Dampspærre ved isolering af gulv
Fra : Anker Mortensen

Dato : 20-03-02 11:38

Jeg vil isolere alle husets trægulve "fra neden". Det kan ske fra
krybekælderen som er ca. 75 cm høj. Huset er ca. 100 år gammelt. Jeg
påtænker at isolere med 2 x 100 mm Rockwool. Krybekælderen er helt tør og
godt ventileret via ventilationsriste i ydermurene.

Er det nødvendigt at bruge dampspærre, når der ikke er anvendt dampspærre
andre steder i huset? - det har trods alt holdt i 100 år uden
fugtproblemer!! Eller ændrer isoleringen så meget ved den hidtidige
naturlige ventilation at en dampspærre nu bliver nødvendigt?

Hvis det konstruktionsmæssigt er forsvarligt vil jeg helst have at boligen
kan ånde og så leve med det varmetab som det giver.

Mhv.
Anker Mortensen

Fra : Permoje

Dato : 20-03-02 20:51

Hej

Jeg ved ikke om det er nødvendigt når huset er 100 år.

Jeg vidste ikke at det skulle i et nyt hus..........

Så efter 150 m2 TRIP-TRAP gulve og nu 1 år. så er resultatet ikke til at
undgå at se..............

Næste gang bruger jeg damp spærre.

Mvh. Permoje

Fra : Jens Kildegård

Dato : 20-03-02 21:18

Grunden til at man anvender dampspærre (på den varme side af isoleringen) er
for at undgå fugt i at trænge igennem. Derfor skal der ved et betondæk,
hvorpå man lægger trægulve på en strøkonstruktion, være udlagt dampspærre på
betonen.
I dit tilfælde vil dampspærren ikke være til gavn, da du har (går jeg ud
fra) rigelig ventilationsriste ind til krybekælderen. Alt dette har ikke
noget med husets alder at gøre, eller varmetab mv.......... kun med hensyn
til råd/svamp og deslignende.

Mvh JK