Anbefaling af nyt grafikkort
Fra : rondo

Dato : 20-03-02 20:03

Jeg står foran at ville skifte mit Matrox G400 ud med et nyt grafikkort, men
er i tvivl om hvilket et, jeg skal vælge. Jeg har brug for et kort som har
en meget høj 2D ydelse, men som bestemt også gerne må præstere noget i 3D
sammenhæng. Jeg er ikke den store spiller, men snupper dog gerne et 3D
skydespil eller lignende en gang imellem. Kortet må også gerne have TV-out,
men det er ikke nødvendigvis et must. Umiddelbart er jeg villig til at ofre
op til omkring 2000 kr. på kortet. Er der nogle, som ved lidt mere om
grafikkort, end jeg gør, og som kan anbefale et kort, eller et godt sted
hvor jeg kan læse nogen anmeldelser.

rondo
_____________________
I'm the captain on this ship.......
and I have my wifes permission to say so

Fra : TDC

Dato : 20-03-02 20:20

Jammen der er da kun éet valg: Radeon 7500 - Og så har du oven i købet ca.
800,- til nye spil! )) ......Og hvis du er parat til at runde de 2kkr,
er der jo Radeon 8500.

Mvh
/Søren - Der har et Radeon 7500 og nyder lækker 2D når han laver video og
foto....Og spiller FS2002 med alt maxed out.

--
Kig billeder og "Mini-Marked" på www.sitecenter.dk/tinaogsoeren

Fra : Michael Bach

Dato : 20-03-02 21:56

"TDC" <smp@privat.dk> wrote in message
> Jammen der er da kun éet valg: Radeon 7500 - Og så har du oven i købet ca.
> 800,- til nye spil! )) ......Og hvis du er parat til at runde de 2kkr,
> er der jo Radeon 8500.
> -----------------------

Ja,Radeon 8500 er vildere end vild,det ville jeg helt klart vælge :)

Mvh Michael

Fra : DeBoss

Dato : 20-03-02 22:36

Eller et Palit GeForce3 Ti200 128Mb m/TVout som yder noget mere og koster
1500kr

Med min 550 Athlon yder den 3550 - 4250 i 3DMark2001 alt efter om det er
clocket eller ej.. (Radeon7500 yder 2000 - 2500 med samme processor)

GF3Ti200 kan runde10.000 med en større processor

Mvh Dennis

Fra : BentBent

Dato : 21-03-02 00:06

> [...]
> op til omkring 2000 kr. på kortet. Er der nogle, som ved lidt mere om
> grafikkort, end jeg gør, og som kan anbefale et kort, eller et godt sted

Det bedste tech site jeg kender er http://www.tech-report.com/

http://www.digit-life.com/index.html er også godt og har meget uddybende
artikler og er vel stedet hvis man skal have info om grafikkort.

Hvis du kun spiller lejlighedsvist er et GF4 MX440 et godt valg til 1050,-
Endnu bedre er et GF3 Ti200 til 1500,- det er noget hurtigere i 3D end et
GF4 MX440, begge kort fra Palit og med TV-Out.

GF4 MX440 har hardware dekodning af MPEG2 indbygget i kortet som Radeon
serien og er vel lidt hurtigere i 3D kort end Radeon7500. Nvidias MPEG2
dekodningen er dog ikke understøttet af noget software endnu, men det er kun
et spørgsmål om tid.

GF3 Ti200 er et bedre og mere 'fremtidsikret' kort end GF4 MX440 og
Radeon7500 da det understøtter Direct X 8. Har du pengene er de 500,-
ekstra givet givet ud i forhold til et GF4 M440.

Kort fortalt GF3 Ti200 for hurtig 3D.
GF4 MX440 for hardware dekodning af MPEG2 og nogle specielle features i 2D.
http://www.nvidia.com/view.asp?IO=feature_nview
Radeon7500 for hardware dekodning af MPEG2 og gode drivere til TV-Out. Med
Geforce kortene skal du måske ud at rode med TV-Tool for at få billedet over
på dit TV.

Du kan selvfølgeligt også sparke igennem med et Radeon 8500 eller et GF4
Ti4400, men de er begge over 2000,-

Jeg har haft et GF2 MX, GF2 GTS og nu et GF4 MX440 og jeg kan ikke se nogen
forskel i 1600x1200 på min 19" Sony monitor (E400). Efter min mening har
alle moderne kort en god 2D billedkvalitet. Jeg har aldrig brugt TV-Out.

Et Palit GF4 Mx440 (sandsynligvis alle GF4 MX440) kan køre med 100 Hz i
1600x1200, ikke at min monitor kan klare det, men det kan grafikkortet. For
den sags skyld tror jeg også at alle GF2, GF3 og Radeon versioner kan klare
det.

I Digit-life tests af Palit GF3 Ti200 og GF4 Mx440 har de vurderet 2D
kvaliteten til at være meget god, så vidt jeg husker. Det har de nok også
ved Radeon7500.

Hvis du køber et Palit kort får du ikke spil eller nogle kabler med til
TV-Out. Ved mit GF4 MX440 fulgte Power DVD dog med. De opdaterer sjældent
deres drivers, hvilket ikke gør noget da man bare kan bruge nvidia egne,
hvilket 90% af alle geforce ejere gør.

Palit Gf3 Ti200
http://www.digit-life.com/articles/palitti200/index.html

Palit GF4 MX440 (Bemærk at de nye GF4 MX440 fra Palit har 4 ns. ram og ikke
5 ns. som i artiklen)
http://www.digit-life.com/articles/gf4mx/index3.html

ATI Radeon 7500
http://www.digit-life.com/articles/radeon7500/index.html

Håber det hjælper.

Fra : BentBent

Dato : 21-03-02 02:09

"BentBent" <BentBent@hotmail.com> wrote in message

Jeg har lige set på www.edbpriser.dk at Radeon 8500LE versionerne er ganske
billig. Men det er kun Palit og Point of View der har kortene hjemme.

Der er ikke angivet tid på hvornår forhandlerne får Radeon kort hjem
produceret af ATI og der er over 14 dages ventetid på et fra Hercules.

Hvis du vælger et fra Palit eller Point of View så skal du sikre dig at de
kører med 250/250 MHz på GPU/ram.

Hvis jeg var dig så jeg ville vente 2-3 uger og se om der er begyndt at
dukke GF4 Ti4200 kort op og hvordan de er prissat, i forhold til Radeon
8500LE/8500. ATI er vist også igang med en forbedret version af Radeon 8500.

Men Radeon 8500LE versionerne virker meget konkurence dygtige pt.