Kristi Legeme ?
Fra : E.Dalgas

Dato : 20-03-02 15:20

[E.Dalgas]
[MartiN]
> Kan vi komme det en /smule/ nærmere? Hvis du eventuelt
> kunne udpege den omtalte menighed... No hard feelings
> if you can't!

Jeg fandt dette spørgsmål, for oplagt til at danne udgangspunkt i en ny
tråd. Kan Kristi Legeme udpeges ??

--

E.Dalgas

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-03-02 16:34

[ ... ]

Ja, - se f.eks. http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-029.htm

"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk

Fra : MartiN

Dato : 20-03-02 17:36

On Wed, 20 Mar 2002 16:34, Andreas Falck wrote:

>Ja, - se f.eks. http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-029.htm

Kære Andreas:

Med forbehold at sige (min browser gør knuder)
kom jeg måske først med et svar til dig.

Vi har jo ganske nødtørftigt hilst på hinanden
i forbifarten... Men jeg er nu af dén opfatttelse,
at du har et vældigt fond af viden om dette og hint!

Jeg har selv kigget på den side, som du ovf. referer til
og fundet den særdeles interessant (samt nydelig i
sin flotte opsætning). Hvad jeg ville spørge dig om:

1) Hvor er den menighed blevet af?..
Ok, hvis den var for dum:

2) Har du overblik over, hvor den
sande Guds flok befinder sig idag?

3) Eller kan vi få et lille skriftsted måske,
der belyser den aktuelle situationen?

--
Mvh, pmn.

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-03-02 15:30

"MartiN" <dangold@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

[ ... ]
> Jeg har selv kigget på den side, som du ovf. referer til
> og fundet den særdeles interessant (samt nydelig i

Jamen dog, og tak for roserne

> Hvad jeg ville spørge dig om:
> 1) Hvor er den menighed blevet af?..

Den er lige her. Alle der tilhører Jesus Kristus som Guds sande børn,
udgør Kristi Legeme.

> Ok, hvis den var for dum:

Var den det? )

> 2) Har du overblik over, hvor den
> sande Guds flok befinder sig idag?

Ja, lige her midt i "verden med al dens hedenskab og ugudelighed"
findes en lille skare af troende sande Guds børn, der elsker Ham og
holder hans bud!

> 3) Eller kan vi få et lille skriftsted måske,
> der belyser den aktuelle situationen?

Husker ikke lige i farten hvor det står, men "Guds rige findes midt
iblandt jer", så enkelt er det. Jesu sande Legeme kendes på deres
frugter, står der også. Guds sande børn er også lydige mod Hans
befalinger, står der ligeledes. - Så de der kalder sig kristne og
samtidig forkynder et lovløst evangelium, er således ikke Guds børn,
og dermed heller ikke en del af Kristi Legeme.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-03-02 15:50

"Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> writes:

> Ja, lige her midt i "verden med al dens hedenskab og ugudelighed"
> findes en lille skare af troende sande Guds børn, der elsker Ham og
> holder hans bud!

Ja, men indtil I andre omvender jer til den sande lære, så er jeg
meget alene om at være i den flok.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Praeterea censeo Moulin Rouge omnibus videndum esse"
The RockBear. ((^))

Fra : E.Dalgas

Dato : 21-03-02 16:09

Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3k7s6ou0c.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> Ja, men indtil I andre omvender jer til den sande lære, så er jeg
> meget alene om at være i den flok.

Hov Peter, nu da også du endelig bekender kulør, glemmer du jo broder
Larsen. Så helt alene er du ikke

--

E.Dalgas

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-03-02 16:42

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> writes:

> Hov Peter, nu da også du endelig bekender kulør, glemmer du jo broder
> Larsen. Så helt alene er du ikke

Nej nej. Han er en skummel vranglæerer.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm so glad to see you, Son of Homo Habilis, and
The RockBear. ((^)) Daughter of Australopithecus Afarensis!" cried Bill.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 21-03-02 20:33

> Nej nej. Han er en skummel vranglæerer.

Enig. Tag du hellere og tilslut dig den almindelige fåreflok i Jesu Hjerte

Dikte

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-03-02 21:11

"Benedikte Brisson" <dikte@paradis.dk> writes:

> Enig. Tag du hellere og tilslut dig den almindelige fåreflok i Jesu Hjerte

Jeg fik en melding fra min kordegn i dag om, at min navneforandring
til Peter Bjarke Paaske Juul var godkendt, men at jeg ikke skulle
regne med godkendelser, hvis jeg ville proppe "Pinse" og "Kristi
Himmelfart" ind i mit navn. Er jeres kordegn mere liberal, må jeg jo
overveje det.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 21-03-02 22:37

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> regne med godkendelser, hvis jeg ville proppe "Pinse" og "Kristi
> Himmelfart" ind i mit navn. Er jeres kordegn mere liberal, må jeg jo

Peter, kom ikke og fortæl mig at din far hedder Juul og din mor Paaske?

Ellers må du vist flytte til de spansktalende lande og konvertere til
katolicismen...de VÆLTER sig jo i den slags navne...så meget at at man
SAGTENS kan hedde både Jesus, Maria og Josef samt andre hellige navne og
kristne højtider i forskellige spøjse sammensætninger...Vel at mærke uden at
nogen så meget som løfter et øjenbryn! Men der skal vist per konvention være
mindst tre helgennavne skruet ind mellem fornavn og efternavn...

Men "Pedro Pascua Pase Sobra Ascencio Navidad" (eller så'n noget ligende
maskinoversat) lyder da også meget autentisk? ;-D

Anders Peter Johnsen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-03-02 23:25

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> writes:

> Peter, kom ikke og fortæl mig at din far hedder Juul og din mor Paaske?

Såmænd.

De blev gift pinselørdag 1969.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Fra nu af er I ikke længere mine kloner.
The RockBear. ((^)) I er mine fætre.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 22-03-02 05:26

> [...]
> regne med godkendelser, hvis jeg ville proppe "Pinse" og "Kristi
> Himmelfart" ind i mit navn. Er jeres kordegn mere liberal, må jeg jo

Det bliver først afsløret, hvis du melder dig ind i foreningen *gnæk, gnæk*

Dikte (som pt er kirkeligt hjemløs)

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 23-03-02 15:55

"Benedikte Brisson" <dikte@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en

> Enig. Tag du hellere og tilslut dig den almindelige fåreflok i Jesu Hjerte

Kraftløshed, magtløshed, sindslidelser, lidelser, sygdomme, fortvivlelse og
frygt er de ting Jesus tager bort og genopretter, helbreder hvem der vil
følge ham hele vejen.

