fedtfattigt pålæg
Fra : Lene Nielsen

Dato : 18-03-02 13:27

Hvor fedtfattigt pålæg kan man egentlig få?

Jeg har regnet lidt på det fra den grønne slagter.
De reklamerer med max. 3 % fedt.
Jeg tog så pakken med frikadelleskiver. Den indeholder.
3 g. fedt pr. 100 g.
450 KJ pr. 100 g.
Det fik jeg så regnet ud til 26,5 i fedtprocent.

Jeg føler mig lidt snydt. Selvfølgelig har det en lavere fedtprocent end så
meget andet, men jeg var ikke klar over at 3 procent fedt ikke var det samme
som en fedtprocent på 3. Jeg var bare uvidende, men jeg får alligevel den
følelse, at de udnytter folk som mig, til at sælge noget som ikke er så
fedtfattigt, som vi tror.

Er der nogen der har regnet fedtprocent ud på andet pålæg og fundet noget,
som er mere fedtfattigt?

Ups, min leverpostej er på 80,5 i fedtprocent. Av, den ryger ud! (det skal
lige siges at den heller ikke lover at være fedtfattig, men 80,5 lyder helt
vildt!

Hilsen Lene

Fra : Christian Vandsø

Dato : 18-03-02 14:50

On Mon, 18 Mar 2002 13:27:09 +0100, "Lene Nielsen"
<splittenREMOVE@post.tele.dk> wrote:

>De reklamerer med max. 3 % fedt.
>Jeg tog så pakken med frikadelleskiver. Den indeholder.
>3 g. fedt pr. 100 g.
>450 KJ pr. 100 g.
>Det fik jeg så regnet ud til 26,5 i fedtprocent.

Det er forkert. Det er fedtENERGIprocenten du har regnet ud.

>Jeg føler mig lidt snydt. Selvfølgelig har det en lavere fedtprocent end så
>meget andet, men jeg var ikke klar over at 3 procent fedt ikke var det samme
>som en fedtprocent på 3.

Det er det.

>Jeg var bare uvidende, men jeg får alligevel den
>følelse, at de udnytter folk som mig, til at sælge noget som ikke er så
>fedtfattigt, som vi tror.

Fedtenergiprocenten fortæller, hvor meget af energien der kommer fra
fedt. Det er vigtigt at så lidt som muligt af energien skal komme fra
fedt. Det er svært at finde kødpålæg med en fedtenergiprocent på under
20.

/Christian

--
~ http://www.vandsoe.dk/ ~
[ Non semper ea sunt quae videntur ]

Fra : Erna Andersen

Dato : 18-03-02 17:10

"Lene Nielsen" <splittenREMOVE@post.tele.dk> wrote in message
> [...]

> Ups, min leverpostej er på 80,5 i fedtprocent. Av, den ryger ud! (det skal
> lige siges at den heller ikke lover at være fedtfattig, men 80,5 lyder

Spis din leverpostej på et tykt stykke rugbrød med en masse pynt, så er
fedtprocenten ok.
Hvis du kun vurderer efter pålæggets %værdi, er der ikke noget der du'r.

Hilsen Erna

Fra : Quarter

Dato : 18-03-02 17:22

det med at "bare spis noget sundt oveni" holder da ikke i længden...

det er det samme som at sige : "du må gerne spise 2 KG fedt, bare du husker
at spise 20 gulerødder, 10 æbler og 5 salathoveder samtidigt"

man skal da også lige tage hensyn til hvor mange kalorier man indtager

Fra : Puk

Dato : 18-03-02 18:02

"Quarter" <flintendeligeglad@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> at spise 20 gulerødder, 10 æbler og 5 salathoveder samtidigt"
>
> man skal da også lige tage hensyn til hvor mange kalorier man

Jep man skal så. Af samme årsag har jeg faktisk helt droppet
pålæg. Jeg synes ganske enkelt det er for besværligt at stå der
og skulle regne på, hvad en mad mon nu indeholder af kalorier,
hvis jeg har så og så meget leverpostej, så og så meget rugbrød,
så og så mange agurker etc etc.

Det er langt nemmere at spise mine fiberboller (der smager
fortrineligt uden noget på) og en masse frugt og grønt som
frokost og mellemmåltider.
Men det er så også bare mig, der helst vil have det så simpelt
som muligt, så jeg ikke kommer til at snyde mig selv.

