google.com, archive.org og ophavsretten
Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 20-03-02 12:29

Hej,

www.google.com kan man udover henvisninger til WWW-sider også
finde såkaldt 'cachede' sider, som er kopier af WWW-sider, som
google.com har liggende til videredistribution.

www.archive.org distribueres en kopi af en omfattende del af
internettet (!).

Kan nogen her svare på hvordan denne aktivitet kan finde sted uden
af krænke loven om ophavsret?

Mvh,
Lars Lundin.

--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Jakob Paikin

Dato : 20-03-02 13:54

On Wed, 20 Mar 2002 12:29:23 +0100, "Lars Kr. Lundin"
<news-60@lklundin.dk> wrote:

>Kan nogen her svare på hvordan denne aktivitet kan finde sted uden
>af krænke loven om ophavsret?

Det kan den efter min opfattelse heller ikke.

Begge systemer foretager - så vidt jeg kan se - en klart ulovlig
eksemplarfremstilling (lokal lagring), fremvisning/fremførelse mv. af
web-siderne.

--
Jakob Paikin

Fra : Lisbeth Jakobsen

Dato : 20-03-02 14:38

"Jakob Paikin" <news@paikin.dk> wrote in message

> Det kan den efter min opfattelse heller ikke.
>
> Begge systemer foretager - så vidt jeg kan se - en klart ulovlig
> eksemplarfremstilling (lokal lagring), fremvisning/fremførelse mv. af
> web-siderne.

Men bryder man så ikke ophavsretten hver eneste gang man er inde på en
webside, hvor indholdet bliver cachet lokalt på ens maskine? eller er
det først når man videreformidler det som Google og Archive.org gør at
det bliver et problem?

Venligst
Lisbeth

Fra : Jakob Paikin

Dato : 20-03-02 14:51

On Wed, 20 Mar 2002 13:38:12 +0000 (UTC), "Lisbeth Jakobsen"
<ernyoka@hotmail.com> wrote:

>Men bryder man så ikke ophavsretten hver eneste gang man er inde på en
>webside, hvor indholdet bliver cachet lokalt på ens maskine?

Formelt set er det nok en krænkelse - ligesom kopieringen fra
web-server til brugerens PC's hukommelse(!!).

Men man kan formentlig indfortolke en tilladelse til disse
(midlertidige!) kopiering, idet de sker automatisk og tildels er
nødvendige for at anvende web-siden efter sit formål.

>eller er
>det først når man videreformidler det som Google og Archive.org gør at
>det bliver et problem?

Forskellen på en brugers lokale cache og Google/Archive er dels - som
du nævner - at G/A stiller kopierne til rådighed for almenheden. Dels
at der ikke er tale om en midlertidig lagring, men en stort set
permanent lagring.

--
Jakob Paikin

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-03-02 15:31

> [...]
> du nævner - at G/A stiller kopierne til rådighed for almenheden. Dels
> at der ikke er tale om en midlertidig lagring, men en stort set

Jeg mener man kan anskue cachingen på en brugers maskine som en
eksemplarfremstilling til privat brug.
Det vil så falde ind under (i de fleste tilfælde ihvertfald...) §12, stk. 5,
og dermed være fuldt lovligt.
Men det er vel også den tankerække du er inde på i sidste afsnit.

/Per

Fra : Jakob Paikin

Dato : 20-03-02 16:42

On Wed, 20 Mar 2002 15:30:45 +0100, "Per Christoffersen"
<pc@comonto.dk> wrote:

>Jeg mener man kan anskue cachingen på en brugers maskine som en
>eksemplarfremstilling til privat brug.
>Det vil så falde ind under (i de fleste tilfælde ihvertfald...) §12, stk. 5,
>og dermed være fuldt lovligt.

Det skal være til personligt brug for at § 12, stk. 1, nr. 5 kan
hjælpe - men tanken er i øvrigt nok rigtig.

--
Jakob Paikin

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 21-03-02 17:16

Jakob> On Wed, 20 Mar 2002 13:38:12 +0000 (UTC), "Lisbeth Jakobsen"
Jakob> <ernyoka@hotmail.com> wrote:

> [...]

Jakob> Formelt set er det nok en krænkelse - ligesom kopieringen fra
Jakob> web-server til brugerens PC's hukommelse(!!).

