MacOS 8.6 eller 9.1
Fra : Tom Manczak

Dato : 18-03-02 10:51

Hej...hvor meget RAM sluger en sådan ca. grundinstallation af subjekt?

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Der pr. 1 maj mangler tag over hovedet, og søger leje / eje
/ andelsbolig
et sted i København, Andelspris max. 200.000kr.
Tlf. 40833010, døgnet rundt. ICQ 110297734. removefishytoreplybyemail.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 18-03-02 11:55

Tom Manczak <tom_fishymanczak@mobilixnet.dk> wrote:

> Hej...hvor meget RAM sluger en sådan ca. grundinstallation af subjekt?

Min Mac OS 9.1 US fylder ca. 31 MB

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 18-03-02 15:18

> Min Mac OS 9.1 US fylder ca. 31 MB

Det har været diskuteret ofte her i gruppen, da meldingerne om anvendt
ram altid har været meget forskellige. Jeg er temmelig sikker på at
Finder/systemet indretter sig efter rammænden i computeren for at kunne
levere den bedste ydelse.

Lidt uvidenskabeligt, så bruger min TiBook med 9.2.2 ca 54 MB efter
opstart. Det er med 512 MB ram. Hvis jeg piller en en ramblok ud, så
maskinen "kun" har 256 MB siger systemet at den bruger 49 MB. Nu kan jeg
ikke reducere yderligere uden at skulle i gang med pladesaks, men jeg er
ganske sikker på at ved 128 MB ram vil systemet bruge væsentligt mindre.
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 18-03-02 16:11

> [...]
> ikke reducere yderligere uden at skulle i gang med pladesaks, men jeg er
> ganske sikker på at ved 128 MB ram vil systemet bruge væsentligt mindre.

Lyder måske rigtigt, men jeg har 384 MB RAM i min 7500/400....... Gad
vide om der er noget om snakken ? Tester lige et par Mac'er mere.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Morten Reippuert

Dato : 18-03-02 17:13

> Lyder måske rigtigt, men jeg har 384 MB RAM i min 7500/400....... Gad
> vide om der er noget om snakken ? Tester lige et par Mac'er mere.

Husk at tjekke disk cachen før i konkluderer noget, dens standard
størrelse justeres alt efter hvor meget RAM maskinen har.

<icq:131382336>

Fra : Jesper

Dato : 18-03-02 16:35

in article 1f98u1o.f47458108ujggN%mta@mac.com, Michael Tysk-Andersen at
mta@mac.com wrote on 18/03/02 15:18:

> [...]
> ikke reducere yderligere uden at skulle i gang med pladesaks, men jeg er
> ganske sikker på at ved 128 MB ram vil systemet bruge væsentligt mindre.

Er det med VM slået til eller fra?
--
Jesper
"Hvis alle slår en skid mod racisme Fredag lugter der af lort Lørdag."

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 19-03-02 17:24

Jesper <ufo@venus.pt> wrote:

> in article 1f98u1o.f47458108ujggN%mta@mac.com, Michael Tysk-Andersen at

> Er det med VM slået til eller fra?

Med VM! Hvilket sammen med diskcachen muligvis kan forklare forskellen
på de 5 MB. Der må vist flere test/beviser på banen før noget kan
konkluderes!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-03-02 23:14

> [...]
> ram altid har været meget forskellige. Jeg er temmelig sikker på at
> Finder/systemet indretter sig efter rammænden i computeren for at kunne

Ja, pga. Disk cache.

> [...]
> ikke reducere yderligere uden at skulle i gang med pladesaks, men jeg er
> ganske sikker på at ved 128 MB ram vil systemet bruge væsentligt mindre.

Og i min gamle PowerBook 5300 med 40 MB RAM fylder Mac OS 9.1 kun i
omegnen af 10-15 MB. Det er vel fordi den er så gammel, at den ikke har
ROM i RAM. På min iMac med med 96 MB RAM fyldte 9.1 vist omkring 27 MB.
Nu har jeg sat 512 MB RAM i og opgraderet til Mac OS 9.2.2. Det fylder
lige nu 42 MB.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-03-02 17:58

Hej Tom

Du kan installere OS 8.6 med 32mb fysisk RAM og OS 9.1 med 48mb fysisk RAM.
Men det vil være bedst med hhv. 48mb til 8.6 og 64mb til 9.1. Så vil du fx.
også kunne køre Word 2001, Nisus Writer 6,5 eller RagTime 5 Solo. Hvis du
vil køre Excel, så vil 64mb hhv. 96mb være at foretrække.

Tom Manczak wrote:

> Hej...hvor meget RAM sluger en sådan ca. grundinstallation af subjekt?

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Tom Manczak

Dato : 18-03-02 22:17

Mange tak for alle jeres svar. Interessant at MacOS kan fornemme hvad
den kan tillade sig at øsle med. Jeg vil lige tilføje at mine forældre
købte en 266 mhz Imac for nogle år siden. Den havde kun 32 mb Ram, og så
vidt jeg ved kørte den OS 9, men brugte mellem 14 og 20 mb af den
fysiske ram, som grundinstallation. Hvorfor jeg siger 20, er for at
skyde over målet, da jeg måske ikke helt husker korrekt, men jeg mener
at det var nærmere de 14-15 stykker.

Men hvor kan man evt. skaffe denne systemsoftware? Skal man kontakte
apple, eller? Må man godt bare købe noget brugt som har hørt til en
anden computer, da den blev købt, altså bundled software?