Mange hilsner
Puk

Fra : Erna Andersen

Dato : 19-03-02 06:52

"Puk" <powder@worldonline.dk> wrote in message
> "Quarter" <flintendeligeglad@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> længden...

> bare du husker

> indtager

Ja, ja, du har styr på kalorierne, men ikke på vitaminerne.. men det er nok
rigtigt, at det er klogt at vælge leverpostejen fra, hvis ikke du har andre
at dele den med, for den skal nok ikke være dagligt pålæg. .. mem der er
mange A-vitaminer i leverpostej, fedtopløste vitaminer. Mangler du dem, går
det ud over hjernen, leddene og hormonerne bl.a.

Hilsen Erna

Fra : Puk

Dato : 19-03-02 16:07

"Erna Andersen" <vedhegnet23@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
du dem, går
> det ud over hjernen, leddene og hormonerne bl.a.

Ok, hvem er det som siger, at jeg ikke har styr på vitaminerne?
Granted jeg er ikke noget mad geni, men jeg har da fundet et link
som jeg bruger flittigt og det fortæller mig en hel masse om,
hvad de forskellige madvarer indeholder af såvel kalorier,
hvordan de er fordelt samt vitaminer og mineraler.

Jeg bruger http://www.vom.dk til at søge på diverse forskellige
madvarer og de har faktisk ret mange oplysninger.

Mange hilsner
Puk

Fra : Erna Andersen

Dato : 19-03-02 19:49

"Puk" <powder@worldonline.dk> wrote in message news:RrIl8.8481
> [...]
>
> Jeg bruger http://www.vom.dk til at søge på diverse forskellige
> madvarer og de har faktisk ret mange oplysninger.

Ud fra din første mail så det ud til at du levede af kun brød og
rugt.. -men det er så heldigvis kun din frokost du beskrev. OK

Fra : Dot

Dato : 19-03-02 08:47

Puk skrev i meddelelsen ...
> [...]

>Men det er så også bare mig, der helst vil have det så simpelt
>som muligt, så jeg ikke kommer til at snyde mig selv.

bare du ikke glemmer at få proteiner ...

Dot

Fra : Puk

Dato : 19-03-02 16:11

"Dot" <dorthea@forum.dk> skrev i en meddelelse

> bare du ikke glemmer at få proteiner ...

Jamen det gør jeg skam ikke. Jeg får dagligt 100 g kød, fisk
eller fjerkræ og ris tæt på hver eneste dag. Ifølge www.vom.dk
fås protein i udviklingslande primært fra ris og korn, så der kan
jeg vel også få mine proteiner fra. Netop fiberbollerne har
faktisk et ret godt indhold af protein i forhold til så meget
andet.

Mange hilsner
Puk

Fra : Thorbjørn

Dato : 20-03-02 14:51

> [...]
> jeg vel også få mine proteiner fra. Netop fiberbollerne har
> faktisk et ret godt indhold af protein i forhold til så meget

Ja, i forhold til andet der indeholder endnu mindre protein. Kornprodukter
indeholder langt mindre protein end eksempelvis magert kød.

Jeg tror du kunne have glæde af noget mere protein, det lyder som om du ikke
får alverden.

-Thorbjøn

Fra : Girlie

Dato : 25-03-02 16:11

> [...]
> fedtprocenten ok.
> Hvis du kun vurderer efter pålæggets %værdi, er der ikke noget der du'r.

En kalorie er en kalorie er en kalorie....
Hvis jeg spiser en bakke fed leverpostej får jeg færre kalorier end hvis jeg
spiser en bakke fed leverpostej med nok så meget rugbrød.
Det med FE% holder bare ikke IMO. Jeg snød mig til at drikke cola og spise
fedtFRIE kager og chips en masse, men undrede mig over at jeg ikke tabte
mig...wonder why...HAHA:)
Der er kalorier i alt, og uanset om man bruger de kalorier man har til
rådighed på chocolade eller brød bliver resultatet det samme: alt hvad man
propper i munden bliver omdannet til energi, der skal forbrændes. Spiser man
flere kalorier, end man kan forbrænde, tager man på.

Jeg tror Anne Larsen ville være noget slankere i dag, hvis hun havde spist
lidt færre kartofler og mindre brød og avocadoer og istedet set på sit
samlede kalorie-indtag. En "usund" ting bliver ikke sundere blot fordi man
spiser et stykke brød til.

