Væltet K-tast, hvad er det?
Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 19-03-02 13:09

Sidder og kigger lidt på min iBook. Mmmmhh.
Men så, hov, hvad er det? Tasten mellem højre æbletast og piletasterne - den
har et væltet K på sig. Den må være nyttig siden den har fundet plads på det
lille tastatur. Straks ind i KeyCaps, men den registrerer ikke nye tegn ved
tryk på "væltet K".
Hvad er det?

Poul

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-03-02 13:23

Poul Skovmand Thingholm <skovmand@mac.com> wrote:

> [...]
> lille tastatur. Straks ind i KeyCaps, men den registrerer ikke nye tegn ved

er det "alt" tasten monstro ?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-03-02 14:04

t@garbage.dk (Thomas von Hassel) writes:

> er det "alt" tasten monstro ?

Nej, min giver en Ctrl-C i Terminal.app. Jeg prøver at undgå at ramme
den.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-03-02 14:07

Thomas von Hassel <t@garbage.dk> wrote:

> er det "alt" tasten monstro ?
>
> /thomas

sorry, det er mig der er blind, det er selvfølgelig retur som fortalt
andetsteds :)

/thomas

Fra : Terje Rydland

Dato : 19-03-02 13:24

> [...]

> lille tastatur. Straks ind i KeyCaps, men den registrerer ikke nye tegn ved

Det er enter-tasten som du eller finner på tall-tastaturet.

Den forveksles vanligvis med Retur-tasten, men er litt forskjellig.
Retur-tasten sender ASCII-kode 13 (CR), mens Enter sender kode 10 (LF).
Dette utnyttes i forskjellig programvare, f.eks. kan man i
regnearkmodulen i AppleWorks bruke Enter for å registrere en inntasting
uten å gå videre til neste celle. I iTunes kan man bruke Enter for å
markere et felt man vil redigere - Retur-tasten starter avspilling av
sporet man har markert osv...

De færreste kjenner til denne forskjellen, da Retur-tasten på en PC
(Windows) sender både CR og LF (ASCII 13 + 10), slik at det ikke går an
å skjelne disse to tastene på en PC - dermed tror folk at Enter og Retur
er det samme. (I tillegg har man i Windows valgt å kalle Retur-tasten
for Enter)

Terje

Fra : thomas tomcat

Dato : 19-03-02 20:34

d. 19/03/2002 13:24 skrev Terje Rydland på terjery@idi.ntnu.no i artiklen
1f9ani4.1ehw0iz12883i8N%terjery@idi.ntnu.no:

> I iTunes kan man bruke Enter for å
> markere et felt man vil redigere - Retur-tasten starter avspilling av
> sporet man har markert osv...

Igår nede på lydstudiet lærte jeg, at noget tilsvarende gælder i Pro Tools.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 19-03-02 21:52

terjery@idi.ntnu.no writes:

> [...]
>å skjelne disse to tastene på en PC - dermed tror folk at Enter og Retur
>er det samme. (I tillegg har man i Windows valgt å kalle Retur-tasten

Flot forklaring og så blev man det klogere.Jeg har bare brugt dem i flæng
og troet de havde
sammefunktin og egentig undret
mig over at der var to taster med samme fuktion.

Tak for den flotte forklaring.

hilsen Hanne

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 20-03-02 08:54

On 19/03/02 21:51, in article
fc.0073fb6b03f935c83b9aca00158a43ca.3f93605@net.dialog.dk, "Hanne Hertzog"
<hanne@enterpol.dk> wrote:

> Tak for den flotte forklaring.

Mig osse. Takker for opklaringen.

Poul

Fra : Storm

Dato : 20-03-02 20:50

> Mig osse. Takker for opklaringen.

Jeg synes også det var en fin forklaring.

Men sandheden er måske at tasten er væltet ud helt ud af tastaturet?

<http://pics.jp.dk/nybillede/diasindhold.asp?katid=329&pixid=3163>

--
Venlig hilsen Nina Storm