Verden er en stort åndelig slagmark, nogen kan se og forstå det, medens
andre kun vil drikke kaffe og spise kage til!

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 23-03-02 16:10

"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Verden er en stort åndelig slagmark, nogen kan se og forstå det, medens
> andre kun vil drikke kaffe og spise kage til!

Jeg glemte at skrive under

Erik L

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 21-03-02 18:16

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> Ja, men indtil I andre omvender jer til den sande lære, så er jeg
> meget alene om at være i den flok.

LOL...!

Mvh Kenn

Fra : Andreas Falck

Dato : 22-03-02 20:16

> Ja, men indtil I andre omvender jer til den sande lære, så er jeg
> meget alene om at være i den flok.

Hihi Peter, du forstår sandelig at bringe smilet frem på læben.

Ka' du nu ha' en rigtig god weekend!

Fra : MartiN

Dato : 23-03-02 00:57

On 21.03.02; 15:59, Andreas Falck wrote:

ref, pMn:

> Den er lige her. Alle der tilhører Jesus Kristus som Guds
> sande børn, udgør Kristi Legeme.

Forstår vi nu hinanden ret -eller må vi melde hus forbi:
De første kristne {ja, det var meningen med spørgsmålet}
skal -som det rensende salt- være tilstede på Jorden idag?..

> Ja, lige her midt i "verden med al dens hedenskab og
> ugudelighed" findes en lille skare af troende sande
> Guds børn, der elsker Ham og holder hans bud!

Det lyder som sød musik i mine øren...
Og det var måske det mest diplomatiske svar,
man kunne forestille sig. Men det besvarer jo næppe
spørgsmålet, om det kan være noget, man bilder sig ind.

> "Guds rige findes midt iblandt jer", så enkelt er det."...

Det være også for en stor dels vedkommende sagt:
"De er i mig; men jeg er ikke i dem!"

>..."Så de der kalder sig kristne og samtidig forkynder
> et lovløst evangelium, er således ikke Guds børn,
> og dermed heller ikke en del af Kristi Legeme.

Ja, så er vi nok på Herrens mark igen -således at forstå,
det ikke fører til noget at ville pege Himmeriget ud, thi
det kan ikke stedfæstes, om så man gennemsøgte hele
verdensrummet.

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-03-02 13:34

> On 21.03.02; 15:59, Andreas Falck wrote:
> ref, pMn:

[ ... ]

> Forstår vi nu hinanden ret -eller må vi melde hus forbi:
> De første kristne {ja, det var meningen med spørgsmålet}
> skal -som det rensende salt- være tilstede på Jorden idag?..

Ja, lige præcist!

> Det lyder som sød musik i mine øren...

Ja, så enkelt er det jo faktisk!

> Og det var måske det mest diplomatiske svar,
> man kunne forestille sig.

Jeg kender ikke diplomatiets ædle kunst.

> Men det besvarer jo næppe spørgsmålet, om det
> kan være noget, man bilder sig ind.

Nåh, var det dét du spurgte om, - det kunne du jo bare have sagt!

> Det være også for en stor dels vedkommende sagt:
> "De er i mig; men jeg er ikke i dem!"

Ja, men det er da ikke Jesus der siger dette. Det jeg citerede er sagt
af Jesus.

> Ja, så er vi nok på Herrens mark igen -således at forstå,
> det ikke fører til noget at ville pege Himmeriget ud, thi
> det kan ikke stedfæstes, om så man gennemsøgte hele
> verdensrummet.

Guds Rige er ikke et jordisk rige med en jordisk konge. Guds Rige er
der hvor Guds sande børn er. Og Guds sande børn er bl.a.
karakteriseret ved at det er dem der holder Guds bud. Holder du ikke
Guds bud er du ikke et Guds barn. Så enkelt og let og ligetil og
soleklart fortæller Bibelen os at tingene hænger sammen.

Fra : MartiN

Dato : 24-03-02 01:34

Andreas Falck skrev

> Nåh, var det dét du spurgte om, - det kunne du jo bare have
sagt!

Jeg havde nær sagt: Det siger jo sig selv...

> Ja, men det er da ikke Jesus der siger dette. Det jeg citerede
er
> sagt af Jesus.

Det står der nok i din oversættelse; men i min
-og i min bibelordbog- står der {Luk.17,21}:
"Se, Guds rige er inden i eder."

Og til din orientering: Det er altså ikke for
'at sætte lus i skindpelsen' jeg stiller mine spørgsmål.
(Kom nu ikke med en smart bemærkning, please!)

Jeg er dybt bekymret for, at kloge hoveder -med så stor en
forstand, at det halve kan være løgn- er ved at gøre Gud
en gevaldig bjørnetjeneste med alle disse kanonader
imod skriften. Det være sig såvel i dens oprindelige helhed,
som i alle væsentlige detaljer. Men det lader til at være helt
i sin orden for dem, der bare kan deres Bibel!

> [...]
og
> soleklart fortæller Bibelen os at tingene hænger sammen.

Tak for en pædagogisk lektion!.. Man føler sig
så godt som hensat til skolebænken igen.
Hvor må det være skønt!

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-03-02 08:39

> Andreas Falck skrev

[ ... ]

> Det står der nok i din oversættelse; men i min
> -og i min bibelordbog- står der {Luk.17,21}:
> "Se, Guds rige er inden i eder."

OK, det var altså samme skriftsted vi tænkte på. teksten kan
oversættes med både "Guds Rige er inden i jer" og med "Guds Rige er
midt iblandt jer". Og denne tekst viser jo ganske tydeligt at det Guds
Rige Jesus taler om, og som han er konge for, netop ikke er et jordisk
rige (selv om der er en del kristne der, på trods af Skriftens
tydelighed, lige som jøderne, hellere ser at det var et jordisk
materielt rige, der er tale om)!

> Og til din orientering: Det er altså ikke for
> 'at sætte lus i skindpelsen' jeg stiller mine spørgsmål.
> (Kom nu ikke med en smart bemærkning, please!)

Sådan opfatter jeg altså heller ikke dine udsagn og spørgsmål!

Fra : MartiN

Dato : 25-03-02 05:18

"Andreas Falck" skrev
subj.re: "Kristi Legeme", d. 24.03, 08:39...

ref, pMn:

>"Sådan opfatter jeg altså heller ikke dine"...

Det glæder mig overordentlig meget at høre, skal
jeg sige dig! For jeg har det jo med at bevæge
mig en del rundt i landskabet. Og faldgruber kan
jo forekomme mange steder -så det byder sig, at
man tager sig vel i agt.

Her kunne jeg høre lidt nærmere til denne sag:

ref. pMn, 23.03, 13:33...

>"Ja, lige præcist!"

