Gode råd til brug af tilbehørs-sæt til
Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 19-03-02 14:03

Fra : Per H

Dato : 19-03-02 16:34

On Tue, 19 Mar 2002 14:02:30 +0100, Finn Hybjerg Hansen
<fhh@kom.auc.dk> skrev:

>Jeg har netop fået en 1,5Hk kompressor hvor der fulgte et tilbehørssæt
>med:,>Blæse og pumpe siger sig selv, men da der ikke var nogen manual med i
>sættet er jeg kommet lidt i tvivl om hvor/hvornår/hvordan man typisk
>bruger de 2 "væske-sprøjter".
>
>Og hvad kan man komme i dem?
>Maling i malersprøjten siger sig selv, men kan man f.eks. komme linolie i
>den når man vil behandle træværk? Eller er en pensel bedre?
>
>Og hvad kommer man i rense-pistolen og hvad bruger man den typisk til?

prøv lige at tjekke om rensepistolen virker. min kunne engang ikke
suge vand op.
men ellers er det vel ligesom et højtryksrenser.

Malerpistolen er af en billig type, men kan godt bruges til maling af
hobbyting, ( køkkenlåger, cykler)

Jeg er mere i tvivl om kompressoren kan klare det uden at du skal
holde pauser. 1,5 hk til en malerpistol er i underkanten. så begynd
endelig ikke at male din bil

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Mona

Dato : 19-03-02 23:57

Per H <phbyg@privat.dk> skrev i en
> [...]

Hejsa.

Måske er manualen beskrevet på undersiden af kassen...?
(Sådan et sæt har jeg selv.)

Mange hilsner fra

Mona

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 20-03-02 10:48

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 20-03-02 11:05

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 21-03-02 00:32

<snip>
> [...]
> den når man vil behandle træværk? Eller er en pensel bedre?
>
> Og hvad kommer man i rense-pistolen og hvad bruger man den typisk til?
Hvis linolien er for tyk kan du fortynde den med terpentin.
Du kan bruge både mineralsk og vegetabilsk terpentin (det sidste er det
mindst gifitge og kan bruges på ting der kommer i kontakt med fødevarer)
hvad angår rensepistolen:
Jeg bruger den til at sprøjte sæbe på med når jeg vasker bil/mc o.lign. Den
er også god til klorin når man fjerner alger (ja, klorin er faktisk et godt
middel til at fjerne alger med. Jeg fik det at vide af en kemiingeniør der
arbejdede hos Dyrup A/S)
Hvis du får for meget vædske med op når du bruger den så kan dette som regel
justeres ved at dreje på spidsen (husk at løsne kontra møtrikken)
Jeg så der var en der havde svaret at hans ikke engang kunne suge vand op,
mit gæt er at det var fordi dysen var indstillet forkert.

Thomas

Ps. hvis du bruger malerpistolen skal du lukke for "stryeluften" (den luft
der former strålen) og sætte en evt reduktions ventil til ca 2-3 bar. Så
burde den kunne køre rimeligt. Jeg malede en gammel militær jeep med en 1,5
hk kompressor og det billige tilbehørssæt.

Fra : lars

Dato : 21-03-02 17:20

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Du kan bruge både mineralsk og vegetabilsk terpentin (det sidste er det
> mindst gifitge og kan bruges på ting der kommer i kontakt med fødevarer)

Hvis du fortynder linolien med terpentin ødelægger du den. Så lad være
med det.

Lars

Fra : John Vedsegaard

Dato : 22-03-02 21:25

Hej Finn

| Og hvad kan man komme i dem?
| Maling i malersprøjten siger sig selv, men kan man f.eks. komme linolie i
| den når man vil behandle træværk? Eller er en pensel bedre?

En god sprøjte til luft koster 3-5000 kr uden kompressor, det er ikke
sikkert din kompressor kan trække sådan én fyr.

Linolie kan ikke bruges i en sprøjte af din type. En pensel er meget bedre.
Men den kan sikkert anvendes til plankeværker, og vil være god til
radiatorer.

| Og hvad kommer man i rense-pistolen og hvad bruger man den typisk til?
Til at rense motoren i din bil med, eventuelt kan du vaske først med en
pensel og penselrens.

Malermester John Vedsegaard