Udluftning af bremser... ?
Fra : Kenneth Egholm

Dato : 19-03-02 22:48

Hej NG..

Jeg kom ved en fejl til at løsne bremseslangen til den ene for-caliper..
Ikke ret meget, men nok til at der er kommet bremsevæske ud... Skal jeg så
udlufte ?

Er det nok at udlufte den pågældende caliper, eller skal jeg udlufte den
anden også ?

på forhånd tak, Kenneth...

--
MVH Kenneth Egholm
Yamaha FZS 600 fazer

www.RaptorMC.dk

Fra : Jens Jensen

Dato : 19-03-02 22:56

Det burde ikke være nødvendigt at udlufte, med mindre beholderen er løbet
tom for væske, men det lyder ikke sådan. Du kan også føle efter ved "pumpe"
et par gange på bremsegrebet, hvis det virker hård (som den formentlig
plejer) og ikke fjedrende skulle alt være OK

MC hilsner
Jens Jensen

Fra : Kenneth Egholm

Dato : 19-03-02 23:07

"Jens Jensen" <jens@aars.dk> wrote in message
> [...]
> et par gange på bremsegrebet, hvis det virker hård (som den formentlig
> plejer) og ikke fjedrende skulle alt være OK

Kanon... Håbede at jeg kunne slippe....

ses, på vejene..

--
MVH Kenneth Egholm
Yamaha FZS 600 fazer

www.RaptorMC.dk

Fra : Kenneth Egholm

Dato : 20-03-02 16:00

"Kenneth Egholm" <kenneth@NOSPAMegholmnet.dk> wrote in message
> [...]
> Ikke ret meget, men nok til at der er kommet bremsevæske ud... Skal jeg så

Hmm, nu har jeg samlet skidtet og været ude og køre en tur = dejligt..

Men da jeg stillede maskinen, ville jeg lige checke om der var
temperaturforskel mellem de to skiver...... Det var der desværre...

Den, hvor jeg har haft løsnet skruen, var ikke helt så varm, som den
anden... Hvad skal jeg gøre ?

--
MVH Kenneth Egholm
Yamaha FZS 600 fazer

www.RaptorMC.dk

Fra : Jens Jensen

Dato : 20-03-02 16:41

Du kan da godt prøve at udlufte, men jeg tror ikke at det er det der er
årsagen. Jeg går ud fra at du målte temp. med fingrene, hver sin hånd på
hver sin skive !!, pas for øvrigt på med det, du kan brænde nallerne så
VOLDSOM meget.

Det er let at udlufte - du skal bruge en gennemsigtig slange der passer til
udluftningsskruen, en klar flaske og lidt bremsevæske. Du monterer slangen
på skruen den anden ende sikker du ned i flasken. Du pumper et par gange på
bremsen (grebet), mens du holder trykket på grebet løsner du skruen. Der
skulle nu gerne komme bremsevæske ud. Du vil kunne mærke trykket forsvinde i
grebet. Mens du stadigvæk holder grebet ind spænder du skruen igen. HER ER
DET VIGTIGT DU IKKE SLIPPER GREBET FØR SKRUEN ER SPÆNDT IGEN, ELLER SUGER
DEN LUFT IND I SYSTEMET. Første gang du gør det vil der kommen en anelse
luft, det der står i skruen. Hvis der også kommer luft anden gang skal du
gentage øvelsen indtil der ikke kommer mere luft.PAS PÅ BEHOLDEREN IKKE
LØBER TØR FOR VÆSKE.

men jeg tror stadigvæk ikke på at der kom luft i system ved at løsne slangen
lidt.

Nu ved jeg jo ikke hvor stor temp. forskel du målt (fornemmede), men det kan
også være et stempel der hænger en anelse, der gør forskellen. Hvordan
bremsede den i forhold til hvad den plejer.

Jens Jensen

Kenneth Egholm <kenneth@egholmnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c98a3db$0$39564$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Kenneth Egholm

Dato : 20-03-02 18:47

> [...]
> årsagen. Jeg går ud fra at du målte temp. med fingrene, hver sin hånd på
> hver sin skive !!, pas for øvrigt på med det, du kan brænde nallerne så

Ja, det var med fingrene, og kun efter en kort tur...
(Skal nok passe på...)

> [...]

> LØBER TØR FOR VÆSKE.
>
> men jeg tror stadigvæk ikke på at der kom luft i system ved at løsne

Nej, jeg er heller ikke sikker på det....

> [...]
> også være et stempel der hænger en anelse, der gør forskellen. Hvordan
> bremsede den i forhold til hvad den plejer.

Den bremsede ligeså fint, som den plejer...

--
MVH Kenneth Egholm
Yamaha FZS 600 fazer

www.RaptorMC.dk

Fra : Armand

Dato : 21-03-02 23:00

Jens Jensen <jens@aars.dk> skrev i en

> [...]
Hvordan
> bremsede den i forhold til hvad den plejer.

Luft i systemet påvirker hele systemet - Også selv om det måtte
forekomme i den ene caliber alene! Og derfor skyldes forskelle i opstået
skivetemperatur ikke(!) at der er luft i den ene side!

--
Armand.

Fra : Troels Sørensen

Dato : 20-03-02 16:41

> Den, hvor jeg har haft løsnet skruen, var ikke helt så varm, som den
> anden... Hvad skal jeg gøre ?
>

> --
> MVH Kenneth Egholm
> Yamaha FZS 600 fazer

Jeg ville udlufte den bare jeg havde den mindste mistanke om at der var
kommet luft i systemet!!!

MVH Troels