Det lyder jo lidt som en ide om re-inkarnation.
Og nu har jeg vel for alvor trådt i spinaten?
Du er velkommen til at springe det over.
Men hvad har vi ellers liggende?..

ref. A.F, 24.03, 08:39...
> [...]
>...(selv om der er en del kristne der, på trods"...{><}
>...hellere ser at det var et jordisk, materielt rige,"..

Jeg kan jo næppe vedblivende tærske langhalm på dette.
Mit spørgsmål er nu: Hvorfor ikke skrive det på den måde,
at 'Guds Rige er inden i og iblandt jer!' -for ellers mener
jeg, en væsentlig del af det går tabt...
Og hvi så emsig dermed? Ja, noget siger mig at nogle
skriftsteder (gl. & ny) -som f.eks Mt.3,12:.. "avnerne skal
han brænde op."- henter deres betoning i dén forbindelse.

Der kan også være til rest nogle korn, som endnu hænger
fast og blot kræver lidt ekstra varme... Ligeledes -mht.
skriftens betydning- rinder dette sted mig i hu:

...."men saml jer skatte i Himmelen, hvor ej møl og
rust fortærer, hvor ingen tyv bryder ind og stjæler.
Thi hvor din skat er vil også dit hjerte være."..

Kan du finde sammenhæng heri med føromtalte problematik?

"Øjet er legemets lys. Hvis derfor dit øje er sundt,
er også dit legeme badet i lys." Luk.6,20-22.

Ja, det var lige for at snuppe resten med. Jeg før til
nogens fortrydelse fremført udsagn fra De nye Seeres
redegørelse med titlen "Ilden Indefra.".. Det skal jeg
undlade at gøre her. Såvidt jeg læser dit første svar
interesser du dig ikke for dén slags nyheder.
Til sidst en bemærkning fra vor ven Anders:

ref. APJ, "Smiths' Åbenbaring" d.23.03, 16:42...

Hvad er i grunden mening med således at 'pynte' på den
oprindelige version af historien? Jeg mener: Det gavner
så afgjort ikke indsigten -og vort levende kenskab til Gud-
at forenkle sagen til gunst for et lemfældigt skøn over,
hvad folk bør tro eller mene...

Der er i mine øjne her tale om et formynderi af den anden
{jætternes} verden. Og hvad angår emne for denne tråd, altså
'Kristi Legeme' -som nogen påstår at have set i Jesu Hjertes
Kirke- ja, jeg spørger bare: Kaldes han ikke for gudernes
konge? Et herredømme af helt andre dimensioner end vi bør
kunne forestille os.

"Jakob svor ved sin fader Isaks rædsel." Det kaldtes førhen
gudfrygtighed. For hvem skulle vel have navngivet Faderen?
Han præsenterer sig for Jakob som en tosidet gestalt under
navnet Israel... Vi behøver ikke de kloge hoveder for at
kunne fastslå, der må være tale om en vis overensstemmelse
af åndelig observans...

Nu med hensyn til det ny testamente:
Vi har med omtalte bog fået hele fire samstemmende beretninger
fra tydeligvis ganske uvildige personer om begivenhederne i
Jødeland omkring vor egen tidsregnings begyndelse. Ja, det
overgår ganske vist enhver beskrivelse. Men Jesus er efter
hvad jeg forstår død på korset for en sag, som rækker langt
videre end til at være belæst op over sin kløgt...

Essential is the spirit in which all of truth
becomes a reality: The one and only Holy Ghost!

--
Mvh, pmn.

Fra : E.Dalgas

Dato : 21-03-02 00:52

Andreas Falck <admin@bibeltro.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a7aa4t$20e$1@egon.worldonline.dk...
> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse
>
> [ ... ]
>
> Ja, - se f.eks. http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-029.htm

Under kendetegn, står der at læse :

1. Jesus er hovedhjørnestenen. Hans liv og lære, eksempel og forsoning er
det centrale for menigheden.

2. Menigheden tror på og følger Guds ord.

3. Den optager nye medlemmer ved troens dåb.

4. De bekymrer sig ikke for popularitet, men viser lydighed mod Guds Ord
og Bud.

Disse fire, kan jeg sagtens tilslutte mig som værende kendetegn på den
kristne menighed.

5. Den helligholder ugens syvende dag som sabbat, den dag Gud indstiftede
i begyndelsen ved skabelsen, og som Jesus, disciplene og apostlene
helligholdt.

Men den sidste her, er jo et eksklusivt fænomen i denne sammenhæng, som der
kan diskuteres rigtigheden af :

http://www.whitesites.dk/er%20sabbatten--.htm#er

--

E.Dalgas

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 21-03-02 12:59

> [...]
Ord
> og Bud.
>
> Disse fire, kan jeg sagtens tilslutte mig som værende kendetegn på den

Nu forstår jeg ingen ting???

1) Skal jeg forstå det sådan; Du kan tilslutte dig de fire kendetegn, dog
med den forbehold at dåben til Jesu død og opstendelse ikke nødvendigvis
behøves ??

2) Eller; Hvis nogen ikke ønsker alle fire kendetegn, så er kennetegnet der
ikke ønsket, ikke et kendetegn der har gyldighed??

Erik

Fra : E.Dalgas

Dato : 21-03-02 15:09

Erik Engelbrecht Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:2Hkm8.61$dR4.1855@news.get2net.dk...

> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

> Nu forstår jeg ingen ting???

Nej det er jo et gennerelt problem for dig.

> 1) Skal jeg forstå det sådan; Du kan tilslutte dig de fire kendetegn, dog
> med den forbehold at dåben til Jesu død og opstendelse ikke nødvendigvis
> behøves ??

Du har ganske misforstået mine skriverier om den kristnes, dåb i vand.

> 2) Eller; Hvis nogen ikke ønsker alle fire kendetegn, så er kennetegnet
der
> ikke ønsket, ikke et kendetegn der har gyldighed??

At din forvirring er total, er tydelig. Jeg har til alle tider holdt på at
den kristne dåb er den nye pagts tegn, der symbolisere den frelse der af Gud
er skænket i Kristus Jesus. Derfor er dåben i vand, som Andreas i sit link
skriver, den kristnes formelle optagelse i menigheden. Ved at lade sig døbe,
ved fuld neddykkelse, forkyndes den døbtes frelse for al verden og erklære
at den der nu døbes ER død, begravet og opstanden, MED Kristus og derfor nu,
tilhøre Ham (Legemet).

--

E.Dalgas

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 21-03-02 16:41

> [...]
>
> Nej det er jo et gennerelt problem for dig.

> Du har ganske misforstået mine skriverier om den kristnes, dåb i vand.