Det pålæg jeg har købt i dag har 1 gr. fedt og 100 kcal per 100 gr. En
skive vejer 20 gr.: dvs: 2 kcal per skive...det er lige til at overse:)

Fra : Girlie

Dato : 25-03-02 18:46

"Girlie" <girlie@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det pålæg jeg har købt i dag har 1 gr. fedt og 100 kcal per 100 gr. En
> skive vejer 20 gr.: dvs: 2 kcal per skive...det er lige til at overse:)

Sorry..20 kcal per skive..HEHE:)

Fra : Henrik Schmidt

Dato : 25-03-02 19:02

"Girlie" <girlie@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> lidt færre kartofler og mindre brød og avocadoer og istedet set på sit
> samlede kalorie-indtag. En "usund" ting bliver ikke sundere blot fordi man

Jeg er princippet enig i, at det kan være direkte vildledende kun at
koncentrere sig om fedtenergiprocenten (FE%). FE% udregnes over en hel dag,
og hvis man ligger lidt i overkanten kan man jo slutte dagen med 1½ l Cola,
så skal den nok komme ned i en acceptabel størrelse, og det er jo næppe
hensigtsmæssigt ;) Men derfor mener jeg nu ikke at princippet er helt
ubrugeligt. Da jeg aldrig har hørt en fyldestgørende forklaring på, hvorfor
FE% er hensigtsmæssig, er nedenstående min personlige hjemmestrikkede
forklaring, og jeg vil da se frem til at blive rettet, hvis jeg tager fejl.
Sagen er, som jeg ser det, at den samme energimængde at fedt, protein eller
kylhydrater ikke mætter lige meget. Protein mætter mere end kulhydrater, og
(komplekse) kulhydrater mætter mere end fedt. Desuden har kroppen brug for
alle tre energikilder, og det er derfor smart at få et rimeligt kvantum af
hver ting. Det er så her, FE% bliver et brugbart redskab. Hvis man holder
øje med sine madvarers FE%, kan man IMHO nøjes med et mindre totalt
energiindtag, stadig spise sig mæt og dermed tabe sig uden at gå sulten i
seng. Samtidigt giver FE% et fingerpeg om, hvorvidt ens kost er vel
afbalanceret.

Med venlig hilsen,
Henrik Schmidt-Møller

Fra : Webwoman

Dato : 26-03-02 08:47

"Henrik Schmidt" <smurfINGENSPAM@rrk.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> FE% er hensigtsmæssig, er nedenstående min personlige hjemmestrikkede
> forklaring, og jeg vil da se frem til at blive rettet, hvis jeg tager

Du tager såmænd ikke fejl. Det handler nemlig om at få en tilpas mængde af
de tre energikilder protein, fedt og kulhydrat.

Men det handler også om vitaminer og mineraler - som hovedsagelig kommer fra
fødevarer med stort indhold af kulhydrater (når det ikke er de såkaldt tomme
kulhydrater fra sukker).

Du skal have nok kalorier, nok fedt og nok protein - men også en tilpas
mængde kulhydrater og dermed vitaminer og mineraler m.m. (Derfor rådet om
600 gram grønsager om dagen - http://www.6omdagen.dk)

Jo mere varieret du spiser og jo flere kalorier du får fra fødevarer med
sunde kulhydrater - desto større er chancen for, at din krop får, hvad den
har behov for af næringsstoffer udover kalorierne.

Mvh. Lisbeth

Fra : Puk

Dato : 25-03-02 21:49

"Girlie" <girlie@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> En kalorie er en kalorie er en kalorie....

Nemlig. Men jeg er nu selv begyndt at interessere mig en lidt
for noget mere end bare kalorierne.
Jeg har altid rynket lidt på næsen af folk som jeg kaldte
"helse-freaks" og sådan vil jeg da bestemt heller ikke betegne
mig selv (endnu *G*). Men jeg har faktisk ladet mig gribe af
hvad min mad indeholder og hvad det betyder for min krop. Så
hvem ved, måske sidder jeg en dag og sværger til mad uden
tilsætningsstoffer og så videre i den dur.

