Skift af bremseklodser ?
Fra : Tim Hoffmann

Dato : 18-03-02 18:42

Hjæælp !

Nu kører jeg sku snart på værksted

Jeg har lige skiftet klodser på min GSX600F'er. Nemt.
Nu er det så tid til kærestens GS500E. De brugte klodser, "gled" nemt ud.
Jeg "skubbede" det ene stembel ind, så der var plads til en ny klods. MEN,
nu er jeg så nået til det andet stembel. DET vil skisme ikke ind. Ved let
tryk på bremsepedalen, så smutter det frem mod skiven, og jeg kan da også
skubbe det de 2-3mm tilbage igen.. Men så rokker det sig heller ikke mere.

What to do ? Kan man oversprøjte hele dynen med WD40, og håbe på at det
virker imorgen ? eller hvad gør man når man ikke er mekanikmongol som mig

Mvh

Tim - Mekanikmongol i Valby

Fra : Morten Juel

Dato : 18-03-02 19:12

> What to do ?
Jeg bruger evt en træpind, og ligger så hele mi vægt på caliberen så
træpinden presser stemplet ind.. eller kan en skruetvinge være en løsning..
men husk træklodser imellem !!

Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
XS400Seca ** Til Salg på http://StarChild.dk **
GPZ 750

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 18-03-02 19:52

> Jeg bruger evt en træpind, og ligger så hele mi vægt på caliberen så
> træpinden presser stemplet ind.. eller kan en skruetvinge være en
løsning..
> men husk træklodser imellem !!
æææh. En pind ? Hvor ligger du den henne ? Er det mellem skive og det
stempel der sitter fast ? det må dæleme være tynd pind.

Mht til skruetvingen. Det kan jeg ikke få plads til uden at pille potten
af.. Kan man mon det uden at have nye pakninger i ?

Mvh
Tim - Som nok lærer det engang

Fra : Morten Juel

Dato : 18-03-02 20:38

> æææh. En pind ? Hvor ligger du den henne ? Er det mellem skive og det
> stempel der sitter fast ? det må dæleme være tynd pind.
hehe jeg tager caiberen af ! det er da den eneste måde man kan ligge nogle
kræfter i den )

# <--caliber
| <-- pind
- <-- jorden

Og så presser man bar af fuld kræft på caliberen, så pinden presser på
stemplet )

Mvh
Morten

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 18-03-02 20:46

> hehe jeg tager caiberen af ! det er da den eneste måde man kan ligge nogle
> kræfter i den )
aaahh.. Så er jeg med

> Og så presser man bar af fuld kræft på caliberen, så pinden presser på
> stemplet )
Hmm.. Kan man bare uden videre pille den af og sætte den på igen, sårn uden
problemer ?
Jeg er liiidt bange for at skille alt for meget af, da jeg nok ikke kan
samle det igen

Mvh

Tim - Som er ærlig

Fra : Morten Juel

Dato : 18-03-02 21:11

af ! det er da den eneste måde man kan ligge nogle
> aaahh.. Så er jeg med
Super

> Hmm.. Kan man bare uden videre pille den af og sætte den på igen, sårn
uden
> problemer ?
Ja specielt når dine cylindre er skubbet ind på plads, så er den nem at få
af og på
Du skal jo bare ha bremsevæske kablet af, så du ikke får det ødelagt.. og
såå skal bremserne jo self udluftes efter samling igen.. det kunne du jo
kombinere med bremsevæske skift )

> Jeg er liiidt bange for at skille alt for meget af, da jeg nok ikke kan
> samle det igen
Det er ikke 3grads mekanik og det er et godt sted at starte når man skal
rode med sin egen cykel

Fra : Tommy Fer

Dato : 18-03-02 21:28

"Morten Juel" <mp@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> såå skal bremserne jo self udluftes efter samling igen.. det kunne du jo

Øhh.. her går jeg ud fra det er slangen vi snakker om.... Kabel???

Hvis man piller bremseslangen af, skal hvis det er med banjo, helt udskifte
kobberskive, hvis det er med konisk samling, skulle det være ok at samle
igen.

Man kan måske også tænke over hvorfor at stemplet ikke er til at stykke
tilbage?? Mon ikke det er fordi det er groet fast med tiden?? Hvis stemplet
ikke køre ordentligt, dvs man kan skubbe det frem og tilbage med fingrene,
så er det på tide at adskille sin kaliber og rense den. evt. skifte o og X
ring.

