Luftfiler. Hvilken side skal vende mod Kar~
Fra : Asger Steffensen

Dato : 19-03-02 18:39

Hejsa,

nu hvor jeg stod og rensede luftfilteret blev jeg pludselig i tvivl om
hvordan det skal vende. Man skal nok kende lidt til ZX / ZZ-R for at kunne
hjælpe her. Jørund, Armand, Mads, andre?

Luftfilteret er en "skumplade" der sidder midt i indsugningsboksen, og deler
denne i to.
På den ene side af skumpladen er der et tyndt metalgitter der stiver pladen
af, på den anden side er pladen "langhåret". Hvilken side skal vende mod
karburatorer og hvilken side skal vende mod luftindtag?
I Haynes står der "...ensure the element is positioned so that the gauze
that supports the foam is on the carburettor side ..."
Gauze oversættes med gaze, men hvad menes der mon hermed?
Metalstøttegitteret eller den langhårede side? Umiddelbart ville jeg tro at
det var gitteret der omtaltes, men hvorfor kalde det "gaze"? Eller kan gauze
oversættes anerledes?

Der er en tegning af hele kassen i dk.binaer.motor, så man kan se hvordan
det er sat sammen.

Help! Den skulle gerne samles iaften!

Asger
ZX-10

Fra : Michael K. S.

Dato : 19-03-02 18:59

On Tue, 19 Mar 2002 18:38:59 +0100, "Asger Steffensen"
<ast@get2net.dk> wrote:

> [...]
>det var gitteret der omtaltes, men hvorfor kalde det "gaze"? Eller kan gauze

En betydning af "gauze" er netop et trådnet af metal/plastic m. fl.

-M

Fra : Asger Steffensen

Dato : 19-03-02 19:13

"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> skrev i en meddelelse

> En betydning af "gauze" er netop et trådnet af metal/plastic m. fl.

Thanx! Så er det jo klaret.
Faktisk kunne jeg have klaret mig uden ng'en men med en bedre ordbog.

Asger
ZX-10 (næsten kørende)

Fra : RasmusZX9R

Dato : 19-03-02 21:13

Jeg har også stået og kløet mig i kapokken over det samme..((-:
Den logiske forklaring er at stål "sien" sidder der som en sidste
sikkerhed,inden karburatoren, hvis nu filteret skulle
gå i flere stykker eller der er en gråspurv på afveje.
Mvh
Rasmus ZX9R-C

http://www.kandu.dk/

Fra : Asger Steffensen

Dato : 19-03-02 23:24

"RasmusZX9R" <RasmusZX9R.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sikkerhed,inden karburatoren, hvis nu filteret skulle
> gå i flere stykker eller der er en gråspurv på afveje.

Yep, desuden vil filteret sfa. suget fra maskinen stå i en bue, hvis ikke
det holdes på plads.
Iøvrigt siger det jo sig selv: gauze = gaze der er jo også en art net af
tråde...

Men jeg fik liv i dyret, og nej hvor den spandt. Desværre nåede jeg ikke en
køretur, det må blive i morgen.

Asger
ZX-10

Fra : Armand

Dato : 20-03-02 16:43

> [...]
> sikkerhed,inden karburatoren, hvis nu filteret skulle
> gå i flere stykker eller der er en gråspurv på afveje.

Nope!
Skum, stof, eller papir - Intet kan bære sig selv over en flade der
spænder over et halvt A4-ark. Derfor bliver der nødt til at være et
gitter af mere fast materiale til at støtte filteret.
Af samme årsag bliver det nødt til at være på indersiden at dette skal
sidde, derved at belastningen kommer fra suget indefra!

--
Armand.

Fra : RasmusZX9R

Dato : 20-03-02 17:46

> [...]
> Af samme årsag bliver det nødt til at være på indersiden at dette skal
> sidde, derved at belastningen kommer fra suget indefra!

På min 9er sidder skumfilteret i en slags plastic ramme, så det er ikke
det der er problemet.
Folk der kører roadrace har(så vidt jeg har ladet mig fortælle)da også
pillet metal risten ud.
Det giver et bedre og renere luftflow til karburatorerne.
Mvh
Rasmus ZX9R-C

http://www.kandu.dk/

Fra : Claus Rittig

Dato : 19-03-02 22:44

"Asger Steffensen" <ast@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af, på den anden side er pladen "langhåret". Hvilken side skal vende mod
> karburatorer og hvilken side skal vende mod luftindtag?

Det behøver man vist ikke være Kawa ekspert for at svare på, det er precis
samme slags filter som sidder i min Yamaha DT125 '82.

Rittig
PS: Metalgitter mod karburator.

Fra : Søren Lindholt

Dato : 19-03-02 23:17

> Det behøver man vist ikke være Kawa ekspert for at svare på, det er precis
> samme slags filter som sidder i min Yamaha DT125 '82.
>
> Rittig
> PS: Metalgitter mod karburator.

Og osse på min nysynede XT350, der er et metalgitter imellem filet og
karburator. Vist fordi den kan sende lidt rigeligt med åben ild baglæns, og
smelte hul i filteret...

S.

Fra : Asger Steffensen

Dato : 19-03-02 23:20

> [...]
>
> Det behøver man vist ikke være Kawa ekspert for at svare på, det er precis
> samme slags filter som sidder i min Yamaha DT125 '82.
Det var skam heller ikke fordi du ikke måtte svare, Rittig.

> Rittig
> PS: Metalgitter mod karburator.
Tak.

Asger