Filnavne i MacOS
Fra : Tom Manczak

Dato : 20-03-02 10:33

Hej. Kan det passe at filnavne i macOS er begrænset til 31 bogstaver?
Hvis ikke, så i hvilket OS bliver dette lavet om, fordi det er åbenbart
tilfældet i 8.1? Det gælder nemlig MP3'ere, alle mine får nemlig en ~ og
afkortes til DOS-agtige navne.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Der pr. 1 maj mangler tag over hovedet, og søger leje / eje
/ andelsbolig
et sted i København, Andelspris max. 200.000kr.
Tlf. 40833010, døgnet rundt. ICQ 110297734. removefishytoreplybyemail.

Fra : Terje Rydland

Dato : 20-03-02 10:53

Tom Manczak <tom_fishymanczak@mobilixnet.dk> wrote:

> [...]
> Hvis ikke, så i hvilket OS bliver dette lavet om, fordi det er åbenbart
> tilfældet i 8.1? Det gælder nemlig MP3'ere, alle mine får nemlig en ~ og

Tidligere versjoner av MacOS hadde støtte for lenger filnavn, men 31 ble
innført omtrent rundt OS 7 (kan også ha vært i OS 6).
MacOSX har ikke denne begrensningen - her er begrensningen 256 tegn.

Hvor kommer disse mp3ene fra? Det du beskriver er det som skjer når
filene kommer fra en PC. Det underliggende filsystemet i Windows hadde
tidligere bare støtte for 8.3 filnavn. For å "lure til" lenger filnavn i
Win95/98 lot kunne brukerne skrive lengre navn på skjermen, men dette
navnet ble så lagret i filens infofelt, og et forkortet filnavn som det
du beskriver ble brukt for å identifisere filen i filtreet. Det finavnet
du så på skjermen var dermed ikke det navnet filen fakttisk hadde. Når
filene så ble flyttet til en Mac var det det "ekte" filnavnet (det som
filen faktisk var lagret under og som i Windows kalles DOS-navn) som ble
med over.

For å få med de lange filnavnene må du installere tillegget Joliet på
Macen din.
I MacOS 8.1 og opp til MacOS 9.2 er fremdeles begrensningen 31 tegn.

Terje

Fra : Tom Manczak

Dato : 20-03-02 11:21

> [...]
> Macen din.
> I MacOS 8.1 og opp til MacOS 9.2 er fremdeles begrensningen 31 tegn.

Tak for dit hurtige svar! Jeps, mine mp3 kommer fra en Win2000 maskine.
Det du nævner var netop også det jeg spekulerede over. Men, jeg har
installeret en Joliet Volume Access 2.0.2, og den virker tilsyneladende
kun når jeg starter min DAVE direkte fra kontrolpanelet og browser
diskens indhold derfra, men ikke når DAVE's shares er mounted på
skrivebordet, der står jeg med problemet igen. Der er samme problem
gennem mine AppleTalk mounted shares. Er en joliet mounter seriøst
nødvendigt for at se disse lange filnavne? Er det sådan Macbrugere gør
det, selv når de henter mp3 via filesharing på nettet? OK, det ser ud
til at det ikke giver nogen lykke at opgradere til 9.1

Fra : Terje Rydland

Dato : 20-03-02 11:31

> [...]

> diskens indhold derfra, men ikke når DAVE's shares er mounted på
> skrivebordet, der står jeg med problemet igen.

Så problemet er på Windows-disker som er montert på Macen din? Dette har
jeg ikke erfaring med.

> [...]
> nødvendigt for at se disse lange filnavne? Er det sådan Macbrugere gør
> det, selv når de henter mp3 via filesharing på nettet?

Jeg har brukt MacOSX i over et år nå og erfaring med mp3 fra nettet har
jeg kun med MacOSX. Der finnes ikke det problemet du nevner.

> OK, det ser ud
> til at det ikke giver nogen lykke at opgradere til 9.1

Det gjør nok ikke det.

Terje

Fra : Tom Manczak

Dato : 20-03-02 12:07

> Så problemet er på Windows-disker som er montert på Macen din? Dette
har
> jeg ikke erfaring med.

Altså over netværket...mac til win2000.

MacOSX kræver 128 RAM ikke?

Fra : Terje Rydland

Dato : 20-03-02 12:13

> har
>
> Altså over netværket...mac til win2000.
>
> MacOSX kræver 128 RAM ikke?

Helst mer hvis du skal bruke mange program samtidig, men den kjører OK
med 128 MB. Jeg har 2 maskiner - en 667MHz TiBook med 768 MB og en Cube
med 1,25 GB RAM. Ingen problemer med MacOSX på disse to boksene

Terje

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 20-03-02 13:52

Tom Manczak <tom_fishymanczak@mobilixnet.dk> wrote:

> MacOSX kræver 128 RAM ikke?

Min G4/867 kører udmærket med kun 640 M RAM .
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Zorilla

Dato : 20-03-02 12:09

> [...]
> filene så ble flyttet til en Mac var det det "ekte" filnavnet (det som
> filen faktisk var lagret under og som i Windows kalles DOS-navn) som ble

Tak for denne forklaring. Jeg har faktisk undret mig over hvorfor de lange
navne ikke kom rigtigt med over. Især når jeg sagtens kunne omdøbe dem
efterfølgende. Så er det jo slet ikke en Mac OS fejl, men mere fordi at
Microsoft har brugt en "uægte metode" til navngivning.

Peter

Fra : Tom Manczak

Dato : 20-03-02 12:22

> [...]
at
> Microsoft har brugt en "uægte metode" til navngivning.

Typisk MS! Det koster, og de bruger den for enkle løsning. Men MacOS
kunne have fortsat med at understøtte lange filnavne efter OS7, så ville
det have været noget nemmere.