Dette vil jeg ikke anbedale Tim, da han som han selv siger ikker er så ferm
på fingrene.

Men Tim, jeg er klar på at give en hånd.

--
Mvh Tommy Fer
Suzuki GSXR250

Fra : Morten Juel

Dato : 18-03-02 21:35

> Øhh.. her går jeg ud fra det er slangen vi snakker om.... Kabel???
ja self.. tankefejl (ingen kommentare tak)

> Dette vil jeg ikke anbedale Tim, da han som han selv siger ikker er så
ferm
> på fingrene.
nej true.. det kan godt drille..

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 18-03-02 21:49

> ja self.. tankefejl (ingen kommentare tak)
ææh.. Her er vist sket et eller andet.. Jeg kan vist kun se halvdelen af
indlæggene her. hmm. Den mail du svarer på, kan jeg ikke se.

> ferm
> nej true.. det kan godt drille..

Jeg tror jeg ser om jeg ikke kan få plads til en lille skruetvinge eller
lign.. Ellers må jeg sku smide de 300kr på bordet en time koster hos Dansk
Motorkompagni.

Hygge

Tim

Fra : Claus Rittig

Dato : 18-03-02 22:12

"Tim Hoffmann" <news@marius-nielsen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror jeg ser om jeg ikke kan få plads til en lille skruetvinge
eller
> lign.. Ellers må jeg sku smide de 300kr på bordet en time koster hos Dansk
> Motorkompagni.

Du kan sagtens få plads til en skruetvinge hvis du afmonterer caliperen
(uden at afmontere bremseslangen). Men pas nu på hvor hårdt du trykker med
den skruetvinge, der er intet der får ting til at gå i stykker som vold!

Rittig
(som ofte bruger skruetvingen fordi jeg er lidt doven)

Fra : Jonas Holt

Dato : 18-03-02 22:52

> [...]
> den skruetvinge, der er intet der får ting til at gå i stykker som vold!

If it doesn't fit use force. If it breaks - it needed replacing anyway

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 19-03-02 19:40

> [...]
> den skruetvinge, der er intet der får ting til at gå i stykker som vold!
Ahaa. Det havde jeg ikke tænkt på.
Når nu det bliver lyst igen, så tror jeg lige jeg kigger på hvor mange
bolte/skruer jeg skal have af.
Jeg kan huske at der sidder en lidt underlig en, med noget "snor" igennem.
Hvad gør man med sådan en ?

> Rittig
> (som ofte bruger skruetvingen fordi jeg er lidt doven)
Jeg er såmænd ikke doven, jeg har snart brugt mange timer på det, men
det kan måske blive løsningen

Takker

Tim

Fra : Claus Rittig

Dato : 19-03-02 22:51

"Tim Hoffmann" <news@marius-nielsen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan huske at der sidder en lidt underlig en, med noget "snor" igennem.
> Hvad gør man med sådan en ?

Piller "snoren" ud, det er en stålwire som en slags plombering. Husk at
montere en ny wire eller split.

Rittig

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 20-03-02 23:05

> Piller "snoren" ud, det er en stålwire som en slags plombering. Husk at
> montere en ny wire eller split.
Okay. Kæresten og mig er blevet "inviteret" forbi Kantana MC imorgen. Så vil
en derfra hjælpe os lidt

Lækkert.

Mvh

Tim & Lene

Fra : Armand

Dato : 20-03-02 16:33

> [...]
> bolte/skruer jeg skal have af.
> Jeg kan huske at der sidder en lidt underlig en, med noget "snor"

Det er givetvis en split der sikrer at møtrikken ikke skruer sig af!
Monter blot tilsvarende split eller bøjet søm ved samlingen igen.

Prøv forøvrigt lige at spørg til en værkstedsbog til modellen på
biblioteket, inden at du skruer videre. Hvis den ikke lige er på hylden
hos dit bibliotek, kan de have den hjemme indenfor en uges tid!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 18-03-02 22:56

Tommy Fer <fer@cool.NOSPAm-at-all.dk> skrev i en
> "Morten Juel" <mp@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
>
> Øhh.. her går jeg ud fra det er slangen vi snakker om.... Kabel???