Erik D, skrev
3. Den optager nye medlemmer ved troens dåb. (( 3/4))
Disse fire, kan jeg sagtens tilslutte mig som værende kendetegn på den
kristne menighed.

Erik L spørger??
Vil det så sige af Gud ikke har medlemmer der ikke er døbt???

> [...]
> at den der nu døbes ER død, begravet og opstanden, MED Kristus og derfor

Den der nu døbes ER død, begravet og opstandet. skriver du!! Vil det så
ikke sige at den der vedbliver at være udøbte ikke er død, begravet og
opstået???

Erik

Fra : E.Dalgas

Dato : 21-03-02 17:38

> [...]
>
> Den der nu døbes ER død, begravet og opstandet. skriver du!! Vil det så
> ikke sige at den der vedbliver at være udøbte ikke er død, begravet og

Det siger sig selv at rent læremæssigt, kan du ikke drage en sådan
konklusion. Fordi døden, begravelsen og opstandelsen ER sket, inden dåben.
Problemstillingen for den der ikke lader sig døbe, er en helt anden og har
at gøre med den mulighed at frelsen kan tabes. Vi ved jo hvor vigtigt
fællesskabes vægtes i skriften og det, et fællesskab som udfolder sig rent
konkret gennem de forskellige nådegaver f.eks. Så værger vi os fra at gå
dåbens vej og derved, værger os for indlemmelsen i Kristi Legeme, er vi uden
for det fællesskab og udelukket fra den sandhed og kraft som Jesus virker i
og igennem sit Legeme på jord.

I Det hele taget er spørgsmålet noget hypotetisk. For den der, ved troen på
Kristus, er herligt frelst og har smagt kærligheden og kraften som gives ved
Kristi Offer, vil naturligvis også gå dåbens vej. Skulle det vise sig at
èn - af ukendte årsager ikke vil lade sige døbe, tror jeg ikke på at denne
person kommer bare en millimeter fremad i sit kristne liv, før den Helligånd
har overbevist vedkommende om Guds vilje i denne sag.

--

E.Dalgas

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 22-03-02 20:31

> Erik Engelbrecht Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev

> Det siger sig selv at rent læremæssigt, kan du ikke drage en sådan
> konklusion. Fordi døden, begravelsen og opstandelsen ER sket, inden dåben.

Du er den sjoveste jeg har hørt fra i dette århundrede, men når nu det er
sket inden dåben er det vel ikke nødvendtig at gøre det igen??

> Problemstillingen for den der ikke lader sig døbe, er en helt anden og har
> at gøre med den mulighed at frelsen kan tabes.

Så er dåben vel også nødvendigt for at være sikker på at blive frelst???

> [...]
uden
> for det fællesskab og udelukket fra den sandhed og kraft som Jesus virker

Men hvis Gud nu vil have vi skal sammenvokse med Jesus i dåben til døden som
Paulus skriver i Rom 6v4, er det så ikke i orden at gøre det som Gud har
ladet Paulus skrive??

> I Det hele taget er spørgsmålet noget hypotetisk.

Spørgsmålet er bestemt ikke mere hypotetisk end du gør det til!

> [...]
Helligånd
> har overbevist vedkommende om Guds vilje i denne sag.

Det siger LO også "du skal bare tro på Jesus", men LO glemmer at fortælle
hvad det er vi skal tro på??

Erik

Fra : E.Dalgas

Dato : 22-03-02 21:16

Erik Engelbrecht Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:VDLm8.104$JU5.3659@news.get2net.dk...

> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse
> >
> Du er den sjoveste jeg har hørt fra i dette århundrede, men når nu det er
> sket inden dåben er det vel ikke nødvendtig at gøre det igen??

Nej, netop. Derfor er det jo også at man kun kan undre sig over en vranglære
som dig.

> Så er dåben vel også nødvendigt for at være sikker på at blive frelst???

I henhold til den vækst som ligger i Guds vilje for vores liv som kristne,
ja. Men det er som sagt en anden problemstilling, der ikke ændre ved at
selve frelsen, sker ved - tro af bare nåde - i den kristne tidsalder.

> [...]
som
> Paulus skriver i Rom 6v4, er det så ikke i orden at gøre det som Gud har

Det er ikke bare "iorden", det er Guds vilje, ifølge hans ord. Derfor er
dåben jo et mægtigt sakramente, der synliggøre den frelse - vi ved tro har
modtaget - og derefter lader os døbe til.

> Spørgsmålet er bestemt ikke mere hypotetisk end du gør det til!

Nej, netop

> ved
> Helligånd
>
> Det siger LO også "du skal bare tro på Jesus", men LO glemmer at fortælle
> hvad det er vi skal tro på??

Hvad LO glemmer, ændre ikke på Guds ord. Det ord står fast og det ord, skal
også LO, en dag dømmes udfra. (det skal du forøvrigt også E.Larsen.)

Som lys er jeg kommen til verden, for at enhver, som tror på mig, ikke skal
blive i mørket. Og hvis nogen hører mine ord og ikke overholder dem, så
dømmer jeg ham ikke; thi jeg er ikke kommen for at dømme verden, men for at
frelse verden. Den, der ringeagter mig og ikke tager imod mine ord, har sin
dommer: det ord, som jeg har talt, det skal dømme ham på den yderste dag.
Joh.12,46-48.

--

E.Dalgas

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 24-03-02 01:22

> [...]
> ja. Men det er som sagt en anden problemstilling, der ikke ændre ved at
> selve frelsen, sker ved - tro af bare nåde - i den kristne tidsalder.

Jeg stillede dig kun et spørgsmål, hvorfor taler du så med spaltet tunge,
først skriver du " JA " til mit spørgsmål om at man skal døbes for at være
sikker på at blive frelst, Men så skriver du at det ikke ændre ved selve
frelsen, for hvis man ikke bliver døbt, er man frelst ved tro af bare nåde
??

Kære Erik D, Mener du både at den døbt og den ikke døbt bliver frelst ved
nåden og dåben er ligegyldigt og uden betydning for frelsen. Så har jeg kun
et spørgsmål; -- hvorfor gør man så den ulejlighed at døbe på Jesu
dåbbefaling, når man allerrede er frelst uden dåb ved af bare nåden.

Erik L

Ini utini, Nhomsane!

Fra : E.Dalgas

Dato : 24-03-02 12:50

Erik Engelbrecht Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:V_8n8.145$iY6.3657@news.get2net.dk...

