minus Ansættelsesbrev og erstatning derfor~
Fra : Bo

Dato : 20-03-02 22:23

En ven af mig blev offentligansat 25.januar 2002 og fik et ansættelsesbrev 2
dage efter, hvor der stod at et udvalg skulle godkende lønindplacering efter
at dokumentation af eksamen+lønanciennitet. var afleveret, dette blev
afleveret dagen efter til personalekontoret, dette "Tillæg" til
Ansættelsesbrevet hvori lønnen er beskrevet er aldrig modtaget og min ven
får stadig en løn svarende til maksimum dagpengesatsen + 9% for AM+SP
bidrag. (Han skal have det dobbelte det får de andre ansatte.)

Jeg ved at højsteret eller var det landsretten dømte et firma til at betale
ca. 9.000 - 11.000 kr. fordi der
ikke var udfærdiget et Ansættelsesbrev. Her er der tale om et delvis
ansættelsebrev, hvori lønnen ikke er nævnt men kun at der er 3.mdr. prøvetid
og indtil 14 dages opsigelse, så mit spm. kan han kræve noget fra denne dom
og hvilken paragraf er det, gerne et direkte link dertil (dobbelklikke
musen). Når han rykker
personalekontoret, får han at vide at der arbejdes med sagen, jamen bare han
får løntrin X, og skide være med denne NY-LØN, det er ren narresut og
fedterøvstillæg.

Nu ikke noget med at skrive, henvend dig til din fagforening. Det er sådan
at den offentligearbejdsgiver(chef) er "ven" med fagforeningen, så det kan
give problemer. Så derfor er det lidt kildent spm.

Fra : Peter G C

Dato : 21-03-02 07:35

"Bo" <bolten@ofir.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
han
> får løntrin X, og skide være med denne NY-LØN, det er ren narresut og

Der er gangske rigtigt en lov, som giver mulighed for en mindre godtgørelse,
hvis der er fejl. Godtgørelsen vil formentlig udgøre kr. 5.000.

Men, hvis din ven vil fortsætte med ansættelse på sin nuværende
arbejdsplads, så skal han jo nok ikke fremsætte kravet.

Når arbejdsgiveren har fundet ud af, hvad den ansatte skal have i løn,
bliver en eventuel manko selvfølgelig udbetalt senere.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 21-03-02 09:05

bolten@ofir.dk writes:
> min ven får stadig en løn svarende til maksimum dagpengesatsen + 9% for
>AM+SP
>bidrag. (Han skal have det dobbelte det får de andre ansatte.)

Du fortæller ikke hele historien. Der er ingen der bliver ansat ved det
offentlige til maksimum dagpenge med mindre det er et tilskudsjob. Lad os
få alle fakta på bordet, ellers får du forkerte svar.

>Nu ikke noget med at skrive, henvend dig til din fagforening. Det er sådan
>at den offentligearbejdsgiver(chef) er "ven" med fagforeningen, så det kan
>give problemer. Så derfor er det lidt kildent spm.

Hvor ved du fra det ikke hjælper at henvende sig på fagforeningen. Har din
ven prøvet? Om end ikke andet, så ville han vel få et svar, som du kan
poste samtidig, og som vi kunne tage stilling til var i orden.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Ulrik Guldbæk

Dato : 23-03-02 17:22

Godtgørelsen antages at udgøre 5.000 blot for arbejdsgiverens manglende
pligt til at udstede et lovligt ansættelsesbevis. Har det manglende eller
ulovlige ansættelsesbevis, antages godtgørelsen at udgøre kr. 10.000 eler
15.000 i meget grove tilfælde. Der kan evt. også være aftalt
konventionalbod i overenskomst, som arbejdsgiveren skal betale til
fagforeningen.

Advokat Henrik Karl Nielsen (H) som vandt principsagen, der fastog, at også
kontanthjælpsmodtagere i aktivering er omfattet af ansættelsesbevisloven,
har skrevet en bog om ansættelsesbeviser, som jeg kan henvise til for en
in-deepth gennemgang:

http://www.bibliotek.dk/search.zap?target=Dfa&&term4=&term2
=henrik+karl+nielsen&term3=&term1=ans%E6%3F&&cclterm5=materiale%3D(b%E5
+eller+pf+eller+mu+eller+sc+eller+und)&field4=emne&field2=forfatter&field3
=titel&field1=fritekst&syntax=xml&op=og&start=5&number=1&element=L

Se i øvrigt www.hknielsen.com og www.borgerret.net for generel info om
anættelsesbeviser, sidste link mest af interesse for kontanthjælspmodtagere
i aktivering og individuel jobtræning.

Med venlig Hilsen
Ulrik Guldbæk
www.kalgevejledning.dk