Hvad kostede en Honda VFR400R i 90, 91 og ~
Fra : Frank

Dato : 19-03-02 14:11

Tja - hvad mere skal jeg sige..... ?

Jow - Fra ny af - selvfølgelig.

/Frank

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 19-03-02 14:21

> Fra ny af - selvfølgelig.

Hej Frank

Det svar er svært at besvare, da den ikke er importeret til DK, og der
derfor ikke er nogen officiel nypris på
den. Du kan gode være ude for forsikringsselskabet mener nyprisen var
90.000Kr eller sådan noget. Ring til dit forsikringsselskab og spørg dem
havd de mener en VFR 400 R kostede fra ny. Det kan være alt mellem 70 og
120.000kr. Giv gerne svaret videre til DFM så svaret havner i den
"kollektive hukommelse".

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Armand

Dato : 20-03-02 15:57

Jens Jacob Bager Jensen <bager@vkr.dk> skrev i en
> [...]
> Det kan være alt mellem 70 og 120.000kr. Giv gerne svaret videre til
DFM > så svaret havner i den "kollektive hukommelse".

Tag hellere og skru pokerfjæset på og sig/skriv: 65.000,- kr!
Andet kan ikke modbevises af selskabet, og prisen er hvad de har solgtes
til lige siden!

--
Armand.

Fra : Frank

Dato : 22-03-02 08:25

Go idé - MEN nu indkøbet droppet helt.....

Jeg prøvede en vfr400R i går og var meget skuffet....

Havde ikke regnet med at der skulle arbejdes så meget på en V4'er..... Den
var helt død under 12000 omdrejninger - selv hvis man kun var 1 gear udenfor
det optimale....

Kigger videre... Takker for hjælpen....

/Frank

Fra : Armand

Dato : 22-03-02 18:16

Frank <frankwodstrupsletmig@mail.tele.dk> skrev i en
> [...]
> Jeg prøvede en vfr400R i går og var meget skuffet....
> Havde ikke regnet med at der skulle arbejdes så meget på en V4'er.....

????????????????

Jeg har engang lavet en 2.-gearsstart på en VFR400 (NC24) uden at ænse
det som andet end en uheldig tilkobling - Først et par kryds senere, lå
frigear
ikke hvor jeg forventede det (forsøgte at finde det imellem 2. og 3.!),
hvorved årsagen gik op for mig!

Så jeg stiller mig helt uforstående overfor din dom :-/

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 23-03-02 00:26

Frank wrote:
> [...]
> var helt død under 12000 omdrejninger - selv hvis man kun var 1 gear udenfor

Lyder mærkeligt, dens topydelse 59 hk skulle ligge ved 12.500 rpm, og
dens topmoment 4.kgm ved 10.000 så noget burde der ske "allerede" fra
10.000 rpm. Tror du, motoren var i orden?

V4 eller række... mængden af hjemmeboende ponyer er nok mere afgørende
en byggeformen, selv om en v-motor burde have mere traæk i bunden end en
rækkemotor, alt andet lige. Det kan fx ses ved sammenligning med Hondas
fine lille CBR400 Super Four med Vtec ventilsystem, der yder 53 hk ved
11.000 rpm og 3,9 kgm ved 9,500 hk. Dvs at V-motoren er hårdere pumpet,
men har alligevel et bredere brugbart rpm-bånd, afstand mellem rpm for
max moment og max hk, og højere moment omend marginalt. Og en rækkemotor
med Vtec har netop større moment end en uden.

Altså, den motor, du prøvede var enten i for dårlig stand, eller også
var dine forventninger skruet for højt op ifht en lille 400'er.

MVFh (mange VF hilsener)
Richard Pade

'85 VF750S Veffer Dancer

Fra : Armand

Dato : 23-03-02 10:47

Richard <richard.pade@mail.dk> skrev i en

> [...]
> Dvs at V-motoren er hårdere pumpet, men har alligevel et bredere
> brugbart rpm-bånd, afstand mellem rpm for max moment og max hk, og

Alt andet lige, så er det den udmålte effekt/moment-kurve der viser
hvilken der har mest bøf i bunden!
Toppen af de individuelle kurver kan fint forekomme som nævnt, samtidig
med at det er den (iflg. din vurdering) ringeste der i realiteten har
de fladeste kurver, og derved måske ikke topper optimalt; men f.eks kan
have så meget som 90% af max moment allerede ved f.eks 4.000 rpm!

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 24-03-02 21:55

Armand wrote:
> [...]
> højere moment omend marginalt.

> Alt andet lige, så er det den udmålte effekt/moment-kurve der viser

Ja, selvfølgelig giver sammenligning af momentkurverne mere, men når de nu
ikke er tilgængelige, er afstanden i RPM mellem højeste moment og højeste
hk en meget god rettesnor.

> [...]
> de fladeste kurver, og derved måske ikke topper optimalt; men f.eks kan
> have så meget som 90% af max moment allerede ved f.eks 4.000 rpm!

Igen, kurverne mangler, så det er en teoretisk diskussion; men motorer med
en literydelse på langt over 100 hk har sjældent 90 pct af deres moment ved
40 pct af omdrejningstallet for samme max moment IMHO. Det fører til min
konklusion, at kørerens forventninger var skruet for højt op, hvis ellers
motoren er OK.

Hilsen
Richard

Fra : Armand

Dato : 25-03-02 19:07

Richard <"richard(punktum)pade"@mail.dk> skrev i en

> [...]
> med en literydelse på langt over 100 hk har sjældent 90 pct af deres
> moment ved 40 pct af omdrejningstallet for samme max moment IMHO.

Tjaeh :-/

Selv en GSXR 250 (Jon's kurve fra Carsten "midtfyn"!) har 2/3 af
drejningsmomentet til rådighed ved 40% af max(!) rpm

En SV650 har nominelt 71 HK på 650ccm - Det giver en literydelse på:
over 109 Hk!
For Mads Kristiansens kurve målt hos Finn Villadsen gælder det at den
har max moment (á 62 Nm!) ved 7.500 rpm ud af max 10.500-, samt at den
ved 3.500- har så meget som 54 Nm at gøre med!
Deraf kan udledes at den har 86% af max moment ved 46% af top-momentets
rpm, hhv. 33% af max rpm.

Så dét er da meget nær ved for dens vedkommende

--
Armand.