> [...]
> frelsen, for hvis man ikke bliver døbt, er man frelst ved tro af bare nåde

Der er stor forskel på hvad du ser i det jeg skriver og så det jeg mener med
det jeg skriver. Men jeg skal da prøve at forklare dig min rette mening i
det her. Jeg tror på at frelsen gives ved tro på kristus og det af bare
nåde, ved denne tro fødes et menneske på ny og er dermed retfærdiggjort i
Guds øjne. Men så kommer livet der skal leves i Kristus - et liv i forsat
tro, som kræver lydighed mod Guds ord og åbenhed for den HelligeÅnds vilje i
forhold til Guds ord. Det er der vores veje skilles i forståelsen, for jeg
skelner mellen den frelse vi modtager *nu* og den frelse vi *vokser* op til.
For at fødes påny, må et menneske tro og modtage Kristus, for at leve det
nye liv, må et menneske leve i den tro og lydighed mod Guds ord, som pga
genfødslen danner grundlag for det videre liv som kristen. Her opstår
muligheden for at tabe frelsen, men det ændre ikke ved at selve
retfærdiggørelsen sker ved tro af bare nåde.

Hvis du forkynder et lovkrav, såsom du må omskæres (i din forståelse, døbes)
før du er rigtig frelst, udelukker du den frie nåde og håner Kristi
*fuldbragte* værk på Golgata. For omskærelsen som handling, har aldrig været
frelsende i sig selv, men fungeret som tegn på frelsen.

> [...]
> et spørgsmål; -- hvorfor gør man så den ulejlighed at døbe på Jesu
> dåbbefaling, når man allerrede er frelst uden dåb ved af bare nåden.

Hvorfor ? Fordi dåben markere afslutningen på det gamle syndig liv og
begyndelsen på det nye liv i Kristus. Fordi dåben er vores JA på Guds gave i
den nye pagt ved Kristi blod. Dette pagtstegn fungere altså på samme måde
som omskærelsen i GT, som det *ydre tegn* på vores udvælgelse og
tilhørsforhold.

--

E.Dalgas

Fra : E.Dalgas

Dato : 22-03-02 21:19

> [...]
> sket inden dåben er det vel ikke nødvendtig at gøre det igen??

Nej, netop. Derfor er det jo også at man kun kan undre sig over en vranglære
som den du føre.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 24-03-02 08:31

> Erik Engelbrecht Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en

Klip!

> [...]
sin
> dommer: det ord, som jeg har talt, det skal dømme ham på den yderste dag.

Et stort tak til dig Erik D, fordi du oplyser mig om Guds dom, men på den
yderste dag er jeg allerrede dømt 2 Tess 1v8, 1 Kor 3v10-18.

Men var det ikke Kristi legeme du startede tråden med?

Derfor vil jeg gerne spørge dig om hvem der tilhører Kristi legeme?

I Gal 3v27 skriver Paulus; - "Thi alle I, som blev døbt til Kristus, har
iføret jer Kristus" . Vil det ikke sige hvis vi ikke er døbt til Jesu død på
korset (Rom 6v3), så er de ikke iført Kristi og tilhører ikke Kristi
legeme??

I Gal 5v24 skriver Paulus; - " Og de, som hører Kristus til, har korsfæstet
kødet med dets lidenskaber og begæringer:" Vil det ikke sige hvis vi ikke
er døbt til Jesu død på korset (Rom 6v4-6), så er vi ikke korsfæstet med
Jesus og tilhører ikke Kristi legeme??

Er det ikke det lys du citere fra bibelen, at vi hører Guds Ord, kommer til
troen og bliver døbt?? Mark16v16

Erik L

Fra : E.Dalgas

Dato : 24-03-02 21:57

Erik Engelbrecht Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:jhfn8.6$qH.430@news.get2net.dk...

> [...]
>
> Men var det ikke Kristi legeme du startede tråden med?
>
> Derfor vil jeg gerne spørge dig om hvem der tilhører Kristi legeme?

Der findes tre overordnede og afgørende foudsætninger, som jeg ser det : Den
der er født på ny, samt døbt i Ånd og vand.

> [...]
> iføret jer Kristus" . Vil det ikke sige hvis vi ikke er døbt til Jesu død

> korset (Rom 6v3), så er de ikke iført Kristi og tilhører ikke Kristi

Det kan vi godt blive enige om. Bare du husker at dåben er det
retfærdiggjorte menneskes svar på Guds frelse i Kristus og ikke, Guds krav
til os for at opnå frelse. Alle Guds krav mht til vores retfærdiggørrelse
blev opfyldt af Kristus selv, da han led korsdøden of sonede hele verdens
synd.

> [...]
> er døbt til Jesu død på korset (Rom 6v4-6), så er vi ikke korsfæstet med

Det kan vi også enes om tror jeg. For dåben markere jo netop aflæggelsen af
det gamle og iførelsen af det nye, ligesom den fungere som pagtstegn på
vores optagelse i Kristi Legeme.

> Er det ikke det lys du citere fra bibelen, at vi hører Guds Ord, kommer
til
> troen og bliver døbt?? Mark16v16

Selvfølgelig - hvor det at høre og tro Kristi ord, føder os på ny. Og hvor
dåben, er vores accept af det nye liv vi har modtaget, ved troen. Værger vi
os for dåben (den Bibelske) er vi ulydige imod Kristi ord, med den klare
risiko det indebære. At den frelse vi modtog ved troen af bare nåde, mistes
ved ulydigheden.

--

E.Dalgas

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-04-02 16:31

> [...]
> Andreas Falck <admin@bibeltro.dk> skrev:

[ ... ]
> Disse fire, kan jeg sagtens tilslutte mig som værende

Jamen det er da glimrende.

> [...]
>
> Men den sidste her, er jo et eksklusivt fænomen i denne
> sammenhæng, som der kan diskuteres rigtigheden af :

Jamen det kan da sagtens diskuteres hvorvidt sabbatten er Guds segl
eller ej. Men jeg tror næppe at vi to kan blive uenige om det, for jeg
har da heller aldrig troet at sabbatten er Guds segl, og det er jo
heller ikke det der fremgår af mit link:
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-029.htm

> http://www.whitesites.dk/er%20sabbatten--.htm#er

Denne side virker ikke særlig seriøs i sin kritik, selv om jeg da er
enig i mangt og meget af det de fremfører. Men en del af deres
kritikpunkter bygger på løsrevne citater taget ud af deres sammenhæng,
hvorved deres mening ændres til noget helt andet. - Siden er oprettet
af personer, der ikke har kunnet styre deres frustrationer over ikke
at få ørenlyd for mange af deres grundløse kritikpunkter.

Men du skal iøvrigt have tak for at henlede min opmærksomhed på siden,
som jeg dog godt kendte i forvejen.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 21-03-02 00:28

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> mælte sligt:

>Jeg fandt dette spørgsmål, for oplagt til at danne udgangspunkt i en ny
>tråd. Kan Kristi Legeme udpeges ??

