mæglersalær 48000 kroner eller 17250 ?
Fra : Marigold

Dato : 19-03-02 19:07

Hej.
Jeg er ikke så god til nyhedsgrupper endnu så jeg håber at jeg sender til
det rigtige sted. Ellers undskylder jeg meget.

Jeg vil meget gerne høre jeres proffessionelle vurdering af, om det beløb,
som vi har betalt i salær til ejendomsmægler er, som det skal være og om der
eventuelt kan være noget mystisk, der bør kigges på i forbindelse med
handelen.

Salget af huset var en temmeligt rodet affære, da vi sælgere indgik en
handel med køber for at afslutte en "tvist" eller hvad man nu kalder en
uenighed, der ellers vill være endt i retten.

Det tager lidt tid at forklare, jeg vil korte det så meget ned som muligt.

DER SKER FØLGENDE:
1. Vi kontakter ejendomsmægler for en uforpligtende salgsvurdering (eller
hvad det nu hedder), da vi overvejer at sælge huset. Da finder vi ud af, at
vi ikke kan sælge uden tab (pga. tvisten) og siger til mægler, at vi ikke
ønsker at sælge. Dette er knap et år siden.

2. Lang tid går med at skrive frem og tilbage med modparten om
uoverenstemmelsen, hvor vi forlanger at forholdene bliver bragt i orden.
Kopi sendes til kommunen. På et tidspunkt bliver lokalavisen interesseret i
sagen og begynder at skrive om det.

3. Ejendomsmægleren kontakter os og spørger, om de skal prøve at få
modparten til at købe vores hus. Ni takker nej, da vi mener, at det kun kan
skade vores sag.

4. Efter en del skriveri i lokalavisen bliver vi kontaktet af modparten, der
tilbyder at købe vores hus. Det tænker vi over en uges tid, så kontakter vi
mægleren og siger, at vi gerne vil sælge til modparten, og vi mødes med
mægleren på mæglers kontor.
Her snakker vi lidt om prisniveaet og forskellige andre forhold, som f.eks.
mæglers salær. Mægler foreslår, at vi kan lade modparten betale salæret. Den
er vi med på, og papirerne bliver udarbejdet.

5. Mægler kontakter den anden part i sagen, der kort efter ankommer på
mæglerkontoret. Køber accepterer prisen, men siger, at vi selv skal betale
mægler. Det er så okay for os, og vi siger "det er okay. Jeg er sikker på,
at X nok skal finde en god pris til os." Papirene bliver lavet og der bliver
underskrevet.

6. Et par dage efter modtager vi en faktura fra mægler, på ca. 48.000. Det
er vi noget chokerede over da vi kan se på mæglers hjemmeside, at det vil
koste maksimalt 17250 kr incl moms, når sælger selv har fundet en køber til
ejendommen.

7. Vi kontakter mægler og viser dem en udskrift af hjemmesiden med beløbet.
Mæglers forsvar er:
a) vi havde ingen indvendinger, da vi så beløbet stå på
salgsopstillingen, og
b) Mægler havde lavet et meget stort benarbejde for at sælge vores hus
til køber lige siden, at tvisten var startet, hvilket var grunden til
regningens størrelse.

Totalt overrumplede er vi nu, faktisk noget chokerede.
For at tage udgangspunkt i nr 7, så
a) prisen til mægler blev ikke diskuteret. Det var meningen, at det var
køber der skulle betale. Eftersom regningen ikke skulle havne hos os, var vi
ligeglade med beløbets størrelse. Da vi så siger, at vi er sikre på, at X
nok skal finde os en god pris, regner vi ikke med at blive taget i r....
b) Vi havde netop bedt mægler om IKKE at foretage sig noget - og så
fortæller de os nu, at de rent faktisk har haft meget nær kontakt til køber
i forbindelse med handel af vores ejendom.

Nu sidder vi tilbage med nogle meget store spørgsmål for os som familie:
(Var prisen for vores ejendom mon aftalt mellem mægler og køber på
forhånd(?))
(Har mægler mon fået en klækkelig sum under bordet for at få handlen i
hus(?))

Undskyld, det ville bare lige ud. Det får vi nok aldrig svar på, men vi
håber at der er en der kan svare på dette:

Kan det virkeligt være rigtigt at vi skal betale så høj en pris for
salget af vores ejendom 48000, når andre, der kommer med en køber, ikke
engang skal betale det halve (max 17250)?

Det første får vi jo nok aldrig svar på, men vi håber at I kan svare på det
sidste. Og hvordan skal vi gøre, hvem skal vi ringe til eller skrive til,
for at vi kan få vores penge tilbage.

Det er altså et helt seriøst spørgsmål, måske er det os, der har været for
dumme, men vi vil meget gerne høre en mening fra en udenforstående.
På forhånd mange tak.

Fra mig, der ligenu ville ønske at verden ikke blev kontrolleret af
mennesker med mange penge.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 19-03-02 21:43

"Marigold" <nospam@nospam.dk> wrote in message
> [...]
beløbet.
> Mæglers forsvar er:
> a) vi havde ingen indvendinger, da vi så beløbet stå på

Her mener jeg, I kan henvise til, at der er afgivet et tilbud på
hjemmesiden, og at det derfor må være det, der gælder. Hvis man eksempelvis
køber en ydelse af en håndværker efter afgivelse af tilbud, og regningen så
er 100% højere, vil der skulle en særdeles god begrundelse til fra
håndværkere, før den kan godtages.

Men alt dette afhænger naturligvis af de nøjagtige formuleringer.

> [...]
> nok skal finde os en god pris, regner vi ikke med at blive taget i r....

Hvad var begrundelsen for, at regningen havnede hos jer og ikke hos køber?

> Og hvordan skal vi gøre, hvem skal vi ringe til eller skrive til,
> for at vi kan få vores penge tilbage.

Forbrugerstyrelsen?