Skærme
Fijala 3554
Diffus skærm. Er der noget at gøre?
Fra : sb

Dato : 19-03-02 13:29

Jeg har overtaget en ældre JVC skærm som desværre giver et noget
diffust billede. Nærmest som hvis man har nogle for stærke briller på.
Der er også nogen misfarvning. Størrelse og hor/vert hold er i orden.

Ingen af frontpanel indstillingerne har effekt så jeg har prøvet at
tage kabinettet af for at se om der er interne justerbare komponenter.
Desværre er det ikke helt oplagt - så jeg ved ikke hvad jeg skal se
efter. Har nogen et forslag inden jeg smider den ud?

mvh.
sb

Fra : kran

Dato : 21-03-02 00:18

"sb" <sbul@my-deja.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Desværre er det ikke helt oplagt - så jeg ved ikke hvad jeg skal se
> efter. Har nogen et forslag inden jeg smider den ud?

Det lyder mest som et "slidt" billedrør - bliver det værre hvis du skruer op
for lys og kontrast ?

Du kan evt. prøve at stille på focus (der er vel ikke focus indstilling fra
front panelet ?) - de fleste andre indstillinger inde i skærmen skal du nok
holde dig fra.

Kristian

Fra : sb

Dato : 21-03-02 15:56

"kran" <kran@post3.tele.dk> wrote in message news:<3c9918b3$0$39544$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
> front panelet ?) - de fleste andre indstillinger inde i skærmen skal du nok

Nej, der er desværre netop ingen focus knap. Sådan en er jeg iøvrigt
aldrig rendt in i på en monitor...?

Fra : Morten Lynnerup

Dato : 21-03-02 20:25

Hej
"sb" <sbul@my-deja.com> skrev i en meddelelse
> Nej, der er desværre netop ingen focus knap. Sådan en er jeg iøvrigt
> aldrig rendt in i på en monitor...?

Focus justeringen er inden i (som beskrevet i mailen) prøv den, det plejer
at virke.

Morten

Fra : kran

Dato : 22-03-02 00:34

> Nej, der er desværre netop ingen focus knap. Sådan en er jeg iøvrigt
> aldrig rendt in i på en monitor...?

Der er sikkert et pre set potentiometer i nærheden af højspændings
transformeren, det er nok kun tilgængeligt hvis du tager toppen af.

Men pas på, der er højspænding lige i nærheden. Det er også vigtigt at du
ikke stiller på et forkert potentiometer, det kan være et du ikke lige
umiddelbart kan justere på plads igen.

Hvis der er misfarvninger hjælper det ikke at stille focus, - og igen hvis
det er billedrøret der er "slidt" hjælper det nok heller ikke meget.

Jeg kender ikke lige en JVC skærm, så jeg kan nok ikke komme det meget
nærmere.

MVH
Kristian