Jada. Så sent som i søndags så jeg det på halvnært hold i Jesu Hjerte
Kirke i København. Der var stor efterspørgsel.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Wolfhart Pannenberg var også en Økumenisk stridsmand,
hvad jeg og Gud foragter!"

Fra : E.Dalgas

Dato : 21-03-02 00:39

Rasmus Underbjerg Pinnerup <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:kf6i9u0ske51e5899m28aqnsjvov7fot7t@4ax.com...
> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> mælte sligt:

> Jada. Så sent som i søndags så jeg det på halvnært hold i Jesu Hjerte
> Kirke i København. Der var stor efterspørgsel.

Okay Rasmus, det var jo et noget ukritisk, men meget enkelt bud, på en
besvarelse af spørgsmålet.

--

E.Dalgas

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 21-03-02 05:19

> [...]
> nyhedsmeddelelse:kf6i9u0ske51e5899m28aqnsjvov7fot7t@4ax.com...

> Okay Rasmus, det var jo et noget ukritisk, men meget enkelt bud, på en

Jamen Rasmus har jo ret.

Dikte

Fra : E.Dalgas

Dato : 21-03-02 15:19

Benedikte Brisson <dikte@paradis.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a7bn2l$78f$1@sunsite.dk...
> E.Dalgas <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en

> Jamen Rasmus har jo ret.

Har jeg sagt at han ikke har ret ??

Men nu, når du sådan bekræftiger Rasmus, kan du måske fortælle hvad det er
der gør hans udsagn til noget så sandt, som du åbenbart tillægger det ??

--

E.Dalgas

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 21-03-02 19:03

> Men nu, når du sådan bekræftiger Rasmus, kan du måske fortælle hvad det er
> der gør hans udsagn til noget så sandt, som du åbenbart tillægger det ??

Jeg var der selv
Godtnok først til hyggemessen kl 20, men jeg kan stadig bevidne, at jeg
ligesom Rasmus så Jesu Kristi legeme.

mgh Dikte

Fra : E.Dalgas

Dato : 21-03-02 19:09

Benedikte Brisson <dikte@paradis.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a7d7gj$7l3$1@sunsite.dk...
> E.Dalgas <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en

> Jeg var der selv

Ja det forklare jo en hel del

> Godtnok først til hyggemessen kl 20, men jeg kan stadig bevidne, at jeg
> ligesom Rasmus så Jesu Kristi legeme.

Hvordan kan du være så sikker på det ?

--

E.Dalgas

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 25-03-02 05:14

> Benedikte Brisson <dikte@paradis.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:a7d7gj$7l3$1@sunsite.dk...

> er

> Ja det forklare jo en hel del

> Hvordan kan du være så sikker på det ?

Ja? jeg ville også gerne høre hvad sikkerhed du og Rasmus har, for at det
var Jesus I så?

Erik L

"En Økumenisk stridsmand han tro på
hvad han vil og stadig være frelst ""

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 21-03-02 22:14

> E.Dalgas <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en

> Jeg var der selv
> Godtnok først til hyggemessen kl 20, men jeg kan stadig bevidne, at jeg
> ligesom Rasmus så Jesu Kristi legeme.

Det vil jeg ikke håbe! ;-D

Og dog, jeg går ud fra at du enten taler om Kirkebygningen (udfra navnet),
Menigheden eller blot disse utroligt kedelige oblater med tilhørende
kirsebærvin som serveres de fleste steder? I gamle dage var det trods alt
RIGTIGT brød og rigtig rødvin, man anvendte...Ikke at man frådsede,
kvaliteten var bare højere og ritualet mere autentisk...Det kan godt være at
jeg lyder blasfemisk, men jeg mener bare ikke at man kan være bekendt at
udskifte de egentlige rituelle komponenter med sådan en billig og dårlig
efterligning, som serveres i de fleste kirker idag...Er der ikke noget om at
nogle Kirker er vendt tilbage til at servere rigtigt brød, som præsten
bryder i Jesu sted? Det synes jeg i hvert fald er en vigtig del af
ritualet... det er således mere autentisk..

Og forresten: Går Rasmus stadig i Kirke? Og så endda i København?? Jeg
troede han var århusiank agnostiker eller sådan noget?

Anders Peter Johnsen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-03-02 22:38

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> writes:

> Og forresten: Går Rasmus stadig i Kirke? Og så endda i København?? Jeg
> troede han var århusiank agnostiker eller sådan noget?

Rasmus har et dobbeltliv. Han hænger ud med både lutheranere,
wulffianere, katolikker og folk, som er blevet beskyldt for at stå i
ledtog med Johs. Aagaard.

--
Peter B. Juul, o.-.o "We haven't lost and we never will
The RockBear. ((^)) Today you came into our grasp

Fra : Stefan Holm

Dato : 22-03-02 13:23

pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> Rasmus har et dobbeltliv. Han hænger ud med både lutheranere,
> wulffianere, katolikker og folk, som er blevet beskyldt for at stå i
> ledtog med Johs. Aagaard.

For ikke at tale om xobbologer, kibologer og discordianere.

--
"Når jeg ikke griner så meget, som jeg så gerne ville have gjort,
skyldes det, at jeg ikke morer mig."

Fra : Peter B. Juul

Dato : 22-03-02 13:35

Stefan Holm <stefan@aub.dk> writes:

> For ikke at tale om xobbologer, kibologer og discordianere.

Samt, naturligvis, en bjørneguru, der var meget populær i starten af
90'erne.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I am a Bear of Very Little Brain,
The RockBear. ((^)) and long words Bother me."

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 25-03-02 05:15

> Rasmus har et dobbeltliv. Han hænger ud med både lutheranere,
> wulffianere, katolikker og folk, som er blevet beskyldt for at stå i
> ledtog med Johs. Aagaard.

Det er da ikke et dobbeltliv, men et økumenisk liv!

Fra : Live4Him

Dato : 21-03-02 22:40

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> wrote in message
>Er der ikke noget om at
> nogle Kirker er vendt tilbage til at servere rigtigt brød, som præsten
> bryder i Jesu sted?

Jo, det er normalt i frikirker at man har et rigtigt brød man bryder og
deler rundt.

jørgen.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 25-03-02 04:47

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> wrote in message
>
> Jo, det er normalt i frikirker at man har et rigtigt brød man bryder og
> deler rundt.

Ikke engang det, man bruger idag ikke usyret brød i frikirkerne!

Erik

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 21-03-02 22:45

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> mælte sligt:

>I gamle dage var det trods alt RIGTIGT brød og rigtig rødvin, man
>anvendte...