Lad os lige sammenfatte nogle definitioner:
-Bremsegreb, eller bremsepedal påvirker bremse-cylinderen også kaldet
hovedcylinderen!
- Bremsetrykket overføres hydraulisk igennem nogle bremse-slanger
og/eller bremse-rør (slanger er kun et nødvendigt onde dér hvor rør er
for stive á overgangen imellem den stelmonterede hovedcylinder og den
bevægelige bagsvinger!)
- Trykket ender i hjul-cylinderen, også kaldet bremsecaliberen.
- Og påvirker ér klodserne via et bevægeligt stempel!

> Hvis man piller bremseslangen af, skal hvis det er med banjo, helt
> udskifte kobberskive, hvis det er med konisk samling, skulle det være
ok
> at samle igen.

Hold dig fra at skille hydraulikken ad !!!
Baghjuls-caliberen skulle nok kunne afmonteres og derefter kringles ud
over højre bagsvingerarm således at man har råderum til at håndtere den!

> [...]
tilbage
> med fingrene, så er det på tide at adskille sin kaliber og rense den.

Typisk vil der kunne være opstået ir under den yderste pakring, hvorved
den trykkes hårdt imod stemplet. Det kan hænde at den ligefrem er blevet
krøllet ud af sit spor og stikker ud et sted :-/
Men dét er arbejde for de rutinerede!!!

Med caliberen fri kan man dog komme til at volde stemplet tilbage med
f.eks en skruetvinge, og derved redde lidt tid førend at den uværgeligt
skal pakkes om fordi den hænger og derved slider på skiven konstant !!
Til den tid kan hjemmesløjd-løsningen være at købe sig en ophugs-caliber
og bytte over istedet for at bruge samme beløb, eller mere på at lade en
mekaniker pakke cylinderen om

Har du ikke efterfyldt bagbremse-reservoiret tidligere, er det næsten
utænkeligt at der er for meget vædske i reservoiret.
Ergo: Hold dig i så fald fra at fjerne låget på reservoiret

Én fejlmulighed slår mig i den forbindelse:
Er du sikker på at du ikke fejlagtigt har justeret bremsepedalen på den
forbindelse der går til bremsecylinderen (bremsepedaler skal justeres
med den stopskrue der forefindes!)?
Rører man blot lidt på bremse -greb eller -pedal, lukker stemplet i
bremscylinderen af for tilgang fra reservoiret, hvilket også betyder at
der ikke kan komme vædske tilbage (når stemplet i caliberen trykkes ind)

Vær derfor sikker på at hovedcylinderen er helt aflastet!!!

> Men Tim, jeg er klar på at give en hånd.

Ditto!
Hvor i landet foregår sagerne?

--
Armand.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 19-03-02 09:24

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in article
<a75sl3$1lqm$6@news.cybercity.dk>...

> Har du ikke efterfyldt bagbremse-reservoiret tidligere, er det næsten
> utænkeligt at der er for meget vædske i reservoiret.
> Ergo: Hold dig i så fald fra at fjerne låget på reservoiret

Hmmm... jeg ville da netop ha' anbefalet lige at skrue låget af
reservoiret. Så bliver det som regel en del nemmere at trykke stemplerne
helt ind, endda uden ret meget vold. Et trick jeg fik anvist efter jeg
havde kæmpet i 10 minutter med prilleren, og alle andre var på vej ud på
banen

--
Mikkel

Fra : Armand

Dato : 19-03-02 18:10

Mikkel Christensen <mic@rrxnord.dk> skrev i en
> [...]
> helt ind, endda uden ret meget vold. Et trick jeg fik anvist efter jeg
> havde kæmpet i 10 minutter med prilleren, og alle andre var på vej ud

Hvis ikke at reservoiret er overfyldt (= efterfyldt mens klodserne har
været slidt ned :-/ ), er der plads til den fortrængte vædske. Og da
der sidder en blød gummibælg med atmosfære-adgang på oversiden, bliver
fortrængningen ikke lettere hvis man fjerner låget :-|

--
Armand.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 20-03-02 08:36

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in article
<a77vj2$247v$1@news.cybercity.dk>...

> [...]
> der sidder en blød gummibælg med atmosfære-adgang på oversiden, bliver
> fortrængningen ikke lettere hvis man fjerner låget :-|

Ja OK. Bælgen skal naturligvis med ud, ellers giver det ikke meget mening.

--
Mikkel

Fra : Armand

Dato : 21-03-02 00:33

> Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in article
> <a77vj2$247v$1@news.cybercity.dk>...

