port-scanning
Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 20-03-02 12:22

Hej,

Jeg har med interesse fulgt denne nyhedsgruppe i nogen tid og vover nu mit
første indlæg:

Er det meningsfuldt at sammenligne port-scanning[1] med at fra et offentligt
tilgængeligt sted (forsigtigt) undersøge aflåsningen af et eller andet?

Under hvilke omstændigheder er port-scanning lovlig?

Må man f.eks. port-scanne en computer uden dens administrators tilladelse?

Hvis det ikke altid er lovligt og hvis nogen føler sig krænket over at
deres EDB-system er blevet port-scannet, skal de så bevise at scanneren
var i ond tro ?
For nogen kunne jo være kommet til at scanne den forkerte computer ved at
skrive en forkert adresse.
Eller måske var scanneren igang med en generel undersøgelse (Eks.: hun scanner
een port (nr. 80) på alle computere inden for et eller andet netværk for at se
hvor mange af dem der er WWW-servere).

Mvh,
Lars Lundin.

[1] Med port-scanning mener jeg: En undersøgelse af en computers porte, for
at se hvilke der er åbne og hvilke protokoller de anvender. Port-scanning
kan anvendes til sikkerhedskontrol af egne EDB-systemer og som første skridt
ved indbrud i andres EDB-systemer. Se også www.insecure.org/nmap/
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 20-03-02 17:37

In <3c9870d5$0$39510$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> "Lars Kr. Lundin" <news-60@lklundin.dk> writes:

> [...]

>tilgængeligt sted (forsigtigt) undersøge aflåsningen af et eller andet?

Nej.

/Martin

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-03-02 18:27

Scripsit "Lars Kr. Lundin" <news-60@lklundin.dk>

> Er det meningsfuldt at sammenligne port-scanning[1] med at fra et offentligt
> tilgængeligt sted (forsigtigt) undersøge aflåsningen af et eller andet?

Ikke hvis man forventer at sammenligningen skal føre til et resultat
der kan bruges i nogen form for juridisk argumentation.

Standardsvaret om portscanninger findes på

http://usenet.dk/oss/dk.videnskab.jura/#4.1

og lyder

--
Henning Makholm "... det kan ikke blive fortalt
med hans egne ord, for efter den 11.