Software fra udlandet
Fra : // Ralley

Dato : 20-03-02 19:05

Hej Folkens

Er der nogen af jer der ved hvordan landet ligger med software fra
udlandet??

Jeg kender en der tit er i USA og da software ofte er billigere der end
herhjemme
vil jeg bare lige vide om det er lovligt at bruge software i DK som er købt
i USA.

Det skal siges at softwaren skal bruges i kommercielt øjemed!

// Ralley

Fra : Jakob Paikin

Dato : 20-03-02 19:08

On Wed, 20 Mar 2002 19:05:03 +0100, "// Ralley" <sd8398@ehs.dk> wrote:

>vil jeg bare lige vide om det er lovligt at bruge software i DK som er købt
>i USA.

Ja selvfølgelig!

Hvorfor i al verden skulle det ikke være lovligt?

--
Jakob Paikin

Fra : Henning

Dato : 20-03-02 19:37

On Wed, 20 Mar 2002 19:07:55 +0100, Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> wrote:

>Ja selvfølgelig!
>
>Hvorfor i al verden skulle det ikke være lovligt?

Nogle licenser er beregnet til EU, nogle til Østen osv. Du kan sagtens
løbe ind i disse forbehold!

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Jakob Paikin

Dato : 20-03-02 20:26

On Wed, 20 Mar 2002 19:36:49 +0100, Henning <newsmail@mailme.dk>
wrote:

>Nogle licenser er beregnet til EU, nogle til Østen osv. Du kan sagtens
>løbe ind i disse forbehold!

Men hvor juridiske holdbare er sådan noget?

--
Jakob Paikin

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-03-02 21:08

Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> skrev:

> Men hvor juridiske holdbare er sådan noget?

Hvor lang en tråd mon vi nu skal have?

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 20-03-02 21:12

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev:

[klip]

> Hvor lang en tråd mon vi nu skal have?

Det afhænger vel af hvor mange juridiske argumenter vi får at se.

/Peter

Fra : Padre

Dato : 07-04-02 19:51

> Men hvor juridiske holdbare er sådan noget?

Hvis købet foregår i USA, er det vel USAsk ret, der finder anvendelse på
forholdet ?

Padre

Fra : Peter G C

Dato : 07-04-02 19:57

Padre <spirito_santo@nospam.yahoo.com> skrev:

[klip]

> Hvis købet foregår i USA, er det vel USAsk ret, der finder anvendelse
> på forholdet ?

Hvad ved du om det?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Poul Christensen

Dato : 07-04-02 20:28

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse news:a8q4m2$mf4$1@tux.netsite.dk...
> Padre <spirito_santo@nospam.yahoo.com> skrev:
>
> [klip]

> Hvad ved du om det?

Et ubrugeligt og uforskammet svar på et spørgsmål

PoulC
poulc@ofir.dk

Fra : Thomas W.

Dato : 07-04-02 20:44

Poul Christensen wrote:
> "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

> Et ubrugeligt og uforskammet svar på et spørgsmål

Er det?
Måske der ønskes oplyst en nærmere begrundelse for hvorpå svaret baseres?

I så fald, er det vist ikke PVC's indlæg der er ubrugeligt og uforskammet,
men alene kortfattet?

/Thomas

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-04-02 20:59

"Thomas W." <tw_dk@*NOSPAM*hotmail.com> skrev:

> Er det?

Ja lidt.

> Måske der ønskes oplyst en nærmere begrundelse for hvorpå svaret
> baseres?

Padre stiller et spørgsmål. Peters "svar" herpå er ikke ret brugbart.

> I så fald, er det vist ikke PVC's indlæg der er ubrugeligt og
> uforskammet, men alene kortfattet?

Er Peter nu lavet af PolyVinylChlorid?

--
Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://miljokemi.dk/temaer.htm

Fra : Thomas W.

Dato : 07-04-02 21:08

Morten Bjergstrøm wrote:
> "Thomas W." <tw_dk@*NOSPAM*hotmail.com> skrev:
snip

> Er Peter nu lavet af PolyVinylChlorid?

Det er jeg temmelig sikker på at han er
(eller også driller jeg ham bare lidt. Peters svar var indforstået ift.
Padre, og mit ift. Peter)

/Thomas

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-04-02 21:29

"Thomas W." <tw_dk@*NOSPAM*hotmail.com> skrev:

> Det er jeg temmelig sikker på at han er
> (eller også driller jeg ham bare lidt. Peters svar var indforstået
> ift. Padre, og mit ift. Peter)

Hmm så må I vist hellere til at smide en forklaring på bordet

Fra : Peter G C

Dato : 07-04-02 21:01

Poul Christensen <poulc@ofir.dk> skrev:

[klip]

> Et ubrugeligt og uforskammet svar på et spørgsmål

Ja - se af den udenforstående - beklager misforståelsen....

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Padre

Dato : 07-04-02 22:30

> Hvad ved du om det?

*** For dem som kunne tage anstød af Peters bemærkning: han og jeg kender
hinanden; han driller bare. ***

Det følger vel af international privatret samt værnetingsreglerne.

Som udgangspunkt er værneting hvor aftalen er indgået, værneting fastsætter
iflg. den internationale privatret hvilket lands retsorden, der finder
anvendelse på forholdet. Da salget er sket/sker i USA, må det være USAsk
ret, der finder anvendelse på forholdet.

