Gyldendals da-en, en-da ordbøger kan stadi~
Fra : Per Erik Rønne

Dato : 20-03-02 13:13

Jeg har netop snakket med TEXT ware, Hørsholmsgade 20, 2200 Nørrebro,
tlf. 35860077 og fax 35820205.

Gyldendals røde ordbøger til macinstosh, da-en og en-da, kan stadig fås
hos firmaet. Der dog ikke reklamerer for det, da de ikke længere
vedligeholder programmet, der er udviklet til MacOS 7. Pris 295 per
retning. På CD-ROM [de har masteren].

Programmet blev oprindelig bundled med Performa, hvor det dog meget
uheldig konfliktede med et Performa kontrolpanel.

--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 20-03-02 14:35

Per Erik Rønne <serse@diku.dk> wrote:

> [...]
>
> Programmet blev oprindelig bundled med Performa, hvor det dog meget
> uheldig konfliktede med et Performa kontrolpanel.

Og hvordan kører de under OS 9.X ?????

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 20-03-02 15:38

> Og hvordan kører de under OS 9.X ?????

Udmærket. Kan endda køre i Classic fra X.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 20-03-02 15:56

> Og hvordan kører de under OS 9.X ?????

Jeg har erfaring for at det fungerer med visse problemer i 8.1 - 9.2x.

· De skal instaleres fra disketter, disc images duer ikke.
· Både boot og bestemmelses disk skal være i HFS format (efter følgende
kan installationen kopiers til HFS+)
· Jeg kunne i sin tid ikke instalere, når jeg bootede fra 8.1 og 8.5,
under 8.0 var der ingen problemer (har aldrig forsøgt under 9.x).
· Installtionen kan kun afvikles fra en bootdisk.
· Rulle skakterne virker ikke visuelt.
· Global hotkey virker ikke

I Classic er der envidere et problem med resucetildelingen, selv når
programmet er i baggrunden får det trueblue til at spise al ledig CPU
tid. I mac OS 7-9 er det dog ikke et problem, idet forgrunds programmet
bestemmer hvor megen CPU tid baggrunds programmerne kan bruge.

Jeg har smidt min original installtion i et .sit arkiv, idet programmet
ikke kan installeres på nyere maskiner.

<icq:131382336>

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 20-03-02 16:03

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> bestemmer hvor megen CPU tid baggrunds programmerne kan bruge.
>
> Jeg har smidt min original installtion i et .sit arkiv, idet programmet

Men kan man ikke trimme den med ResEdit eller hvad ?

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Morten Reippuert

Dato : 20-03-02 16:54

> Men kan man ikke trimme den med ResEdit eller hvad ?

Det tror jeg næppe - mon ikke det skyldes de systemkald programøren har
anvendt er af meget gammel dato? Det kan være Michael Tysk eller Jesper
Jullelund kan besvare spørgsmålet.

<icq:131382336>

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 20-03-02 19:24

> Det tror jeg næppe - mon ikke det skyldes de systemkald programøren har
> anvendt er af meget gammel dato? Det kan være Michael Tysk eller Jesper
> Jullelund kan besvare spørgsmålet.

Det skulle jeg ikke kunne udtale mig om, men er programmet særligt
avanceret eller anvedeligt? Hvis ikke tænkte jeg at man måske kunne
flette et program (Cocoa) sammen der kunne tilgå dataene (ordbogen).

Men der findes alternativer til Mac OS X som Daniel Eggerts
dansk-engelsk ordbog, som jeg syntes er udemærket.
<http://macvaerkstedet.xsite.dk/~eggert/dictionary/index.html>

--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 21-03-02 01:42

> Det skulle jeg ikke kunne udtale mig om, men er programmet særligt
> avanceret eller anvedeligt? Hvis ikke tænkte jeg at man måske kunne
> flette et program (Cocoa) sammen der kunne tilgå dataene (ordbogen).

I så fald ville det jo i hvert fald være en fordel, om den anvendte
datafilerne til /Windows/, hvor der jo også er ordbøger til da-ty,
ty-da, da-sp og da-fra. Samt ikke at forglemme Vinterberg & Bodelsen.

> Men der findes alternativer til Mac OS X som Daniel Eggerts
> dansk-engelsk ordbog, som jeg syntes er udemærket.
> <http://macvaerkstedet.xsite.dk/~eggert/dictionary/index.html>

Men hvor god er den, sammenlignet med de Røde, samt ikke mindst
sammenlignet med V&B?

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 21-03-02 02:32

> [...]

> ty-da, da-sp og da-fra. Samt ikke at forglemme Vinterberg & Bodelsen.