"I gamle dage"? Ikke at jeg ved det med sikkerhed, men jeg kunne
forestille mig, at man skulle *meget* langt tilbage for at se den
katolske kirke regelmæssigt anvende "rigtigt brød" af den slags, man
spiser til hverdag, i nadveren.

>Ikke at man frådsede, kvaliteten var bare højere og ritualet mere
>autentisk...

"Mere autentisk"? Hvad mener du?

>Er der ikke noget om at nogle Kirker er vendt tilbage til at servere
>rigtigt brød, som præsten bryder i Jesu sted?

Det kendes i hvert fald fra en del af de mindre traditionsbundne
protestantiske kirkesamfund, således har jeg selv oplevet det i
karismatiske kredse (3F, Dansk Oase, Apostolsk Kirke osv.)

>Det synes jeg i hvert fald er en vigtig del af ritualet...

Jeg er tilbøjelig til at mene det modsatte. Det hævdvundne ritual
foregår netop med oblater. At afholde nadveren som et fællesmåltid som i
urkirken ville selvsagt lægge sig nærmere op af den nytestamentlige
norm, men det ville totalt ødelægge *ritualet*.

>Og forresten: Går Rasmus stadig i Kirke? Og så endda i København?? Jeg
>troede han var århusiank agnostiker eller sådan noget?

Jooh... men jeg kommer undertiden til Kbh. og er ikke helt uinteresseret
i religion heller ;) Jeg finder det meget interessant at overvære
forskellige religiøse handlinger - opsøger gerne så mange forskellige
trosretninger som muligt.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Ja man må sende Lys og Kærlighed til den jord vi bor på.
Nogen mediterer på jordhealing."

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 22-03-02 00:24

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forestille mig, at man skulle *meget* langt tilbage for at se den
> katolske kirke regelmæssigt anvende "rigtigt brød" af den slags, man

Jeg blev lige lidt, hvad skal man sige, oldkirkeligt nostalgisk...jeg har
denne her romantiske forestilling om brødet der brydes og bægeret, der går
omgangen rundt, idet det nok ville være det nærmeste man i ydre form kunne
komme på den historiske nadver...

> "Mere autentisk"? Hvad mener du?

Se ovenfor.

> Det kendes i hvert fald fra en del af de mindre traditionsbundne
> protestantiske kirkesamfund, således har jeg selv oplevet det i
> karismatiske kredse (3F, Dansk Oase, Apostolsk Kirke osv.)

Hmmm. Det må jeg give dem, at de IMO har en god Nadverliturgi.

> Jeg er tilbøjelig til at mene det modsatte. Det hævdvundne ritual
> foregår netop med oblater.

Det Apokryfe Pseudoevangelium kap 22½, v. 5: "Og Jesus fremdrog en pakke
Mariekiks, åbnede den og sagde..." Arh, den holder ikke helt vel?

Jeg skal da gerne indrømme paradokset i at jeg er uenig med Erik L. i hans
betoning af dåbens konkrete form og selv går ind for tilstræbt næjagtighed i
Nadveren, men jeg mener at det er afsindigt vigtigt at man netop deler eet
konkret brød i menighed i stedet for hver at få udleveret en individuel
oblat.

Jeg kunne nok skrive et par længere lægmandsreligionssociologiske kapitler
om emnet, men jeg tror du forstår, hvad jeg mener. Sammenholdet gøres til
individualisme. Men spiser ikke konkret af det samme brudte brød.

>At afholde nadveren som et fællesmåltid som i
> urkirken ville selvsagt lægge sig nærmere op af den nytestamentlige
> norm, men det ville totalt ødelægge *ritualet*.

Hvilket? Skulle man "ødelægge" kirkens ritual ved at gøre det mere
autentisk? Og du siger selv at nogen KAN gøre det?

Jeg ville for den sags skyld gerne droppe de tørre salmer i Folkekirken og
nøjes med bøn, prædiken og nadver...

> [...]
> i religion heller ;) Jeg finder det meget interessant at overvære
> forskellige religiøse handlinger - opsøger gerne så mange forskellige

Okay.

Undskyld at jeg omtalte dig i tredje person...

Jeg blev bare lidt overrasket, for jeg troede faktisk at du holdt pænt på
afstand af Kristendommen (rent personligt altså, ikke professionelt) efter
at have brudt med IM dengang...Brændt barn osv.
Det var måske bare en"studietur"? ;-D

P.S: Jeg har valgt at tage "Lutherske Reformationsstudier" (en FED
foredragsrække med flere internationale eksperter) der foregår ved Teologisk
Fakultet) og desuden "Almindelig Religionshistorie" og "Idehistorie" ved
Religon på KU...

Alt det der med at blive gymnasielærer har jeg efter modne overvejelser
droppet. Jeg vil hellere være "rigtig" hardcorehistoriker...

Anders Peter Johnsen

Fra : Live4Him

Dato : 22-03-02 00:43

>men jeg mener at det er afsindigt vigtigt at man netop deler eet
> konkret brød i menighed i stedet for hver at få udleveret en individuel
> oblat.

Jeg tror ikke de ydre forhold er så vigtige, for troens blik er det jo Jesu
legeme vi delagtigøres i når vi spiser nadver, om det så er i form af
oblater eller rigtigt brød er den troende ligeglad med.

jørgen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 22-03-02 01:54

> [...]
> legeme vi delagtigøres i når vi spiser nadver, om det så er i form af
> oblater eller rigtigt brød er den troende ligeglad med.

Okay, Jørgen, det jeg mener er bare at man måske bliver "for lutheransk"
(altså for individuel), idet man ikke som sådan spiser af det konkret samme
brød.
IMO hellere at man gør det til en fælles handling end at hver får sit bæger,
hver sin oblat og hver sin "Hokus-pokus" (Hic est corpus).

Jeg føler at der går noget af det kristne fællesskab på den måde. At spise
af samme brød var ved den historiske Nadver, såvel som det er den dag idag,
noget af det mest grundlæggede sociale, mennesker overhovedet kan
gøre...Ikke at man skal dyppe brødet samtidig, forstås!

Anders Peter Johnsen

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 24-03-02 17:08

> [...]

>omgangen rundt, idet det nok ville være det nærmeste man i ydre form kunne

Jo, det ville det da. Så skulle det også holdes hjemme i et overrum,
ikke i en kirke. Og folk skulle være klædt i kjortler og tale aramæisk
osv. - så ville det godt nok være rigtig meget autentisk, ikke?

>Se ovenfor.