> Ja OK. Bælgen skal naturligvis med ud, ellers giver det ikke meget
mening.

You did'nt get the point

Bælgen er netop til for at vædske-overfladen kan bevæge sig!
Hvis det blot drejede sig om et hermetisk lukket reservoir kunne man jo
hverken bruge deraf (p.g.a. derved opstået vacuum) endsige trykke vædske
tilbage (p.g.a. derved opstået overtryk); men fidusen er jo at bælgen
lukker af for vædsken; men er atmosfære-forbundet på oversiden - Derved
kan reservoiret optage en stigende vædskestand uden hverken at
atmosfærebelaste vædsken, eller indelukke det fuldstændigt!
Ergo: Hvis der ikke længere kan presses vædske tilbage til reservoiret
er det fordi at det er stopfuld (=> bælgen er skubbet helt flad imod
låget), og det burde det ikke være medmindre man har efterfyldt
(unødigt) p.g.a. afslidningen af klodserne!

--
Armand.

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 19-03-02 19:49

*Snip en masse*

> Vær derfor sikker på at hovedcylinderen er helt aflastet!!!
Damn det her bliver da snart en større operation

> Ditto!
> Hvor i landet foregår sagerne?
Det er i Valby, der er 2 der har tilbudt sin hjælp i området her. Så jeg må
nok hellere trille en tur forbi en af dem. For jeg tør nok ikke gå igang med
denne omgang endnu.

jeg tror vi slutter tråden her, og så laver jeg en aftale med en af de 2

I skal allesammen have mange tak for hjælpen.

Mvh

Tim - Som nok stadig er mekanikmongol, men dog klogere

Fra : RasmusZX9R

Dato : 18-03-02 19:34

Hejsa!
Har du taget låget af bremsevædske reservoiret?
Det kunne lyde som om du laver en vædske/luft lås.
Bare lige mit hurtige skud..(-:
Mvh
Rasmus ZX9R-C

http://www.kandu.dk/

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 18-03-02 19:54

> Har du taget låget af bremsevædske reservoiret?
Nope. Kan man det uden der sker noget ved det ?

> Det kunne lyde som om du laver en vædske/luft lås.
> Bare lige mit hurtige skud..(-:
Hmm. Ikke helt tosset gæt
Men kan man bare skrue toppen af, og så på igen bagefter uden at der sker
noget ved det ?

Jeg ved godt at jeg skal have kæresten til at holde hænderne over
beholderen, så bremsevæsken ikke sprøjter på mig

Mvh

Tim

Fra : Morten Juel

Dato : 18-03-02 20:40

> Jeg ved godt at jeg skal have kæresten til at holde hænderne over
> beholderen, så bremsevæsken ikke sprøjter på mig
du skal sq mere passe på din lak på kværnen bremsevæske er EMINENT god til
at fjerne lak

Fra : Claus Rittig

Dato : 18-03-02 21:59

> [...]

> What to do ? Kan man oversprøjte hele dynen med WD40, og håbe på at det
> virker imorgen ? eller hvad gør man når man ikke er mekanikmongol som mig

WD-40 er altid en god ide...

Et bremsestempel kan godt gå lidt trægt uden at der behøver være noget galt
med det. Du kan evt. klemme stemplet tilbage mens de gamle bremseklodser
sidder i caliperen ved at sætte en stor skruetrækker ind mellem klodserne og
vride/dreje/presse klodserne fra hinanden. Det kræver at du afmonterer
caliperen fra dens ankerplade, men ikke at du afmonterer bremseslangen (for
gør du det skal du til at skifte bremsevædske og udlufte, og det er lidt
overkill for et bremseklods-skift). Skruetrækkeren vil lave nogle grimme
mærker i bremseklodserne, derfor er det bedst at bruge de gamle til øvelsen,
de skal jo alligevel smides væk bagefter.

Rittig

Fra : Steen Gruby

Dato : 19-03-02 00:20

On Mon, 18 Mar 2002 21:59:22 +0100, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

Hej.

> [...]
>mærker i bremseklodserne, derfor er det bedst at bruge de gamle til øvelsen,
>de skal jo alligevel smides væk bagefter.