> Men hvor god er den, sammenlignet med de Røde, samt ikke mindst

Efter at have downloaded den kan jeg sige:

Ordforråd
Eggerts Røde Store Røde [V&B + Kjærulf Nielsen]
Da-en 51351
En-da 46494

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 20-03-02 17:30

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> · De skal instaleres fra disketter, disc images duer ikke.

Hvis man kopierer filerne fra harddisken [hovedkatalog + de filer der
skal ligge i systemmappen] over på en CD-ROM, kan man umiddelbart lægge
dem over på en ny maskine, når man sørger for at lægge filerne rigtigt.

Det gælder også for 9.2.x.

> · Både boot og bestemmelses disk skal være i HFS format (efter følgende
> kan installationen kopiers til HFS+)

Ikke nødvendig, i hvert fald ikke med ovennævnte procedure. Der i øvrigt
også er hurtigere end at installere med disketter.

> · Global hotkey virker ikke

Det er svjh kun tilfældet når man er i X. Ikke i 9.x. Men det er et
spørgsmål om at alle de relevante systemfiler ligger i de rigtige
kataloger.

> I Classic er der envidere et problem med resucetildelingen, selv når
> programmet er i baggrunden får det trueblue til at spise al ledig CPU
> tid.

Det har jeg ikke lagt mærke til. Heller ikke når jeg er i VPC.l

Fra : Morten Reippuert

Dato : 20-03-02 17:58

> [...]
> skal ligge i systemmappen] over på en CD-ROM, kan man umiddelbart lægge
> dem over på en ny maskine, når man sørger for at lægge filerne rigtigt.

Ja, det er i praksis den metode jeg har brugt gennem mange år. Pointen
var at hvis man havde et eksemplar på disketter, kunne man ikke gemme
disketterne som disc images og instalere fra disse images.

> Ikke nødvendig, i hvert fald ikke med ovennævnte procedure. Der i øvrigt
> også er hurtigere end at installere med disketter.

Selvfølgelig, men det er et problem hvis man har diskette versionen.
Installationsprogrammet kan slet ikke skrive til HFS+ disken og
insisterer på at installere på bootdisken. (den tog mig en dags tid at
regne ud)

> Det er svjh kun tilfældet når man er i X. Ikke i 9.x. Men det er et
> spørgsmål om at alle de relevante systemfiler ligger i de rigtige
> kataloger.

ok, jeg kunne ikke få udvidelsen til at virke i Mac OS 8ie og 8.5ie og
droppede derfor udvidelsen for altid. Om den virkede på dansk system,
eller der var tale om en udvidelses konflikt skal jeg ikke kunne sige.

> Det har jeg ikke lagt mærke til. Heller ikke når jeg er i VPC.l

Prøv at åbne bookcase programmet og starte top i en terminal session - i
stedet for at der er n % ledig CPU tid, vil der nu hele tiden være 0%
ledig CPU tid.

<icq:131382336>

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 20-03-02 18:24

> ok, jeg kunne ikke få udvidelsen til at virke i Mac OS 8ie og 8.5ie og
> droppede derfor udvidelsen for altid. Om den virkede på dansk system,
> eller der var tale om en udvidelses konflikt skal jeg ikke kunne sige.

Der /er/ tale om en udvidelseskonflikt, som på et tidspunkt var en
tripeludvidelseskonflikt.

For at udvidelseskonflikten skal løses skal udvidelserne starte op i en
bestemt rækkefølge [gælder for dem der konflikter]. Det kræver
ConflictCatcher, der dog i en bestemt version konfliktede med den
udvidelse, også BookCase konfliktede med.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 20-03-02 18:40

> [...]

> ConflictCatcher, der dog i en bestemt version konfliktede med den
> udvidelse, også BookCase konfliktede med.

Øh, det er jeg vist klar over Per... Jeg gad bare ikke finde den, da
funktionen ikke var specielt vigtig.

<icq:131382336>

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 21-03-02 01:43

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Øh, det er jeg vist klar over Per... Jeg gad bare ikke finde den, da
> funktionen ikke var specielt vigtig.

Jeg brugte den dog, men at jeg ikke lige kan huske hvad hvilken
systemudvidelse [kontrolpanel, mener jeg det var] den konfliktede med,
viser at jeg heller ikke har anset den for mere end blot praktisk.

Fra : David Blangstrup

Dato : 20-03-02 18:50

On Wed, 20 Mar 2002 13:12:32 +0100, Per_Erik_Rønne wrote
(in message <1f9chsf.iynqcj3k6jtN%serse@diku.dk>):

> [...]
>
> Programmet blev oprindelig bundled med Performa, hvor det dog meget
> uheldig konfliktede med et Performa kontrolpanel.

