Skrukke fliser
Fra : Søren G. Nielsen

Dato : 29-01-01 17:01

Hej gruppe

Jeg har en kammerat der er ved at inspicere et nyligt overtaget og nybygget
hus. Der er ca. 50 fliser 25 x 25 cm. i køkkengulv der er skrukke. De er
lagt oven på betongulv.

Må fliser være skrukke? Hvor meget evt. ?

Gode råd modtages med kyshånd. Staklen ved ikke hvad han evt. skal sige til
murermesteren.

Hejsa

Søren

Fra : Hauge

Dato : 29-01-01 17:21

Hejsa

"Søren G. Nielsen" <s.g.nielsen@get2net.dk> wrote in message
> Må fliser være skrukke? Hvor meget evt. ?

Nej, for er de skrukke, er de lagt forkert. Jeg mindes at kunne huske hvis
man kan høre at de er skrukke (hul lyd ved svag bankning), så bør man skifte
dem ud, og det tyder det på at i kan.

> Gode råd modtages med kyshånd. Staklen ved ikke hvad han evt. skal sige
til
> murermesteren.

Udskiftning, ingen tvivl om det.

Mvh Hauge

Fra : Johnny

Dato : 30-01-01 14:33

Hvad vil det sige at fliser er skrukke ?
Undskyld hvis jeg spørger dumt, men jeg har ikke hørt dette udtryk før...!
Mvh Johnny

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 30-01-01 19:20

"Johnny" == Johnny <marco@12mail.dk> writes:

> Hvad vil det sige at fliser er skrukke ? Undskyld hvis jeg spørger
> dumt, men jeg har ikke hørt dette udtryk før...!

Det betyder at fliserne kun sidder fast i fugerne mellem dem, mens de
ikke sidder ordentlig fast på undersiden. Det er let at finde ud af om
de sidder fast ved at banke let på midten af dem med en kno. Lyder det
hult er der ikke nok mørtel nedenunder. Især på gulve, men også vægge,
risikerer man at fliserne knækker, hvis de ikke er fuldt understøttet.

--
/Wegge

Fra : Hauge

Dato : 30-01-01 19:45

Hejsa

"Johnny" <marco@12mail.dk> wrote in message
> Hvad vil det sige at fliser er skrukke ?

Det vil sige at der er for lidt klister/klæb under flisen, således at der er
afstand mellem selve flisen og det underlag den skulle have været limet fast
på. Det kan høres ved at man banker stille med håndtaget af en skruetrækker,
og er der en flise der lyder hul, ja så er den skruk. En banken med en
finger kan i grælle tilfælde bruges.

> Undskyld hvis jeg spørger dumt, men jeg har ikke hørt dette udtryk før...!

Ingen spørgsmål er dumme, der er kun dumme svar.

Mvh Hauge

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 30-01-01 22:13

Hauge wrote:

> [...]
> afstand mellem selve flisen og det underlag den skulle have været limet fast

Opstår problemet kun fordi man har været for nærrig med flise-klæberen
eller kan der være andre årsager, som f.eks. problemer med underlaget
eller forkert klæber?
(Blot så jeg ikke senere skal til at lægge fliser _to_ gange... :)

--Johan

Fra : Hauge

Dato : 30-01-01 23:03

Hejsa

"Johan Myhre Andersen" <jma@cpk.auc.dk> wrote in message
> Opstår problemet kun fordi man har været for nærrig med flise-klæberen
> eller kan der være andre årsager, som f.eks. problemer med underlaget
> eller forkert klæber?

Normalt fordi man lægger dem med for lidt klæb og at man ikke gør det
rigtigt, altså hvor meget man trykker dem på plads, i forhold til den mængde
klæb der skal på.
Påfør den mængde klæb du tror der skal på, og læg så flisen og tryk den
fast. Tag flisen op igen, og se på hvor stor en del af flisen der er klæb
på, skal være over en så stor del som muligt.

Jeg mindes at jeg i Silvan har set imellem deres 30 kr's gør-det-selv
videoer er en med lægning af fliser, den kan jeg anbefale dig at købe.

Ellers prøv på Leth's hjemmeside på http://dk.dk/leth jeg mener også at han
har et par billeder + en forklaring på hvordan man gør.

Men det er altså ikke så svært.

Mvh Hauge

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 31-01-01 21:11