Afgift/beskatning af udenlandsk arv
Fra : VisseVasse

Dato : 18-03-02 13:27

Til dk.videnskab.jura

Hvis den rige onkel fra USA dør og efterlader sig en mindre formue skal en
eventuel arving vel betale afgift/skat af den del af arven, som tilfalder
vedkommende. Men hvor meget og efter hvilke bestemmelser?
15% i arveafgift eller beskatning som indkomst?

Takker..

Jacob

Fra : TGD

Dato : 18-03-02 13:32

"VisseVasse" <gunst@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vedkommende. Men hvor meget og efter hvilke bestemmelser?
> 15% i arveafgift eller beskatning som indkomst?

Hørt engang en skræmmende historie hvor der blev snakket om 80 %.

Fra : Mic

Dato : 18-03-02 15:38

> Hørt engang en skræmmende historie hvor der blev snakket om 80 %.

Og jeg hørte en skræmmende historie om en albino alligator der lever i New
Yorks kloakker.

Mvh

Mic

Fra : TGD

Dato : 18-03-02 21:31

"Mic" <mico@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Og jeg hørte en skræmmende historie om en albino alligator der lever i New
> Yorks kloakker.

HE HE pas på den ikke bider dig rumpen når du går på das.

Fra : Mic

Dato : 19-03-02 09:47

..

> HE HE pas på den ikke bider dig rumpen når du går på das.

Lad os håbe for dens skyld at den har bedre smag. FUT dk.snak.off-topic

Mvh

Mic

Fra : Jakob Paikin

Dato : 18-03-02 18:02

On Mon, 18 Mar 2002 13:32:04 +0100, "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk>
wrote:

>Hørt engang en skræmmende historie hvor der blev snakket om 80 %.

Efter de gamle arveafgiftsregler kunne der i værste fald blive tale om
en afgift på de 80-90%.

Sådan er reglerne ikke længere.

--
Jakob Paikin

Fra : Mic

Dato : 19-03-02 09:48

> Efter de gamle arveafgiftsregler kunne der i værste fald blive tale om
> en afgift på de 80-90%.
>
> Sådan er reglerne ikke længere.

Damn... Jeg har altid troet at det var ren ammestuesnak, men åbenbart
ikke.....
I stand corrected.

Mvh

Mic

Fra : Peter G C

Dato : 18-03-02 18:02

> [...]
> vedkommende. Men hvor meget og efter hvilke bestemmelser?
> 15% i arveafgift eller beskatning som indkomst?

Hvis det er til en opgave, så skal du ikke tænke på det.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : VisseVasse

Dato : 18-03-02 18:43

Hej Peter

Nej, det er ikke til en opgave..!
Kan du/I ikke svare på spørgsmålet? Det er ellers meget simpelt..

Jacob

Fra : Jakob Paikin

Dato : 18-03-02 18:03

On Mon, 18 Mar 2002 13:27:02 +0100, "VisseVasse" <gunst@oncable.dk>
wrote:

> [...]
>vedkommende. Men hvor meget og efter hvilke bestemmelser?
>15% i arveafgift eller beskatning som indkomst?

Arv "beskattes" med arveafgift - ikke indkomstskat.

Om særlige regler gør sig gældende ved udlandske arveladere tør jeg
ikke sige, men formentlig ikke.

--
Jakob Paikin

Fra : VisseVasse

Dato : 18-03-02 23:43

> Arv "beskattes" med arveafgift - ikke indkomstskat.
>
> Om særlige regler gør sig gældende ved udlandske arveladere tør jeg
> ikke sige, men formentlig ikke.

Det er jo netop spørgsmålet..
Kan ingen give et brugbart svar?
Hvis det er motiverende kan jeg fortælle, at hverken min holdunderviser
eller forelæser kunne svare på spørgsmålet! ("Det sker bare ik' Lars
Krimi!?")
Blot en henvisning til relevant lovgivning ville være kanont..

Takker..

Jacob

Fra : Erik G Christensen

Dato : 19-03-02 17:05

VisseVasse wrote:

> [...]
> vedkommende. Men hvor meget og efter hvilke bestemmelser?
> 15% i arveafgift eller beskatning som indkomst?

Svjh har justitsministeriet anerkendt visse landes bo- og arve-
opgørelser, og er det tilfældet, er der ikke yderligere afgift,
forudsat boopgørelsen er sket via offentlig myndighed.
Jeg ved ikke specielt hvilke lande, men arv fra Tyskland er
afgiftsfri i DK, hvis opgørelsen er notarpåtegnet.

Ellers er alle gaver, der ikke er afgiftsfrie, princippielt
skattepligtige som personlig indkomst.
(ærgelig for de af os, der får en del af lønnen som gave

Der er alene boafgift af fast ejendom (plus tilbehør) der er
beliggende i DK, selvom arvelader er udenlandsk statsborger.
(i Indledning til bobeskatningsloven)

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : VisseVasse

Dato : 19-03-02 20:27

Til NG.

Fandt nedenstående § - hvorledes skal denne bruges?

venlig hilsen Jacob

§ 9. Når en afdød person ved dødsfaldet havde hjemting her i landet,
omfatter afgiftspligten hele afdødes formue, uanset hvor den befinder sig.

Stk. 2. Havde afdøde ikke hjemting her i landet, omfatter afgiftspligten
faste ejendomme og tilbehør hertil samt formue tilknyttet faste driftssteder
her i landet.

Stk. 3. Er afdødes bo eller en del heraf henvist til behandling her i
landet efter lov om skifte af dødsboer, omfatter afgiftspligten den del af
afdødes formue, som er omfattet af skiftet her i landet.