Jakob> Men man kan formentlig indfortolke en tilladelse til disse
Jakob> (midlertidige!) kopiering, idet de sker automatisk og tildels er
Jakob> nødvendige for at anvende web-siden efter sit formål.

Jakob> Forskellen på en brugers lokale cache og Google/Archive er dels - som
Jakob> du nævner - at G/A stiller kopierne til rådighed for almenheden. Dels
Jakob> at der ikke er tale om en midlertidig lagring, men en stort set
Jakob> permanent lagring.

Men hvorfor må Frede Farmand så optage alle TV-aviser og sælge dem til
journalister?

Google lagring er skal midlertidig. Kopien bliver overskrevet næste gang
Googles robot finder en originale side.

Googles cache minder om cachen i en proxy server.

--
Niels Elgaard Larsen
E-mail: elgaard@diku.dk <URL:http://www.diku.dk/users/elgaard/>

Fra : Jakob Paikin

Dato : 22-03-02 08:55

On 21 Mar 2002 17:15:48 +0100, Niels Elgaard Larsen <elgaard@diku.dk>
wrote:

>Men hvorfor må Frede Farmand så optage alle TV-aviser og sælge dem til
>journalister?

Det kunne f.eks. være fordi han har fået tilladelse? Derudover er
TV-programmer ikke digitale, og endelig findes der særlige regler om
TV-udsendelser i ophavsretsloven (som jeg dog ikke kender i detaljer).

>Google lagring er skal midlertidig. Kopien bliver overskrevet næste gang
>Googles robot finder en originale side.

Teknisk set er det nok "midlertidigt", men da Googles ejere i
princippet selv styrer lagringens varighed mener jeg ikke det argument
kan bruges.

>Googles cache minder om cachen i en proxy server.

Til dels - men det spiller ingen rolle, for proxyservere er formelt
set også ulovlige... medmindre man udvider argumentet om "naturlig
brug" til den form for lagring.

--
Jakob Paikin

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 25-03-02 14:51

Jakob> On 21 Mar 2002 17:15:48 +0100, Niels Elgaard Larsen <elgaard@diku.dk>
Jakob> wrote:

> [...]

Jakob> Det kunne f.eks. være fordi han har fået tilladelse? Derudover er
Jakob> TV-programmer ikke digitale, og endelig findes der særlige regler om
Jakob> TV-udsendelser i ophavsretsloven (som jeg dog ikke kender i detaljer).

Jakob> Teknisk set er det nok "midlertidigt", men da Googles ejere i
Jakob> princippet selv styrer lagringens varighed mener jeg ikke det argument
Jakob> kan bruges.

Jakob> Til dels - men det spiller ingen rolle, for proxyservere er formelt
Jakob> set også ulovlige... medmindre man udvider argumentet om "naturlig
Jakob> brug" til den form for lagring.

Hvad så med nyhedsgrupperne. Når jeg poster denne her artiken bliver den kopieret
tusindvis af steder. Det er den måde NNTP virker på.

På samme måde er caching og proxyer en del www nettet. Så naturligvis er det
"naturligt brug"

Fra : Jakob Paikin

Dato : 25-03-02 15:02

On 25 Mar 2002 14:50:58 +0100, Niels Elgaard Larsen <elgaard@diku.dk>
wrote:

>Hvad så med nyhedsgrupperne. Når jeg poster denne her artiken bliver den kopieret
>tusindvis af steder. Det er den måde NNTP virker på.

Man kan diskuttere, hvorvidt et typisk news-indlæg har værkshøjde,
dvs. er ophavsretligt beskyttet.

>På samme måde er caching og proxyer en del www nettet. Så naturligvis er det
>"naturligt brug"

Rent teknisk er jeg helt enig, men det har ingen som helst juridisk
relevans.

WWW kan teknisk set sagtens fungere uden proxy-servere og
cache-lagring. Det er et bevidst valg at anvende disse teknikker - der
formelt set er ulovlige.

I modsætning hertil er det ikke et valg om en newsserver lagrer og
kopiere et indlæg eller ej - det ligger som du selv nævner i
teknologien.

--
Jakob Paikin

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 25-03-02 15:46

Niels Elgaard Larsen <elgaard@diku.dk> writes:

> [...]

>Hvad så med nyhedsgrupperne. Når jeg poster denne her artiken bliver den kopieret
>tusindvis af steder. Det er den måde NNTP virker på.

