"nikolaj borg" <nikol@jSbPoArMg.dk> skrev i en meddelelse
news:5v0m8.9372$FT.355910@news010.worldonline.dk...
> Jeg har primært kendskab til den internationale situation, og her er det
> sådan, at selskaberne ofte køber retten til at udgive nodebøger sammen med
> retten til at udgive musikken.
Sådan hænger det ikke sammen her hjemme. Her er det enten
komponisten/tekstforfatteren selv eller et musikforlag der har retten til
udgivelse af noder/nodebøger...og som modtager den årlige
biblioteksafgift.( som er en væsenlig del af deres økonomiske grundlag)
> Hvor store er indtægterne iøvrigt på den slags? Jeg vil vove at påstå, at
det reelt drejer
> sig om bagateller for de fleste (danske) musikeres vedkommende.
Indtægten på salg af nodebøger er til at overskue, men netop
biblioteksafgiften er for mange komponisters vedkommende en pæn del af den
årlige indkomst.
> > Hvis pirateriet fortsætter er der snart ikke flere danske musikere der
kan
> > arbejde fuldtid med musik..og hvor skal den nye musik så komme fra.?
>
> Jeg vil vende argumentet om: Når akkorder og noder er lettere at komme i
> nærheden af er der flere, som kommer i gang med at spille musik. Dette må
> igen medføre, at der bliver en større talentmasse at tage af og dermed
flere
> nye musikere.
Hvad hjælper det hvis der ikke er nogen der kan leve af deres musik? Ingen
steder der vil udgive dansk musik, fordi det er ødelagt at pirateri.? Hvad
hjælper det at helt unge musikere kan leve på en sten og nøjes med en hyre
der svarer dertil? Hvad så når de unge bliver lidt ældre, tror du de vil
leve i cølibat i et lille koldt lofthummer hele deres liv, fordi "kaldet til
at være musiker" er så stort og fordi pirater sjæler enhver form for
indtægt....no way.
Skal alle danske musikere til at køre taxa eller andet fuldtidsjob og tage
ud og spille i weekenden, for at holde skindet på næsen...ene og alene fordi
der er nogen der mener at musik ikke er så meget værd at man gider give et
par kroner for at støtte den musiker/komponist/tekstforfatter man holder
af.?
Er det rimeligt at netsider bare skal nasse på andres arbejde på den måde?
Er det rimeligt at flere og flere kendte navne må opgive erhvervet bare
fordi nettets anarki ødelægger deres levevej?
>Hvis pirateriet fortsætter er der jo det andet alternativ, at
> musikere i højere grad ernærer sig ved at spille live. Jeg er klar over,
at
> der ikke er de store formuer i den slags (p.t.), men der er helt klart
flere
> penge i at spille live end at udgive nodebøger.
Livekoncerter hvor solister hyrer et band, der får hver musiker som regel
kun tariffen, dvs lidt over 1000 kr pr koncert. Der skal spilles mange
koncerter før der kan tales om almindelig årsløn. Andre koncerter hvor hele
bandet deler indtægten lige kan give en nogenlunde ok hyre til
hver...men..Hvis samtlige danske musikere skal leve udelukkende af at spille
koncerter, skal de spille over 100 koncerter pr år....tror du så der kommer
folk til de sidste koncerter? Tror du så ikke at folk bliver noget trætte af
at skulle betale for at se dem igen igen igen. Kun hardcore Kandisfans gider
høre det samme band mere end 2- 3 gange om året.
Hvor mange musikere tror du gider have bøvlet med at indspille musik, hvis
de ikke kan tjene en krone på det? Hvor mange nodebøger og sangbøger tror du
der bliver udgivet hvis det hele bare kan stjæles fra nettet? Vil der være
grobund for en online-shop med salg at noder/tabs/tekster , så længe
piraterne stjæler sig til kundegrundlaget?
Derfor...støt den musik du kan lide....betal for noderne, CD'erne og let
måsen og tag ud og hør koncerterne. Så er der en chance for at der også
bliver plads og penge til andet end mainstreampop i dansk kulturliv. ( og er
du musiker, så husk at anmelde dit forbrug af andres musik til KODA efter
hver offentlig optræden)
mvh/ Søren og Anette
--
Anette & Søren Faarborg
The Flying Hotdogs: Ikke så meget snak - bare god musik
www.flyinghotdogs.dk mail: info@flyinghotdogs.dk