Male døre
Fra : Thïngmand

Dato : 18-03-02 13:41

Jeg skal have malet alle mine indendørs døre - det er 60'er laminat døre,
der for 15 år siden, er blevet malet hvide.

Nu vil jeg så male dem hvide igen, med så høj glans at man næsten skal kunne
spejle sig i dem. Er det muligt med en rulle eller skal jeg have fat i en
sprøjtepistol?

Hvor meget ekstra maling går det til, når an bruger pistol?

Hvilken maling vil I anbefale?

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 18-03-02 19:33

<snip>
Er det muligt med en rulle eller skal jeg have fat i en
> sprøjtepistol?
Jeg ville vælge en sprøjtepistol, det er nemmere at få pænt, men det kræver
lidt øvelse. Der er flere typer sprøjtepistoler, men groft sagt er der
med eller uden luft (Airless) og høj- eller lav tryk.

> Hvor meget ekstra maling går det til, når man bruger pistol?

Efter min erfaring bruges der faktisk mindre maling, da den bliver lagt på i
tyndere lag og den fortyndes inden påsprøjtning.

> Hvilken maling vil I anbefale?
Ofte vil alkyd (olie) være mere "hårdfør" end vandmaling, men desværre også
mere "giftig". Uanset hvad er det vigtigt at din nye maling kan bruges
ovenpå den gamle maling.
Men hust at undersøge om malingen passer til det værktøj du bruger.

Hilsen
Thomas

PS. sprøjtemaler du er det bedst at gøre udendørs!

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 18-03-02 20:14

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3c9632c2$0$66991$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> Men hust at undersøge om malingen passer til det værktøj du bruger.
>
> PS. sprøjtemaler du er det bedst at gøre udendørs!

Forstøvet maling fra en sprøjtepistol er "nasty stuff" uanset malingstype og
sprøjtemetode. Personlig beskyttelse er et must, i industrien anvendes endvidere
kraftig udsugning.

Udendørs sprøjtemaling kan kun anbefales hvis man kan lide insekter solidt
integreret i den nymalede overfalde.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 19-03-02 12:38

<snip>
> Udendørs sprøjtemaling kan kun anbefales hvis man kan lide insekter solidt
> integreret i den nymalede overfalde.
<snip>
Det problem har jeg aldrig haft, og jeg har faktisk sprøjtemalet en del
f.eks.: Min Nimbus, min vw boble, adskillige døre og et par møbler.
Tricket er at vælge dage hvor insekterne er så talrige....

Thomas

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 19-03-02 17:24

> [...]
> f.eks.: Min Nimbus, min vw boble, adskillige døre og et par møbler.
> Tricket er at vælge dage hvor insekterne er så talrige....

UPS!
Tricket er at vælge dage hvor insekterne er så talrige....
Skulle have været:
Tricket er at vælge dage hvor insekterne IKKE er så talrige....

Fra : Jan Pedersen

Dato : 20-03-02 08:07

Jeg malede hele huset udvendigt sidste år, hvilket gik fint, indtil den aften hvor
jeg lige skulle have det sidste klaret, med en arbejdslampe rettet mod
huset. Næste morgen kunne jeg næsten ikke se vægen for myg der ikke kunne
"lætte". Mal om dagen!

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 18-03-02 20:16

Thïngmand skrev:

> Jeg skal have malet alle mine indendørs døre - det er 60'er laminat døre,
> der for 15 år siden, er blevet malet hvide.

Du skriver "laminat døre"? Nu er det vel ikke plastlaminat, som man
bruger på døre, bordplader, vinduesbundstykker, specialinventar,
m.v., som skal stå for stort slid? For så får du et problem med at
få malingen til at hænge ordentlig ved.

> Nu vil jeg så male dem hvide igen, med så høj glans at man næsten skal kunne
> spejle sig i dem. Er det muligt med en rulle...

Hvis nu dørene er med træoverflade, så kan du godt rulle malingen på
- men spejlblank overflade bliver det nu ikke. Når du skal købe
maling, skal du se efter et glansgrad-tal. Jo højere tal, des større
glans.

Jeg vil hellere anbefale dig, at få dørene industrimalet. For så får
du en meget blank og flot overflade. Men det er ikke helt billigt at
få sådan noget udført.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Per H

Dato : 18-03-02 21:42

On Mon, 18 Mar 2002 20:16:29 +0100, Svend Erik Bertelsen
<seb@wanadoo.dk> skrev:

> [...]
>bruger på døre, bordplader, vinduesbundstykker, specialinventar,
>m.v., som skal stå for stort slid? For så får du et problem med at

Han mener sikkert laminered døre. døre der er sammenlimet.

Jge har lige malet melamin låger idag, de skal bare slipes og have
grunder, så lykkedes det fint. Jeg vil tro at laminat er noget af
de5t samme at male på.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 18-03-02 23:04

Per H skrev:

> Han mener sikkert laminered døre. døre der er sammenlimet.

Jo, det er nok rigtigt. Jeg gør bare opmærksom på, at(plast)laminat
er et materiale, der ikke er så godt at male på. Jeg har set flere
ting folk har gået i "krig" med, som de senere, bitterligt, har
fortrudt. Derfor gør jeg opmærksom på...

> Jge har lige malet melamin låger idag, de skal bare slipes og have
> grunder, så lykkedes det fint.

Melamin går nok også bedre an at male på, hvis der bliver slebet
godt. Jeg har dog set malede melaminplader, hvor malingen skallede af.
Hvor godt maleren har slebet inden overfladebehandlingen, det er jo
ikke til at vide.

> Jeg vil tro at laminat er noget af
> de5t samme at male på.

Jeg vil ikke anbefale man gør det! Plastlaminat er jo langt hårdere
at slibe i end melamin, og jeg er bange for, at man ikke "kradser" nok
op i pladen, så malingen hæfter ordentlig.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : John Vedsegaard

Dato : 20-03-02 01:21

Hej Thïngmand

Hvis du ikke har et godt (og dyrt) sprøjteanlæg, samt en hel det erfaring
tror jeg ikke opgaven bliver let for dig.
Hvis det er plastlaminat der er på dørene, skal de først have en primer,
f.eks. Dyrups 09.
Hvis du ruller bliver overfladen ikke så man kan spejle sig i dem. Faktisk
bliver det pænere med håndstrygning..
En af de billige elektriske sprøjtepistoler er uegnet, da de laver klatter.

Sprøjtning foregår bedst i et støvfrit rum, eventuelt kan du have et fugtigt
gulv, det fjerner støvet.

Hvis du alligevel vil sprøjte
Husk støvmaske, hvis du bruger oliemaling en gasmaske.
Pletspartle måske flere gange efter behov.
Slibe hele fladen, så den bliver mat.
Sprøjte med Dyrups 09 (eller en anden primer), men denne farve har meget let
ved at løbe når man sprøjter, til gengæld sidder den meget fast.
Sprøjte fortyndet glans 90 flere gange til ønsket resultat.
Der går ca. 20-30% mere maling til.
Husk hvis du sprøjter på stedet at dække grundigt af og tapen skal side
ordentligt fast

Du opnår et pænt resultat med lakfarve glans 70 fra http://www.sadolin.dk/.
Her findes også komplette arbejdsbeskrivelser!
Plast maling bliver ikke så hurtigt gult..

Man kan rulle med glans 70 let fortyndet og en velourrulle (som først er
vasket ud i vand).

God arbejdslyst
Malermester John Vedsegaard
http://home19.inet.tele.dk/forlaget/