Der er vel en væsentlig forskel her:

I sin helt basale konfiguration virker Usenet ved en kopiering af
artikler fra site til site. Det vil sige, at enhver med minimalt
kendskab til Usenets funktion er bekendt med, at deres artikler
vil blive kopieret. Ikke bare af enkeltpersoner men af ISPer og
lignende - og kopieringen foregår med videredistribution for øje.

I den basale konfiguration af WWW sker der ingen egentlig kopiering.
Siderne ligger udelukkende på webserveren. Kun den enkelte gæsts
computer vil lave en helt personlig og relativt kortvarig kopi af
siderne. Ingen andre end den enkelte gæst kan tilgå den personlige
kopi, mens kopien "lever".

Selv proxyservere og caches har et andet formål: igen er der tale
om relativt kortvarig kopiering, og kun gæster, der ellers ville
tilgå den cachede side direkte, vil få glæde af kopien. Der er
altså ikke tale om en søgning igennem cachen (udover URL-niveau).

Jeg mener derfor ikke, at man kan sige, at proxyservere og caches
laver en egentlig kopiering. Det er en mellemlagring, der som sit
eneste formål har at aflaste den egentlige webserver. Kopien af
websitet lever kun så længe, som det originale materiale lever,
og det er ikke muligt at søge et specifikt resultat via cachen.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 25-03-02 17:37

Klaus> Niels Elgaard Larsen <elgaard@diku.dk> writes:
Jakob> Til dels - men det spiller ingen rolle, for proxyservere er formelt
Jakob> set også ulovlige... medmindre man udvider argumentet om "naturlig
Jakob> brug" til den form for lagring.

Klaus> Der er vel en væsentlig forskel her:

Klaus> I sin helt basale konfiguration virker Usenet ved en kopiering af
Klaus> artikler fra site til site. Det vil sige, at enhver med minimalt
Klaus> kendskab til Usenets funktion er bekendt med, at deres artikler
Klaus> vil blive kopieret. Ikke bare af enkeltpersoner men af ISPer og
Klaus> lignende - og kopieringen foregår med videredistribution for øje.

Jeg vil også at enhver med kendskab til http vil vide at sider bliver cachet.

Klaus> I den basale konfiguration af WWW sker der ingen egentlig kopiering.

Det kommer an på hvad man mener med basal.

Klaus> Siderne ligger udelukkende på webserveren. Kun den enkelte gæsts
Klaus> computer vil lave en helt personlig og relativt kortvarig kopi af
Klaus> siderne. Ingen andre end den enkelte gæst kan tilgå den personlige
Klaus> kopi, mens kopien "lever".

Klaus> Selv proxyservere og caches har et andet formål: igen er der tale
Klaus> om relativt kortvarig kopiering, og kun gæster, der ellers ville
Klaus> tilgå den cachede side direkte, vil få glæde af kopien. Der er
Klaus> altså ikke tale om en søgning igennem cachen (udover URL-niveau).

Google cacher sider ca en uge.
Hvor længe proxyer cacher sider afhænger af selve siden, størrelsen af cachen,
trafikken gennem cachen og populariteten af siden. Men det kan godt være mere
end en uge.

Klaus> Jeg mener derfor ikke, at man kan sige, at proxyservere og caches
Klaus> laver en egentlig kopiering. Det er en mellemlagring, der som sit
Klaus> eneste formål har at aflaste den egentlige webserver. Kopien af
Klaus> websitet lever kun så længe, som det originale materiale lever,

Kopien i proxyen kan godt overleve originalen. Den forsvinder ikke altid bare forbi
originalen slettes eller bliver utilgængelig.

Googles caching aflaster også den egentlig webserver. Typisk når den bliver
overbelastet. Et af formålene med Googles cache er at jeg kan se en side når
den originale server er utilgængelig, fx fordi den er slashdottet.
Det er ikke så forskelligt fra en proxy server.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 25-03-02 17:46

On 25 Mar 2002 17:37:29 +0100, Niels Elgaard Larsen <elgaard@diku.dk>
wrote:

> [...]
>den originale server er utilgængelig, fx fordi den er slashdottet.
> Det er ikke så forskelligt fra en proxy server.

Alt det er teknisk/praktisk helt korrekt, men til gengæld helt uden
betydning for den juridiske vurdering.

Jeg foreslår at vi stopper tråden her - gruppen er ikke den rette til
at diskutere teknik.

--
Jakob Paikin