Til Mac OS X er der kommet en glimrende dansk-engelsk, engelsk-dansk ordbog,
der hedder: Danish-English Dictionary. Og så er den gratis.
<http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=13555&db=mac>

--
David Blangstrup
Allerød, Danmark

Fra : Morten Reippuert

Dato : 20-03-02 19:03

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Til Mac OS X er der kommet en glimrende dansk-engelsk, engelsk-dansk ordbog,
> der hedder: Danish-English Dictionary. Og så er den gratis.
> <http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=13555&db=mac>

Jeg bruger den allerede Men den er ikke så god som Gyldendals røde.

<icq:131382336>

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 21-03-02 09:12

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Jeg bruger den allerede Men den er ikke så god som Gyldendals røde.

Hvor ved du det fra?

Jeg gik lige ind og slog ordet »cul-de-sac« op i Eggerts ordbog.
Derefter i den Røde. Nøjagtig samme svar. Da jeg derefter slog alle ord
op som jeg fandt i den røde engelsk-dansk ordbog, på samme side, fik jeg
nøjagtig samme svar i Eggerts. Og med nøjagtig samme forkortelse, med
nøjagtig samme tegnsætning, og betydningerne i nøjagtig samme
rækkefølge.

Jeg tager derefter et skema, jeg begyndte på i samme tråd, og udfylder
det med hvad jeg finder i min udgave af Gyldendals Røde Ordbøger på
CD-ROM til da-ty, ty-da. I den lille bog der følger med opremses
antallet af opslagsord:

Ordforråd
Eggerts Røde Store Røde [V&B + Kjærulf Nielsen]
Da-en 51351 49.000 230.000
En-da 46494 44.000
Da-ty 62.000
Ty-da 69.000
Da-fr 41.000
Da-sp 61.000

Og det drejer sig så i alle tilfælde om elektroniske udgaver.

Vi mangler i øvrigt Kjærulf Nielsen på elektronisk form [men kan altså
bruge eksempelvis Oxford English Dictionary til en-en]. Og vi mangler en
hel del til da-<fremmedsporg> til Mac, selv om der findes bilinguale
ordbøger til spansk, tysk og fransk. Hvis man går over engelsk, og i
øvrigt ikke har noget imod at gå ind i Classic.

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 21-03-02 09:22

> [...]

> nøjagtig samme svar i Eggerts. Og med nøjagtig samme forkortelse, med
> nøjagtig samme tegnsætning, og betydningerne i nøjagtig samme

Ordet »gymnasielev« findes ikke i nogen af da-en ordbøgerne. Derimod
findes ordet »gymnasiast« også begge steder. Med nøjagtig samme tekst,
inklusive brug af forkortelser og parenteser ...

Fra : Jan Jonasen

Dato : 21-03-02 20:20

> [...]

> findes ordet »gymnasiast« også begge steder. Med nøjagtig samme tekst,
> inklusive brug af forkortelser og parenteser ...

Et skud: Hedder det ikke "gymnasieelev", dvs. to e'er.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 21-03-02 21:37

Jan Jonasen <jonasen@it.dk> wrote:

> Et skud: Hedder det ikke "gymnasieelev", dvs. to e'er.

Naturligvis, men det er nu ikke det der er problemet her. Det er snarere
et produkt af at mit tastatur nogen gange giver tegnet to gange, og
nogle gange slet ikke.

Da musen viser samme adfærd, er jeg begyndt at overveje om fejlen ikke
ligger i maskinen, i usb-indgangene. Jeg /har/ fået skiftet tastaturet
uden at der er sket ændringer. G4/867.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 21-03-02 09:58

Per Erik Rønne <serse@diku.dk> wrote:

> Hvor ved du det fra?

Det er selvfølgelig en rent subjeltiv vurdering.

For mig er anvendelsesmulighederne ikke en uvæsentligt detalje, når der
tales om en ordbog. Eksempelvis er en det en glimrende feture, når jeg
kan bladre i en ordbog, hvis jeg er usikker på stavningen af et engelsk
ord. Hvis ikke jeg er i stand til at slå ordet op, er ordbogen ikke
anvendelig.

<icq:131382336>

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 21-03-02 13:49

> [...]

