Brud på lejekontrakt?!
Fra : Jan

Dato : 19-03-02 19:06

Hej gruppe!

Jeg er lejer af en lejlighed med en uopsigelig kontrakt (for begge
parter) i to år. Ved indgåelse af lejemålet var der en vaskemaskine.
Denne er nu 15 år gammel og defekt.

Udlejer vil ikke ofre flere udgifter på lejligheden. Han vil gerne
acceptere, at jeg selv investere i en ny vaskemaskine, men vil ikke
give nedslag i husleje svarende til den afskrivning, jeg vil have ved
købet af en ny vaskemaskine.

Min påstand er, at det alene er udlejers udgift at udbedre defekt på
eksempelvis komfur og vaskemaskine.

Spørgsmål: Er det et brud på lejekontrakten, hvis udlejer afviser at
udbedre defekten på vaskemaskinen?!

På forhånd tak,

Jan

Posted Via Usenet.com Premium Usenet Newsgroup Services
** SPEED ** RETENTION ** COMPLETION ** ANONYMITY **
http://www.usenet.com

Fra : Annette Skovbon

Dato : 20-03-02 02:50

Hej Jan,
Hvis der i jeres kontrakt står vaskemaskine, er det klart et brud på
lejeaftalen.
Derfor bør du sende ham et anbefalet brev, hvori du beder om at skaden
bliver udbedret. Sker dette ikke, kan du købe en for udlejers regning
eller hæve lejemålet.
Jeg synes, du skulle kontakte LLO, for bliver der ballade, er det rart
at have dem i ryggen, men iflg. lejeloven er det hans pligt at sørge for
at den slags er holdt forsvarligt ved lige eller udskifte den slags, når
der sker skader. (HVIS der står vaskemaskine i lejekontrakten)
Held og Lykke.
Vh Annette
Læs evt. på retsinfo.dk Lov om leje af almene boliger kapitel 5.§ 17. Er
det lejede ikke fuldført ved lejeaftalens indgåelse, og er
overtagelsestidspunktet ikke aftalt, kan lejeren til enhver tid inden
overtagelsen hæve aftalen.

Stk. 2. Er den tidligere lejer ikke fraflyttet på
overtagelsestidspunktet, kan lejeren kræve et forholdsmæssigt afslag i
lejen for den tid, det lejede eller en del deraf ikke står til lejerens
rådighed. Bliver hindringen ikke uden unødigt ophold fjernet, efter at
udlejeren er underrettet, kan lejeren hæve lejeaftalen. Lejeren kan
endvidere kræve erstatning, medmindre udlejeren godtgør, at forsinkelsen
ikke skyldes noget forhold, for hvilket udlejeren er ansvarlig.

§ 18. Er det lejede ikke ved overtagelsen og under lejeforholdets
bestående i den stand, som lejeren efter retsforholdet mellem lejeren og
udlejeren kan forlange, og afhjælper udlejeren ikke straks mangelen
efter påkrav derom, kan lejeren selv afhjælpe den for udlejerens
regning. Vedrører mangelen det lejedes forsyning med lys, gas, varme el.
lign., kan lejeren ved fogdens bistand skaffe sig adgang til ejendommens
installationer for at afhjælpe mangelen.

Stk. 2. Lejeren kan kræve et forholdsmæssigt afslag i lejen, så længe en
mangel forringer det lejedes værdi for lejeren.

§ 19. Er det lejede mangelfuldt som nævnt i § 18, og afhjælper udlejeren
ikke straks mangelen, eller kan den ikke afhjælpes inden for rimelig
tid, kan lejeren hæve lejeaftalen, hvis mangelen må anses for væsentlig
eller udlejeren har handlet svigagtigt.

Stk. 2. Er mangelen afhjulpet, inden lejeren har hævet lejeaftalen, kan
lejeren ikke senere påberåbe sig mangelen som grund for ophævelse.

§ 20. Lejeren kan kræve erstatning, hvis det lejede ved aftalens
indgåelse savnede egenskaber, som må anses for tilsikrede, eller
udlejeren har handlet svigagtigt. Det samme gælder, hvis det lejede
senere lider skade som følge af udlejerens forsømmelse eller der i
øvrigt opstår hindringer eller ulemper for lejerens brugsret som følge
af forhold, som udlejeren er ansvarlig for.

§ 21. Er brugen af det lejede helt eller delvis i strid med lovgivning,
andre offentlige forskrifter, servitutter eller andre lignende
rettigheder over ejendommen, som var gældende ved aftalens indgåelse,
kan lejeren kræve et forholdsmæssigt afslag i lejen og erstatning.
Lejeren kan endvidere hæve lejeaftalen, såfremt brugen indskrænkes
væsentligt eller udlejeren har handlet svigagtigt.

Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke, hvis lejeren vidste, at brugen var
retsstridig, og heller ikke, hvis lejerens ukendskab skyldes grov
uagtsomhed. Endvidere finder stk. 1 ikke anvendelse, hvis det
retsstridige forhold ikke har medført nogen indskrænkninger i lejerens
brugsret og udlejeren efter opfordring straks bringer forholdet i orden.

Stk. 3. Reglen i § 15 finder anvendelse på de i stk. 1 nævnte mangler.

