Hvilken genre?
Fra : Allan Ploug

Dato : 19-03-02 13:11

Hej!

Hvilken genre tilhører disse:
Kasmir
Kent
Tim Christensen
Randi Laubek
Loveshop
Swan Lee
Starsailor
Jeff Buckley

....spørger udelukkende af nysgerrighed - der er efterhånden så mange
genrebetegnelser, at jeg ikke er i stand til at holde styr på dem!

Måske endda et link til beskrivelser af genrer og eksempler på dem??

Med venlig hilsen
Allan Ploug

Fra : nikolaj borg

Dato : 19-03-02 13:20

"Allan Ploug" <ploug@dak.k64.dk> wrote in message

> ...spørger udelukkende af nysgerrighed - der er efterhånden så mange
> genrebetegnelser, at jeg ikke er i stand til at holde styr på dem!

.....og at genrebetegnelser bliver ligegyldige. Det er en uskik fra technoen,
at hver gang en eller anden finder på noget halv-nyt skal det have en ny
genrebetegnelse. F.eks. har vi nu "new acoustic wave" fra england/skotland,
som vi kan smide en masse af de nye navne derovrefra i. Men det ændrer jo
ikke noget ved, at de bare spiller Radiohead anno the Bends evt. blandet med
lidt Buckley og diverse andet. Alle de bands og kunstnere, du nævner,
spiller rock i en eller anden aftapning, og så må man jo overveje, om man
kan lide det eller ej.

> Måske endda et link til beskrivelser af genrer og eksempler på dem??

du kan slå forskellige genrer op på www.allmusic.com (som nævnt i
OSS/FAQ'en)

/Nikolaj

Fra : Ole Damgaard

Dato : 19-03-02 18:40

> [...]
> lidt Buckley og diverse andet. Alle de bands og kunstnere, du nævner,
> spiller rock i en eller anden aftapning, og så må man jo overveje, om man

enig - men problemet er et andet: Du kan ikke genreinddele et band - kun
deres
produkter - altså musikken.
tag dit først eksempel - Kashmir. De har lavet beat, pop, rock - men osse
børnepladen "sismofyt-sangen" - så hvordan skal vi få det ind i en fælles
kasse?
mvh ole

Fra : Allan Ploug

Dato : 19-03-02 19:45

> Du kan ikke genreinddele et band - kun deres produkter - altså musikken.

Enig, men så gælder det jo faktisk hvert enkelt nummer (f.eks. Lamshade og
Kiss me goodbye). Ok, det var måske ikke noget velgennemtænkt spørgsmål -
lovede bare en makker at spørge her i gruppen.

Troede nu bare der var en bred genrebetegnelse der kunne dække over det
meste af Kashmirs musik. (altså..ikke bare rock - det ville være lige bredt
nok)..

/ploug

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 20-03-02 17:50

Allan Ploug <ploug@dak.k64.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c972ac7$0$92534$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> ...spørger udelukkende af nysgerrighed - der er efterhånden så mange
> genrebetegnelser, at jeg ikke er i stand til at holde styr på dem!

> Med venlig hilsen
> Allan Ploug
_______________

Nej, det må du nok sige. Der er også genrer som for mig lyder fuldstændig
ens og som jeg overhovedet ikke kan skelne fra hinanden. Jeg aner f.eks.
ikke hvad forskellen er på noget som jeg har hørt omtalt som house, dance,
tekno og hvad ved jeg. Måske fordi P3-musik ikke siger mig noget, men det er
så en helt anden ting. Det jeg mener er bare at man ligeså godt kan opgive
at hitte rede på alle de mange forskellige genrer der findes og i stedet
koncentrere sig om at kunne skelne de genrer som kan kan lide, fra hinanden.
Dem som kan lide P3-musik kan sansynligvis heller ikke skelne de forskellige
genrer indenfor den ukomplicerede slagermusik fra hinanden, f.eks.
dansebands- og spillemandsmusik (Vindstyrke 15 og Kim Og Hallo). For dem
lyder disse grupper ens og som noget uudholdelig støj, men jeg kan skelne
genrerne fra hinanden, meget tydeligt, da jeg selv kan lide dem. Sådan er
det bare og det vil nok fortsætte på den måde. Jo flere år der går, jo flere
genrer kommer der til. For mig virker det også som den totale forvirring.
Men sådan er det altså bare. Hvad hvad, hovedsagen er da også at man kan
skelne de genrer som man kan lide, fra hinanden.

PS: Oveni det hele kommer der også det problem at 2 forskellige personer kan
gruppere de forskellige genrer forskelligt. Det som den ene opfatter som
country kan den anden opfatte som noget der intet har med country at gøre.
Derfor er der forøvrigt også to anerkendte genrer indenfor country. Os der
f.eks. mener at country skal lyde som det altid har gjort grupperer vores
yndlingsgrupper inden for genren "Tradiotionel Country/Real Country og vi
kokser helt ud til Hans Williams. Der som kan lide den mere hårdtslående
moderne country grupperer deres yndlingsgrupper indenfor genren
"Countryrock/New Country og kokser helt ud til Gart Brooks. Tilhængerne af
disse to undergenrer står stjelt på at det er deres genre som er den rigtige
country. Jeg mener f.eks. at Countryrock/New Country indeholder så lidt
country at det faktisk er falsk varemærkebetegnelse at kalde det country.
Denne mening understøttes af en anmerikansk bog om countrymusikkens
historie. Plejer at henvise til at der jo heller ikke er hunde i hundemad.

Så øhhhh... du kan nok se at man lige så godt kan opgive at holde rede på
tingene, ikke ?

Hilsen Åge
(musik skal lyde som det plejer)