Brændesavning med bajonetsav
Fra : Peter C

Dato : 19-03-02 13:16

Hej gruppe

Er der nogen der har erfaringer med at save brænde med en bajonetsav vs. en
kædesav ?

Jeg mener at kædesaven må være den hurtigste, men bajonetsaven kan jo til
gengæld udstyres med universalklinge, og dermed klare mødet med et søm hvis
man saver palle-brænde.

Jeg har kun ganske lidt erfaring med at save med bajonetsav, men som jeg
husker det skal man bruge relativt mange kræfter, dels for at trykke saven
nedaf, men også for at holde saven an mod det man saver i. Er det rigtigt
ræsonneret, eller er det bare et spørgsmål om teknik, og den rigtige klinge
?

Hvad er iøvrigt den rigtige klinge når snittets finhed INGEN betydning har,
og det kun drejer sig om at dele et stykke træ i to dele. ? Den sav jeg
prøvede var udstyret med en meget grov klinge der kun skar når den "trak"
Kunne man med fordel anskaffe en klinge der skærer begge veje ?

MVH Peter (wannabe lumberjack)

Fra : Per H

Dato : 19-03-02 16:29

On Tue, 19 Mar 2002 13:15:46 +0100, "Peter C" <mail@tping.dk> skrev:

>Hej gruppe
>
>Er der nogen der har erfaringer med at save brænde med en bajonetsav vs. en
>kædesav ?

ja

>Jeg mener at kædesaven må være den hurtigste, men bajonetsaven kan jo til
>gengæld udstyres med universalklinge, og dermed klare mødet med et søm hvis
>man saver palle-brænde.

paller skæres vist hurtigst med en håndrundsav.

klingerne til bajonetsaven er jo ret nyre, dem jeg kører med koster ca
100 kr pr stk.

> [...]
>nedaf, men også for at holde saven an mod det man saver i. Er det rigtigt

ja det er rigtigt.

>ræsonneret, eller er det bare et spørgsmål om teknik, og den rigtige klinge

Jeg tror faktisk ikke at bajonetsaven er særlig velegnet til
brændeskæring, hvor du skal stå i flere time med den.

Jeg bruger som sagt en rundsav, og ungerne får lov at bruge en gammel
stiksav, til paller, og andre brædder.

Vh Per
ICQ 8212837