§ 22. Bringes et lejeforhold bortset fra de i § 21 nævnte tilfælde til
ophør i utide på grund af andre rettigheder over ejendommen, kan lejeren
kræve erstatning af udlejeren.

Stk. 2. Bringes lejeforholdet til ophør i utide, fordi det offentlige af
sundhedsmæssige eller andre grunde nedlægger forbud mod lejerens brug,
er lejeren kun pligtig at betale leje til den dag, forbudet træder i
kraft. Hvis forbudet kun begrænser brugen på mindre væsentlig måde, kan
lejeren dog kun kræve et forholdsmæssigt afslag i lejen.

§ 23. Bliver det lejede ødelagt ved brand eller anden ulykke, bortfalder
aftalen.

Stk. 2. Ved bortfald af en lejeaftale i henhold til stk. 1 finder
reglerne i § 86, stk. 1 og 2, tilsvarende anvendelse.

Fra : Nielsen

Dato : 20-03-02 10:18

Annette Skovbon wrote:

> [...]
> Derfor bør du sende ham et anbefalet brev, hvori du beder om at skaden
> bliver udbedret. Sker dette ikke, kan du købe en for udlejers regning

Det skal lige bemærkes, at du køber du en vaskemaskine "for udlejers
regning", og han ikke vil betale, så hæfter du selv overfor sælgeren. Du vil
derfor være nød til efterfølgende at anlægge en boligretssag mod udlejer for
at få dine penge igen.

mvh. Kim

Fra : Jakob Paikin

Dato : 20-03-02 10:27

On Wed, 20 Mar 2002 01:49:47 +0000 (UTC), "Annette Skovbon"
<barbara_jordfed@chicks.dk> wrote:

>Læs evt. på retsinfo.dk Lov om leje af almene boliger kapitel 5.§ 17.

Lov om almene boliger gælder kun for almene boliger - ikke for andre
lejemål.

--
Jakob Paikin

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-03-02 18:12

Scripsit Jakob Paikin <news@paikin.dk>
> On Wed, 20 Mar 2002 01:49:47 +0000 (UTC), "Annette Skovbon"

> Lov om almene boliger gælder kun for almene boliger - ikke for andre
> lejemål.

Der er tilsvarende bestemmelser i den almindelige lejelov (§§ 11 og 12).

I øvrigt mener jeg at Karthago.. nånej, jeg mener at "Lov om leje af
almene boliger" er en fjollet lovtitel, som nærmest opfordrer til at
blive misforstået. Hvordan pokker skal Maren i Kæret dog vide at det
ikke betyder almindelige boliger? Og hvornår holdt det op med at hedde
"almenNYTTIGE boligselskaber" som der i det mindste var en slags
fornuft i? Og hvorfor er det i det hele taget to forskellige love, når
de fleste bestemmelser er ens, i stedet for at loven om almene boliger
bare opremser de *forskelle* der er i forhold til andre lejemål?

--
Henning Makholm "Nej, hvor er vi altså heldige! Længe
leve vor Buxgører Sansibar Bastelvel!"

Fra : Camilla Scharff

Dato : 21-03-02 17:19

"Jan" <jan_bjarke@hotmail.com> skrev...
> Jeg er lejer af en lejlighed med en uopsigelig kontrakt (for begge
> parter) i to år. Ved indgåelse af lejemålet var der en vaskemaskine.
> Denne er nu 15 år gammel og defekt.
SNIP
> Min påstand er, at det alene er udlejers udgift at udbedre defekt på
> eksempelvis komfur og vaskemaskine.
>
> Spørgsmål: Er det et brud på lejekontrakten, hvis udlejer afviser at
> udbedre defekten på vaskemaskinen?!

Hej Jan

Check din lejekontrakt - står der noget sted, at det
inventar/løsøre/installationer etc., som fandtes i lejemålet på tidspunktet
for aftalens indgåelse er udlejer uvedkommende? (hvis det er en standard
lejekontrakt, der er benyttet, så er inventar nævnt i § 9 og særlige
bestemmelser i § 11).
Hvis der ikke står som ovenfor, så skal udlejer vedligeholde/udskifte
vaskemaskinen - uanset hvad der så er nævnt i kontrakten - idet inventaret i
så fald betragtes som en del af det lejede, der jf. lejelovens § 19 hører
under udlejers vedligeholdelsespligt.

Mvh. Camilla

Fra : Lars

Dato : 29-03-02 01:31

"Jan" <jan_bjarke@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:72ve9uorori10mg30497qb1pcp1np5hsoi@4ax.com...
> Hej gruppe!
>
> Jeg er lejer af en lejlighed med en uopsigelig kontrakt (for begge
> parter) i to år.

Det var dog en ualmindelig lang frist: TO ÅR. Kan en udlejer virkelig gøre en lejekontrakt uopsigelig?

Lars

Fra : Camilla Scharff

Dato : 29-03-02 11:24

"Lars" <lars_kramer@hotmail.com> skrev...

> Det var dog en ualmindelig lang frist: TO ÅR. Kan en udlejer virkelig gøre
en lejekontrakt uopsigelig?

Ja, hvis der er tale om tidsbegrænset udlejning, da disse som udgangspunkt
er uopsigelige i lejeperioden.

Mvh. Camilla