Jord Analyse ?
Fra : Bo Carøe

Dato : 20-03-02 20:11

Hej med jer

Sidste forår fik jeg lavet en jord analyse af min havejord.

I prøven stod der følgende:
Målt i prøve: Rt = 6.8 Pt = 4.3 Kt = 14.5

Og der stod at i min køkkenhave skulle jeg sprede:
12kg kalk, 14kg superfosfat og 4kg kaligødning. pr 100m2
Og det blev gjort! + det blev tilført noget N (kvælstof)

Men hvad så i år, skal jeg så have lavet en ny jord analyse ?

Det skal lige siges at min have er anlagt for 2 år siden på en tidligere
mark som var lejet ud til en landmand der sparede på gødningen!

mvh Bo

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 20-03-02 21:15

Bo Carøe wrote:

> [...]
> Og det blev gjort! + det blev tilført noget N (kvælstof)
>
> Men hvad så i år, skal jeg så have lavet en ny jord analyse ?

Hvad skal du dyrke? Vinter Hvede?

Fra : Bo Carøe

Dato : 21-03-02 07:43

Peter Ole Kvint wrote:

> Hvad skal du dyrke? Vinter Hvede?

Ja hvis det er det man dyrker i en køkkenhave ! Men jeg tror nu jeg vil
dyrke nogle katofler og gulderøder..

Fra : Per A. Hansen

Dato : 21-03-02 19:55

Bo Carøe <caroe@tdcadsl.dk> skrev i en news:3C98DEB9.7080208@tdcadsl.dk...
> [...]
> Og det blev gjort! + det blev tilført noget N (kvælstof)
> Men hvad så i år, skal jeg så have lavet en ny jord analyse ?

Nej - det er ikke nødvendigt.
Jeg vil synes at kalktilstanden var i orden med Rt på 6,8 -
det er sikkert ikke en svær lerjord du har - og slet ikke til kartofler.
Der vil måske forekomme noget manganmangel på afgrøderne - ( pga
overkalkning)
det kan imødegås med lidt maneb ( klassificeret som ugiftigt svampemiddel.)
Pt er i underkanten, Kt er tilpas, men det tal kan ændre sig ret hurtigt.

Nårmalt anbefaler man ikke de rene varer - superfosfat og kaligødning -
du kan med fordel anvende NPK-gødning. Med de tal du har kan du
anvende noget i retning af 23 - 3 - 7 ( med Cu - så er der ikke klor i)
eller 16 - 5 - 12.

Jeg synes de råd du har fået er lidt for overfladiske.
Kalk - og kvælstoftilførselen skal tildeles efter afgrøden - f.eks. skal
ærter jo ikke have kvælstofgødning.

Du kan se lidt om gødskning og gødningsbehov på siden:

http://hjem.get2net.dk/per.hansen

Se under planteernæring.

Per A. Hansen