Jeg er tilsyneladende en lige så doven slambert som Rittig
Sidst jeg var ude for et ondartet eksemplar (nabos CBX500 med
indkapslede bremser) var der virkelig brug for skruetvingen.
Stemplet i den ene side gled fint tilbage, men det modsatte stempel
satte sig til modværge.
Jeg prøvede forsigtigt at klemme det tilbage med en skruetvinge med
det festlige ressultat at det andet stempel kom ud.
På med to skruetvinger - en til at holde det gode stempel tilbage med,
pg så forsigtigt tryk på bremsegrebet så det syge stempel kom lidt ud.
Milde "afvaskninger" med WD40 og kontrol af at der ikke var rust på
stemplet (rust ødelægger O-ringen i kaliberen når stemplet tvinges
tilbage) og så på den med skruetvingen - ganske forsigtigt.
Efter en del masseren frem og tilbage gik stemplet let igen.
Afrensning af hele molevitten med WD40 og nye klodser.
Pas på med WD40 på klodserne - de kan ikke lide det.
Efter operationen valgte vi at skifte bremsevædske.
Jeg kan ikke rigtigt befri mig for tanken om at der var skidt mellem
stemplet og kalibren der måske var kommet med ind i cylinderen, men
det har virket fint siden.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Carsten H Steffensen

Dato : 18-03-02 22:26

> Tim - Mekanikmongol i Valby
_____________________________________
1. Afmonter caliberhuset fra forgaflen(uden at afmontere bremseslangen)
2.Tag en lille skruetvinge, og brug den som værktøj til at presse stemplet
tilbage.
Hvis det andet stempel så blot kører tilsvarende ud så løsner du blot
udluftningsskruen, sæt evt en slange på udl.skruen så du har styr over hvor
bremsevæsken lander.
Venlig hilsen
Carsten___

Fra : Jens U

Dato : 19-03-02 00:18

Carsten H Steffensen skrev
>1. Afmonter caliberhuset fra forgaflen(uden at afmontere bremseslangen)

Hvorfor skal han det ?
Det er den bagerste han roder med
Jeg har aldrig hørt om en udstødning som var monteret på forgaflen

--
Hilsen Jens, HONDA Revere
E-mail: reveredk@studmc.dkX >>>>(do not auto-reply)<<<< Fjern/Remove X

Fra : Carsten H Steffensen

Dato : 19-03-02 01:42

> Hvorfor skal han det ?
> Det er den bagerste han roder med
> Jeg har aldrig hørt om en udstødning som var monteret på forgaflen
SKUB NU CHOKEREN LIDT IND. Jeg undskylder mange gange at jeg oveså det var
bagbremsen, men hvis DU ikke har set eller hørt om en udstødning monteret på
forgaflen så kan jeg fortælle dig at det har JEG. Jeg har ovenikøbet selv
haft en og med forhjulstræk du.
Og så på 50 ccm, så kom ikke her.;-0
Carsten

Fra : Jens U

Dato : 19-03-02 07:11

Carsten H Steffensen skrev ...

> [...]
>forgaflen så kan jeg fortælle dig at det har JEG. Jeg har ovenikøbet selv

Jeg mener nu at jeg havde anført det med en smiley
Vi snakker GS 500 (som jeg selv har haft en af)
Sidder udstødningen på forgaflen er det nok et misfoster fra fabrikken
eller Rittig der er i gang med at lave en Super Motar af sin GS 500 )

Fra : Carsten H Steffensen

Dato : 19-03-02 22:11

Jeg mener nu at jeg havde anført det med en smiley
Ja! men det havde du skam også Jens så rolig nu.
Venlig hilsen
Carsten

Fra : Armand

Dato : 19-03-02 17:58

Carsten H Steffensen <kejser@image.dk> skrev i en

> kan jeg fortælle dig at det har JEG. Jeg har ovenikøbet selvhaft en og
med
> forhjulstræk du.
> Og så på 50 ccm, så kom ikke her.;-0

50 kubik!?

Det er endog meget overdrevet!

--
Armand.

Fra : Carsten H Steffensen

Dato : 19-03-02 22:07

50 kubik!?
Det er endog meget overdrevet!

Du har ret Armand,( var det ikke 39) men som du sikkert også har bemærket
fremmer overdrivelse forståelsen.
Carsten

Fra : Claus Rittig

Dato : 19-03-02 22:55

"Carsten H Steffensen" <kejser@image.dk> skrev i en meddelelse

> 50 kubik!?
> Det er endog meget overdrevet!

