den hellere være grå end knaldhamrende s/h :)

Nu har du en lidt grå og kedelig (men meget "fyldig") scanning i
Photoshop. Gå i Image, Adjust, Brightness/Contrast og hæv Brightness
_lidt_ og tag så fat i Contrast og hæv den godt op.

Hvis der er tekst i din scanning er det nemt at vide når du går "for
vidt" med Contrast. Men døm selv, og tag en beslutning. Gem som TIFF og
hent ind i dit program. Det ligner lort, men ser fantastisk ud på print.

Mojn, Thomas

--
"I haven't slept for ten days ... because that would be too long."

-Mitch Hedberg

Fra : Jan Hovard

Dato : 23-03-02 11:01

Det er bedre at anvende Kurve i stedet for Brightness/Contrast, den kan
meget mere samt holde fast i enderne af toneforløbet.
Det du så efterfølgende kan gøre er, at åbne menuen "sharpen " og vælger
Uncharp Mask... Her har du 3 "håndtag" at trække i og kan se i vinduet hvad
der sker. Den nederste "Threshold" flytter det område du sharpner op imod
skyggeområdet.
Du kan også ramme ind med lasso og kun korregere inden i området.

---JanH