Det perfekte højbed...?
Fra : Kim Bjoern Nielsen

Dato : 20-03-02 12:10

Hej,

Jeg er ved at anlægge højbede, og ville gerne (for en gangs skyld) gøre det
ordentligt!

Hvad skal man have i bunden? Jeg forestiller mig at have min. 40cm soldet
jord, men skulle man lægge en isolerende måtte i bunden (støbebats ell.
lign.), eller måske et dræn af småsten?

Isolation i bunden, er vel OK om foråret (kulden kommer nedefra) - men det
omvendte er vel at foretrække om efteråret (kulden kommer ovenfra)?

/Kim

Fra : Maeng / Tjornehoj

Dato : 21-03-02 21:10

Højbede til hvad, når de skal isoleres?

Hvorfor isolere? Højbede i køkkenhaven er gode til at holde en konstant og
dyb muldet jord - Højbede i prydhaven ligeså - og så er det flot til at
skabe skift / liv , hvis det er i flere højder.

Men af hensyn til varme ?? Vil du bruge dem til særligt følsomme planter?
Højbede tørrer ofte hurtigere ud end det omgivende. Måske kan en drivbænk
være det du har brug for?

Så skriv lidt om hvad du vil bruge dem til, så er det nemmere at forholde
sig til en fornuftig opbygning

mvh
Gitte Tj.

Fra : Kim Bjoern Nielsen

Dato : 23-03-02 11:45

> Højbede til hvad, når de skal isoleres?

Det er primært med henblik på køkkenhave. Jeg ved jo heller ikke om jeg skal
isolere dem (i bunden), det er det jeg spørger om.

PFT - Kim

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-03-02 12:18

On Sat, 23 Mar 2002 11:45:25 +0100, "Kim Bjoern Nielsen"

>Det er primært med henblik på køkkenhave. Jeg ved jo heller ikke om jeg skal
>isolere dem (i bunden), det er det jeg spørger om.

Det giver ikke rigtig nogen mening at isolere i bunden. Bare det at
jorden i højbedene ikke bliver trådt sammen gør at den varmes hurtigere
op om foråret. Har du sådan at du kan ligge klar plast over tidligt på
foråret så kan du komme tidligt i gang. Kulden kommer ikke nedefra.

Det eneste jeg - måske - kunne finde på at isolere var siderne, hvis det
var et bed bygget op af brædder eller lign. Og det ville jeg endda kun
overveje hvis jeg samtidig lagde varmekabler i jorden som der skulle
betales strøm til...

http://www.gartneriet.dk

Fra : Maeng / Tjornehoj

Dato : 25-03-02 22:38

Ok..

Mine højbede - er blot forhøjede bede, med faste stier i mellem. ca. 10-15
cm højere end stierne. Der bliver aldrig trådt ind i bedene. (Jeg kan nå
over den fra de to sider = 100 -120 cm brede) Det giver god luftig jord -
(at de er hævet betyder jo at der heller ikke ved gang på stierne skabes
pres på de øverste cm af bedet) Jeg har bestemt mig for at en indramning
blot vil være i vejen for trillebør og træls at skvatte over i hjørnerne -
så det gør jeg ikke. Prisen er at det ser lidt mindre ordentlig ud...

Det virker fint -

mvh
Gitte Tj.