> [...]
cola og spise
> fedtFRIE kager og chips en masse, men undrede mig over at jeg

Jeg er delvist enig med dig omkring FE%.
For mig at se er det man har overset i forbindelse med FE% at
mange mennesker ikke spiser for meget fordi de er sultne men
fordi det er hyggeligt.........fordi det er en vane.
Hvis man så udelukkende bruger FE% til at guide sig i sin kost,
så siger det sig selv, at man nok ikke kommer så langt.
Men jeg bruger nu FE%. Jeg har udregnet mit daglige kaloriebehov
(så godt jeg nu kan) og så bruger jeg så FE% til at hjælpe mig
med at styre, hvor mange af mine kalorier jeg får fra fedt. Jeg
er fuldt ud klar over, at antallet af kalorier i min kost ikke
ændrer sig om så 90% af dem kom fra fedt. Men det ville den rå
mængde af mad gøre (og jeg bliver altså sulten, hvis jeg kun får
meget små mængder af mad). Et helt andet aspekt er så, at blot
fordi jeg ikke får for mange kalorier, så betyder det ikke
nødvendigvis, at min kost er sund. FE% er et af de redskaber jeg
kan bruge til at sørge for, at min kost bliver mere sund. At min
krop får de ting den har brug for, for at fungere optimalt (eller
tilnærmelsesvis optimalt). I sidste ende, at min krop kan yde
mere for mig i længere tid.

> [...]
på sit
> samlede kalorie-indtag. En "usund" ting bliver ikke sundere

Korrekt. Men her tror jeg så netop det er man har glemt
*hvorfor* folk spiser (og spiser for meget).
Selvfølgelig er det som udgangspunkt for at blive mæt. Og set i
det lys, så er rådet med at spise en masse brød til sin
leverpostej jo et godt råd. For brødet vil hjælpe til med at
gøre dig mæt og dermed måske netop få dig til kun at spise
halvdelen af den der leverpostej (eller mindre endnu). Men hvis
man medtager det faktum, at mad altså også er vaner og kultur
(hvordan er det lige danskerne hygger sig?? *G*), så duer den jo
ikke længere. For så holder man jo ikke op blot fordi man som
sådan er mæt. Så spiser man fordi det smager godt, fordi det er
hyggeligt, fordi det er en social begivenhed, fordi man trøster
sig selv med mad, fordi man belønner sig selv med mad og sikkert
et utal af andre grunde.

Mange hilsner
Puk

Fra : Girlie

Dato : 26-03-02 00:47

"Puk" <powder@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvem ved, måske sidder jeg en dag og sværger til mad uden
> tilsætningsstoffer og så videre i den dur.

Du har helt ret i alt det du siger - man skal jo blive MÆT af det man
spiser. Og jeg bliver IKKE mæt af chocolade til 1200 kcalorier om dagen (det
er hvad jeg må få for at holde vægten) - derfor spiser jeg fedtfattigt,
fordi jeg vil have MERE mad for kalorierne. Andre gange vælger jeg at nøjes
med lidt men fedt..

Fra : Lene Nielsen

Dato : 26-03-02 15:19

Girlie <girlie@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c9f3e0c$0$88716$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
man
> flere kalorier, end man kan forbrænde, tager man på.

Selvfølgelig bliver der ikke færre kalorier i leverpostejen fordi du kommer
den på brød. Meeeeeennnnn. Kommer man et tyndt lag leverpostej på en tyk
skive brød, spiser man ikke så meget leverpostej, som med meget leverpostej
på en tynd skive brød. På den måde bliver man mæt hurtigere, med mere brød
og mindre leverpostej, og på den måde får man så også færre kalorier.

Hilsen Lene

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-03-02 20:05

> Det fik jeg så regnet ud til 26,5 i fedtprocent.
>
> Jeg føler mig lidt snydt.

Fedtprocenten eller fedtenergiprocenten er jo ikke et mål i sig selv. Du kan
sagtens spise dig tyk og fed med en fedtenergiprocent på 20 - ikke noget
problem.

I stedet for at fokusere på % kunne man jo fokusere på gram. Min 25 g og max
50 g fedt om dagen - så kan du selv fordele dem uden dårlig samvittighed.

Mvh Maria

Fra : News

Dato : 27-03-02 22:13

Hej Lene.

Du kan evt. tage et kig forbi http://www.madprocenter.dk .... har
oplysninger for over 150 forskellige pålæg

Mvh
Kim