> kan bladre i en ordbog, hvis jeg er usikker på stavningen af et engelsk
> ord. Hvis ikke jeg er i stand til at slå ordet op, er ordbogen ikke

Hvis du vil bladre kan du åbne programmet. Ordbogen består hovedsageligt
af to html arkiver plus tilhørende index. Det kræver dog lidt
tålmodighed at indlæse dem i en webbrowser da de er temmelig
omfangsrige.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 21-03-02 17:49

In article <1f9edoa.5d5hk01mapc5gN%mta@mac.com>,
mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote:

> [...]
> af to html arkiver plus tilhørende index. Det kræver dog lidt
> tålmodighed at indlæse dem i en webbrowser da de er temmelig

Den har jeg luret, men jeg synes ikke det er videre brugervenligt - så
er det lettere at vende sig om og hive trykt ordborg ud af reolen.

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 21-03-02 18:14

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Den har jeg luret, men jeg synes ikke det er videre brugervenligt - så
> er det lettere at vende sig om og hive trykt ordborg ud af reolen.

Har du da ikke den oprindelige Mac-udgave? Den kan jo stadig køre under
MacOS X Classic.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 21-03-02 19:01

In article <1f9eqhf.yyit9abz8kgzN%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Rønne) wrote:

> Har du da ikke den oprindelige Mac-udgave? Den kan jo stadig køre under
> MacOS X Classic.

jo - men som nævnt egner den sig ikke just til at have liggende i
baggrunden, da den får trueblue miljøet til at spise al ledig CPU tid.
Desuden tager hundrede år at starte, da den gennemsøger hele harddisken
efter ordbøger - og sidst men ikke mindst vil jeg gerne undgå classic
programmer.

Den gratis ordbog har desuden en lækker detalje, idet den understøtter
services. Dvs jeg kan markere et ord i omniweb, og slå det op fra
services menuen. (jeg hook'ed på services og programmer der understøtter
dem).

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 21-03-02 19:17

> [...]

> services. Dvs jeg kan markere et ord i omniweb, og slå det op fra
> services menuen. (jeg hook'ed på services og programmer der understøtter

Det må du nu godt forklare lidt nærmere.

Og - du ved måske også hvordan funktionaliteten er mht »Spelling« under
Edit-menuen?

Fra : Morten Reippuert

Dato : 21-03-02 20:06

> Det må du nu godt forklare lidt nærmere.

Kender du ikke services menuen? Det er en af de fedeste funktioner som
Apple har bibeholdt fra NeXT. Desværre er det ikke alle programmer der
understøtter services (eks IE og Finder). De fleste Cocoa programmer
understøtter services, mens kun enkelte carbon programmer som
MT-Newswatcher understøtter funktionen.

Programmer kan stille en eller flere "service" til rådighed, som kan
tilgås fra alle programmer der understøtter services. Application
mapperne scannes for programmer der stiller services til rådighed,
hvorefter deres services dukker op i services menuen.

En service kan eks bestå af et script. Eks. har jeg en service der vil
slå markeret text op i google og åbne resultatet i min standard browser
- den har envidere en genvej (æble+shift+G). Selvstændige services
lægges i ~/Library/Services

Omniweb er også et program der stiller en service til rådighed. Hvis jeg
markerer et url i eks. MT-NewsWatcher eller Text Edit kan jeg via
services menuen åbne url'et i omniweb, her er der også en genvej
(æblke+shift+U).

Omnidictionary er også et program der understøtter services således et
ord slås op i ordbøgerne på dict.org (Cia worldbook, diverse engelske
ordbøger og leksika osv)

Dansk-Engelsk ordbog som er nævt i denne tråd stiller også en service
til rådighed.

Der er sågar et lille program som gør det let at skrive egne services og
services der kan eksekvere komandoer

For prøve hvorledes det fungerer kan du gøre følgende:

Åben mail.app
skriv et eller andet
marker texten
vælg: mail -> services -> Make Stiky

Stikies åbnes og texten du skrev kopieres ind i en ny huskeseddel. Den
eneste browser der understøtter services er pt omniweb.

Hvis du har skrevet stien til en text fil (eks. /etc/inetd.conf), kan du
åbne den i TextEdit ved at vælge: mail -> services -> Text Edit -> open
file.

> Og - du ved måske også hvordan funktionaliteten er mht »Spelling« under
> Edit-menuen?

Ja, hvad vil du præcist vide?

Det er en global stavekontrol som alle programmer der understøtter
textservices kan bruge, eks. bruger jeg den i textedit, mail, min icq og
min hotline klient ma.

Hvis du instalerer CocoAspell (aspell som du kender fra andre *nix'er),
kan du bruge et hav af stavekontrol ordbøger, herunder også dansk, tysk
osv. læs mere her: <http://homepage.mac.com/leuski/cocoaspell/>

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>