Copydan afgift på "citater"
Fra : Fischer & Døssing

Dato : 20-03-02 08:41

Hej.

Jeg har tidligere startet en tråd omhandlende lovligheden af at bringe
korte omskrevne uddrag med tydelig kildeangivelse hentet i aviserne, og
derefter bragt dem på en af mine sites.
Relevant jura i den forbindelse er U87.882H og ML$1
Jf. gammel tråd (sikkert fuckup i url):
http://groups.google.com/groups?hl=en&ie=ISO-8859-1&oe=ISO-8859-1&newwin
dow=1&safe=active&threadm=3c49c21f%240%2462860%24edfadb0f%40dspool01.new
s.tele.dk&rnum=3&prev=/groups%3Fq%3Dpeter%2Bthomas%2Bfischer%2Bjura%26hl
%3Den%26ie%3DISO-8859-1%26oe%3DISO-8859-1%26newwindow%3D1%26safe%3Dactiv
e%26scoring%3Dd%26selm%3D3c49c21f%25240%252462860%2524edfadb0f%2540dspoo
l01.news.tele.dk%26rnum%3D3

Jeg har nu følgende tillægsspørgsmål:
Skal man betale copydan afgifter af disse citater[1]?

[1] Citater defineret følgende:
Aviser bringer "lange/normale" artikler.
Jeg *omskriver* og *reducerer* dramatisk indholdet af disse artikler til
2-5 linier, dvs. så kort som overhovedet muligt og en masse detaljer
udelades sammenlignet med kildematerialet.
Jeg bringer naturligvis altid tydelig kildeangivelse.

--
Peter Thomas Fischer
http://www.fischer.as & http://www.humlebaekonline.dk

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-03-02 18:16

Scripsit "Fischer & Døssing" <ptf@REMOVE_THISbigfoot.com>

> [...]

> Jeg har nu følgende tillægsspørgsmål:
> Skal man betale copydan afgifter af disse citater[1]?

Ikke hvis citaterne er omfattet af citatretten. Copydan-afgifter er
noget man betaler for at få lov til at gengive fordi man ikke må uden,
så hvis man ikke efter de almindelige bestemmelser skal spørge om lov,
skal man heller ikke betale noget (bortset fra reglerne om tvangslicens).

--
Henning Makholm "Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit."

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 20-03-02 18:37

> Scripsit "Fischer & Døssing" <ptf@REMOVE_THISbigfoot.com>

> Ikke hvis citaterne er omfattet af citatretten.

Ok. Mægtigt