Andet multimedie
Selection tool - PhotoShop ver. 6
Fra : Karsten Jensen

Dato : 29-01-01 11:36

Hmmm, min hukommelse er vist ikke hvad den har været - jeg har brug
for lidt hjælp i PhotoShop 6.0.

På et billede har jeg med rectangular tool markeret et område -
hvordan er det jeg ændre størrelsen på den firkant jeg har markeret.
Når jeg trækker i hjørner o.l. ændrer PhotoShop på indholdet? Jeg skal
bare have markeret noget så det bliver kvadratisk.
---

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j@post6.tele.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-01-01 12:02

"Karsten Jensen" <k-j@post6.tele.dk> wrote in message
> [...]
> Når jeg trækker i hjørner o.l. ændrer PhotoShop på indholdet? Jeg skal
> bare have markeret noget så det bliver kvadratisk.
´
Hvis du gerne vil have en kvadratisk markering, så hold shift nede, mens du
trækker markeringen.
Hvis kvadratet skal have en præcis størrelse kan du angive den under
værktøjets options. Skift style til fixed size og indtast værdierne (den
behøver ikke være kvadratisk)
Hvis du har lavet en markering og vil lave om på den uden at berøre
indholdet, så brug funktionen 'transform selection' under menuen 'select'.
Så får du nogle håndtag så du kan ændre på formen af markeringen.

Håber det hjalp.

/Per

Fra : Karsten Jensen

Dato : 29-01-01 13:55

On Mon, 29 Jan 2001 12:02:01 +0100, "Per Christoffersen"
<pc@comonto.dk> wrote:

>Hvis du gerne vil have en kvadratisk markering, så hold shift nede, mens du
>trækker markeringen.

Shift - åhhhh, mit spørgsmål var næsten for pinligt.... Det vidste jeg
jo egentlig godt.... hukommelsen.......

> [...]
>indholdet, så brug funktionen 'transform selection' under menuen 'select'.
>Så får du nogle håndtag så du kan ændre på formen af markeringen.

Ja, det var den menu, jeg slet ikke lige kunne finde...... Takker.....
---

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j@post6.tele.dk

Fra : Madsen

Dato : 29-01-01 13:11

"Karsten Jensen" <k-j@post6.tele.dk> skrev:

> [...]
> Når jeg trækker i hjørner o.l. ændrer PhotoShop på indholdet? Jeg skal
> bare have markeret noget så det bliver kvadratisk.

Som Per Christoffersen siger, så brug Shift i kombination med
markeringsværktøjet. Hvis du gør det, så bliver markeringen
kvadratisk. Alt. + Shift + markeringsværktøj er også god at
kende. Tjek selv forskellen ;)
Hvis du vil have ændret størrelsen på en markering, så kan
du bruge Select/Transform Selection. På en PC ligger den
også på højre musetast.

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-01-01 13:49

"Madsen" <madsens@whomail.dk> wrote in message

> Som Per Christoffersen siger, så brug Shift i kombination med
> markeringsværktøjet. Hvis du gør det, så bliver markeringen
> kvadratisk. Alt. + Shift + markeringsværktøj er også god at
> kende. Tjek selv forskellen ;)

Og prøv så til aller sidst også at trykke mellemrumstasten ned....

/Per

Fra : Madsen

Dato : 29-01-01 13:59

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> skrev:

> Og prøv så til aller sidst også at trykke mellemrumstasten ned....

Smart! Den kendte jeg ikke, men den skal bruges fremover når
der er behov for dette. :)

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)