Jeg er uenig. Det ville ikke som sådan gøre ritualet mere autentisk,
tvært imod. Det ville ødelægge ritualet og i stedet sætte en anden
handling, som ikke ville være et ritual, men et fællesmåltid. Dette
kunne selvfølgelig i sig selv igen ritualiseres osv.

>Hmmm. Det må jeg give dem, at de IMO har en god Nadverliturgi.

IMHO har de slet ikke nogen nadverliturgi. Det litugiske består netop i,
at formen er fastlagt.

>Det Apokryfe Pseudoevangelium kap 22½, v. 5: "Og Jesus fremdrog en pakke
>Mariekiks, åbnede den og sagde..." Arh, den holder ikke helt vel?

Nej - det er der da heller ikke nogen, der påstår. Nadverritualet er et
kristent, liturgisk ritual - det er ikke et forsøg på så nøjagtigt som
muligt at genspille den sidste nadver.

>men jeg mener at det er afsindigt vigtigt at man netop deler eet
>konkret brød i menighed i stedet for hver at få udleveret en individuel
>oblat.

Det kommer sig vel af et bestemt syn på nadveren. I den katolske
forståelse vil sådant være utænkeligt, da man ved at bryde et konkret
brød altid vil tabe krummer på jorden eller lignende, og man kan på
ingen måde tillade, at dette overgår Jesu legeme.

>Hvilket? Skulle man "ødelægge" kirkens ritual ved at gøre det mere
>autentisk? Og du siger selv at nogen KAN gøre det?

Hvis man afholdt nadveren som et fællesmåltid som i urkirken, ville man
ikke længere have nadverritualet. Man ville have et fællesmåltid.

>Jeg ville for den sags skyld gerne droppe de tørre salmer i Folkekirken og
>nøjes med bøn, prædiken og nadver...

Netop. Det er det samme igen. Dit forslag kan man mene om, hvad man vil,
men det ville afskaffe liturgien og sætte noget andet i stedet.

> [...]
>afstand af Kristendommen (rent personligt altså, ikke professionelt) efter
>at have brudt med IM dengang...Brændt barn osv.

Pænt på afstand... tjaa... Jeg har en del kristne venner, ganske som jeg
har venner med en masse andre forskellige livssyn. Jeg har ikke som
sådan nogen modvilje mod religion; tvært imod synes jeg, at
mangfoldigheden af forskellige religioner, som dagens Danmark byder på,
er særdeles spændende og ligeledes synes jeg, at det er spændende at
overvære religiøse ceremonier, at snakke med religiøse mennesker osv.

> [...]
>Fakultet) og desuden "Almindelig Religionshistorie" og "Idehistorie" ved

Interessant nok. Du må endelig berette om dine oplevelser med det :)

>Alt det der med at blive gymnasielærer har jeg efter modne overvejelser
>droppet. Jeg vil hellere være "rigtig" hardcorehistoriker...

Det er de færreste humanister, der vil være gymnasielærere, ganske som
det er de færreste teologer, der vil være præster. De fleste ender dog
med at blive det alligevel.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Er vi renset i Dåben, og derefter vender tilbage
til det lort Jesus vaskede os rene fra, kan vi ikke

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 25-03-02 05:35

> Nej - det er der da heller ikke nogen, der påstår. Nadverritualet er et
> kristent, liturgisk ritual - det er ikke et forsøg på så nøjagtigt som
> muligt at genspille den sidste nadver.

Det er vel det samme legeme og det samme brød vi spiser og drikker som
Apostlene spiste og drak, Så skal vi opnå den samme fældesskab som
Apostlene, må vi droppe ritualene og tage Nadver for fældesskabets med
Jesus.

> [...]
>
> Hvis man afholdt nadveren som et fællesmåltid som i urkirken, ville man
> ikke længere have nadverritualet. Man ville have et fællesmåltid.

Det er vel også meningen med nadveren, at det skal være et fældesmåltid.

> Netop. Det er det samme igen. Dit forslag kan man mene om, hvad man vil,
> men det ville afskaffe liturgien og sætte noget andet i stedet.

efter

Det med Jesus kunne jo være rigtigt,

klip

> Det er de færreste humanister, der vil være gymnasielærere, ganske som
> det er de færreste teologer, der vil være præster. De fleste ender dog
> med at blive det alligevel.

Synger Preben Uglebjerg ikke " Åh de penge Åh de penge

Erik L

"En Økumenisk stridsmand kan tro på

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 21-03-02 11:55

> [...]
> [E.Dalgas]
> [MartiN]
>
> Jeg fandt dette spørgsmål, for oplagt til at danne udgangspunkt i en ny

Der er to forskellige Kirkesyn, der kommer ind her, det ene er Kirken som
Lammets Brud og det andet er Kirken som Kristi Legeme med Jesus som
(over)Hovedet.

Problemet er at Kirken for mig at se er det første, altså Jesu Brud, ligesom
Templet i Jødedommen ansås for at være "Konen" (og i visse tilfælde endda
en skøge i f.eks. Ezekiels profeti kap.16), mens Folket var "børnene".
Med fare for at lyde overhængende katolsk, kan man vel således sige at
Kirken FORMIDLER Nadversakramentet, altså Jesu Blod og Legeme til os "børn"?
(Et problem for Katollikkerne: Hvor pokker passer Paven så ind? Man tager da
vel ikke sin broders eller faders kone?)

Måske harmonerer disse to betragtninger ved Jesu udtalelser om manden og
kvinden, der bliver eet kød, men...æhm...har Jesus dermed så at sige haft en
slags "åndeligt samleje" (temmelig profan, Baalsagtig tanke) med Kirken for
at den skal være Hans Legeme? Er det sådan at den tidlige kristne
Nadver/Sonofferkult skal forstås?

Som en slags..æhm..Jesu åndelige selvudtømning hvor eneste fysisk afgivne
sekret er Blodet?

Anders Peter Johnsen

Fra : MartiN

Dato : 21-03-02 15:25

On Wed, 20 Mar 2002 15:20, E.Dalgas wrote:

>[E.Dalgas]
ref, pMn:

»Mennesker med lederegenskaber kan jo faktisk få en hel del
stablet på benene, der fungerer, men det er ikke nødvendigvis
et udtryk for, at Herren "bor" i det.«
-Cit. Artikel af Stig Arensbach, "Den snævre Port:"
http://www.danmarkforjesus.dk/artikler/Ahrensbach...
{Ole Madsen. "Det er os, der har det!" d. 14.03.02.}

Mt.24,39-41: »Sådan skal det også gå ved menneskesønnens komme.
Da skal to mænd være sammen på marken; den ene tages med, og
den anden lades tilbage. To kvinder skal male mel på samme
kværn; den ene tages med, den anden lades tilbage.«
--
Mvh, pmn.