Det er slet ikke umuligt, at licensbetingelser, som ikke kan kræves
opretholdt efter dansk ret, kan kræves opretholdt efter USAsk ret.

Padre

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-04-02 15:34

"Padre" <spirito_santo@nospam.yahoo.com> skrev:

> *** For dem som kunne tage anstød af Peters bemærkning: han og jeg
> kender hinanden; han driller bare. ***

Selvfølgelig gør han det og normalt er det ikke til at misforstå

> [...]
> Det er slet ikke umuligt, at licensbetingelser, som ikke kan
> kræves opretholdt efter dansk ret, kan kræves opretholdt efter

Kan du uddybe lidt nærmere?
Vil du eksempelvis mene, at licensbetingelser man først bliver bekendt
med efter købet kan være gyldige overfor en dansker, hvis det er et
amerikansk program og sådanne aftaler er gyldige i USA selvom de
næsten helt sikkert er ugyldige i DK?

Fra : Peter G C

Dato : 08-04-02 15:50

> [...]

> med efter købet kan være gyldige overfor en dansker, hvis det er et
> amerikansk program og sådanne aftaler er gyldige i USA selvom de

Hvis de danske regler om international privatret peger på USA'sk ret, så er
det jo USA'ernes regler, der skal anvendes. Og hvordan de er, kan vi jo
gætte om...

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-04-02 16:31

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Hvis de danske regler om international privatret peger på USA'sk
> ret, så er det jo USA'ernes regler, der skal anvendes.

Selvom de er i direkte modstrid med, hvad der er almindeligt gældende i
DK? Det lyder umiddelbart meget ulogisk.

Fra : Henning Makholm

Dato : 08-04-02 18:04

Scripsit "Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk>

> Selvom de er i direkte modstrid med, hvad der er almindeligt gældende i
> DK? Det lyder umiddelbart meget ulogisk.

Hvilken "logisk" måde vil du foreslå til at udrede en strid mellem
aftaleparter i to forskellige lande, når landenes lovregler om
forholdet er i indbyrdes direkte modstrid?

--
Henning Makholm "De er da bare dumme. Det skal du bare sige til dem."

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-04-02 17:18

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev:

> Hvilken "logisk" måde vil du foreslå til at udrede en strid mellem
> aftaleparter i to forskellige lande, når landenes lovregler om
> forholdet er i indbyrdes direkte modstrid?

Aner det ikke. Det er derfor jeg spørger.

Fra : Peter G C

Dato : 08-04-02 17:22

Morten Bjergstrøm <nospam@dafnie.dk> skrev:

[klip]

> Selvom de er i direkte modstrid med, hvad der er almindeligt gældende
> i DK? Det lyder umiddelbart meget ulogisk.

Ja - som udgangspunkt må vi jo respektere de øvrige demokratier vi har
omkring os. Hvis du indgår en aftale med en amerikaner må du tænke dig om
inden du gør det.

Når det er sagt, så kan jeg oplyse, at der generelt tages forbehold for
regler, som vi virke anstødende mod vores retsopfattelse. Man taler om en
ordre public-regel (udtales på fransk).

Den nævte regel er f.eks. indarbejdet i RPL § 223a in fine (=i slutningen)

§ 223a. (904) Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser,(905) hvorefter
afgørelser af udenlandske domstole og myndigheder om borgerlige krav(906) og
udenlandske offentlige forlig om sådanne krav skal have bindende
virkning(907) her i riget, når anerkendelsen ikke vil være åbenbart
uforenelig med landets retsorden.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Erik G Christensen

Dato : 08-04-02 18:25

Peter G C wrote:

> [...]
> udenlandske offentlige forlig om sådanne krav skal have bindende
> virkning(907) her i riget, når anerkendelsen ikke vil være åbenbart

Iøvrigt næsten samme ordlyd som i dødsbobeskatningslovens indledning,
hvor boopgørelser i udlandet respekteres med samme forbehold.

--
Regards Erik G. Christensen
Ikke ansvarlig for en ski'

Fra : Padre

Dato : 09-04-02 15:43

> Selvom de er i direkte modstrid med, hvad der er almindeligt gældende i
> DK? Det lyder umiddelbart meget ulogisk.

Hvorfor dog det ?

Hvis der dukkede en amerikaner op i DK og købte et program, du havde lavet,
og tog det med tilbage til USA for at bruge det dér, ville du vel nok kunne
se det rimelige i, at det var dansk ret, som regulerede hans brug af
programmet ?

Det er iøvrigt almindeligt antaget i ophavsretten, at såfremt en
ophavsretshaver ikke ønsker at udbrede sit produkt i et givet land, er det
hans ret.

Det er fordi, hans ophavsret jo reguleres forskelligt i forskellige lande,
hvilket man altså skal have ret til at forholde sig til.

Padre

Fra : // Ralley

Dato : 20-03-02 22:31

Hvor finder jeg ud om jeg må eller ej......??

// Ralley

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 21-03-02 11:09

> Hvor finder jeg ud om jeg må eller ej......??

Læs eventuelt licensbetingelserne for det pågældende software.

Mvh Mads Kristiansen