huslejestigning
Fra : Lasse

Dato : 20-03-02 07:28

Hej
Vore tidligere naboer er pludselig steget kr. 700,- i husleje.
De bor i en lejlighed på ca. 75 - 80 m² og har nok givet omkring kr. 2800,-
pr. måned + strøm, men inkl. acconto vand/varme.

Pludselig får de en stigning i husleje på kr. 700,-
Er der ikke en grænse for maksimum stigning.
Det skal siges at der ikke er gjort noget ved lejligheden de sidste 2-3 år.
Altså ingen forbedringer.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 20-03-02 09:29

> Pludselig får de en stigning i husleje på kr. 700,-
> Det skal siges at der ikke er gjort noget ved lejligheden de sidste 2-3
år.

Hvad med forbedringer på ejendommen ?
Hvor længe er det siden at huslejen sidst blev reguleret ?

> Er der ikke en grænse for maksimum stigning.

Jo, huslejen er reguleret og der er grænser for hvor meget den kan sættes
op. Basalt set skal der laves forbedringer på ejendommen for at give en
huslejestigning udover den almindelige pristigning i samfundet - Men hvis
det er mange år siden huslejen er blevet reguleret og/eller der er lavet
forbedringer kan huslejen godt stige mærkbart ...

/A

Fra : jacob nielsen

Dato : 20-03-02 10:46

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:a79h63$97e$1@sunsite.dk...
> [...]
> det er mange år siden huslejen er blevet reguleret og/eller der er lavet
> forbedringer kan huslejen godt stige mærkbart ...
Huslejen kan også sættes op, hvis huslejen er væsentlig lavere end det
lejedes værdi, dvs. hvad en tilsvarende lejlighed i samme kvarter koster.
Umiddelbart lyder ca. 2800,- lavt for en lejlighed på 75-80 m2, men nu er
jeg også vant til Århus-priser.

Hvis udlejer vil hæve huslejen med henvisning til ovenstående, skal det ske
skriftligt overfor lejer og med tre måneders varsel. Samtidig skal det
oplyses lejer, at denne har mulighed for at gøre indsigelse overfor udlejer.
Gør lejer indsigelse indenfor seks uger (så vidt jeg husker) skal udlejer
såfremt, han ønsker at fastholde stigningen indbringe sagen for det lokale
huslejenævn.

Mvh.
Jacob