> Du har ret Armand,( var det ikke 39) men som du sikkert også har bemærket
> fremmer overdrivelse forståelsen.

Næh, jeg mener bestemt at det kun er 38, min bror har også haft en.
Formodentlig en af de eneste motoriserede 2-hjulere han ikke har kunnet køre
på baghjulet med.

Rittig

Fra : Carsten H Steffensen

Dato : 20-03-02 00:37

> Næh, jeg mener bestemt at det kun er 38, min bror har også haft en.
> Formodentlig en af de eneste motoriserede 2-hjulere han ikke har kunnet
køre
> på baghjulet med.
Ja, det var ikke nemt at imponere pigerne med sådan en,
men en brænder kunne den da klare.såå

Fra : Martin Sørensen

Dato : 20-03-02 09:45

> Næh, jeg mener bestemt at det kun er 38, min bror har også haft en.
> Formodentlig en af de eneste motoriserede 2-hjulere han ikke har kunnet
køre
> på baghjulet med.

Var der ingen pedaler på? I så fald skulle det vel nok kunne lade sig gøre.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 20-03-02 17:11

"Martin Sørensen" <mosFJERN@laxity.dk> skrev i en meddelelse

> Var der ingen pedaler på? I så fald skulle det vel nok kunne lade sig
gøre.

Den var altså en anelse næsetung.

Rittig
(Har prøvet. Kunne ikke)

Fra : Armand

Dato : 20-03-02 16:47

Carsten H Steffensen <kejser@image.dk> skrev i en

> Du har ret Armand,( var det ikke 39) men som du sikkert også har
> bemærket fremmer overdrivelse forståelsen.

Forøvrigt er verdens længste motorløb et franskt VeloSolex race på 25
timer.
Så'en en ting ser vild ud når den får en effektpotte monteret

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 20-03-02 17:17

> Forøvrigt er verdens længste motorløb et franskt VeloSolex race på 25
> timer.

NUL!

En af mine bekendte og 3 af hans kammerater kørte om kap fra Aalborg til
Paris, det tog huleme mere end 25 timer! Det var iøvrigt også på 4 Velo'er.

Rittig

Fra : Søren Lindholt

Dato : 20-03-02 19:04

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en > Forøvrigt er verdens
længste motorløb et franskt VeloSolex race på 25
> timer.
Ja jeg så i et tysk blad en gang om et 24timers jordbaneræs for små
totaktere, "KOLBENFRESSER" kaldte de det...

S.

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 19-03-02 19:54

> Hvorfor skal han det ?
> Det er den bagerste han roder med
> Jeg har aldrig hørt om en udstødning som var monteret på forgaflen
aaah. Jeg SKREV jo at jeg var mekaniktosse.. Så du ved da ikke hvordan jeg
har sat den på

Mvh
Tim

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 19-03-02 19:42

> [...]
> Hvis det andet stempel så blot kører tilsvarende ud så løsner du blot
> udluftningsskruen, sæt evt en slange på udl.skruen så du har styr over
Det må jeg se om jeg kan få ordnet imorgen.

Takker

Tim

Fra : Jon Nielsen

Dato : 19-03-02 11:06

Er den her ikke løbet lidt af sporet?

1) Bemsekalipre irrer lagsomt til pga. vind og vejr, og dette får med tiden
bremsen til at hænge.
2) Hvis irrede stempler tvinges ind, kan de ødelægge pakningerne, og vil
desuden hænge mere derefter.

Derfor:
Gerne hvert andet år, men mindst (!!) hver 3-4 år bør man adskille og rense
kalibre og stempler. Pakningerne kan ofte bruges igen, hvis man er
forsigtig. De skal smørrres med bremsepasta når de isættes. Systemet
aftappes helt, og ny bremsevædske hældes på (noget sådan har begrænset
holdbarhed og levetid).

Dette er ikke svært, men lidt noget bøwl, og kan være lidt meget for en
værksteds-mongol. En værkstedshåndbog (f.eks. www.haynes.com ) er altid rar,
og klub-kammerater (endnu en fordel ved en klub) kan ofte hjælpe, og
arbejder tit for øl

Der er ikke noget gærde at springe over her - ind imellem skal kalipre bare
renoveres.

Og hvornår samler vi alle de standart-instruktioner der kommer igen og igen
i en database for motorcykelister?

Jonz - TLS >:-]