Stengærde
Fra : Thïngmand

Dato : 18-03-02 09:08

Jeg havde tænkt mig at bygge et 30 cm. højt stengærde til et højbed. Jeg
ville lave det med alm. marksten (håndbold størrelse) og sætte det sammen
med cement.

Hvordan gør man rent praktisk, så det bliver pænt lige? Hvorfor noget cement
skal man bruge?

Når man ser mure at sten der er halt flade, er stenene så flækket eller er
de lavet af "flade" sten?

Fra : Calle.

Dato : 18-03-02 12:53

"Thïngmand" <michael@thingmand.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg havde tænkt mig at bygge et 30 cm. højt stengærde til et højbed. Jeg
> ville lave det med alm. marksten (håndbold størrelse) og sætte det sammen
> med cement.

Et rigtigt stengærde er sat op UDEN cement. så kan du jo ligeså godt bruge
betonsten som f.eks super 8.
Jeg ville lave det af store marksten, det ser bedre ud, men er selvfølgelig
lidt mere besværligt.
Jeg har smidt et billede i dk.binaer (højbed) hvor vi har været igang med
sten i haven, billedet er taget samme år som det blev lavet, nu ser det
endnu bedre ud, da planterne er vokset.

Calle

Calle

Fra : Thïngmand

Dato : 18-03-02 13:38

> Et rigtigt stengærde er sat op UDEN cement.

Kan det så holde til at blive siddet/kravlet/gået/spulet? + trykket fra
jorden?

>så kan du jo ligeså godt bruge
> betonsten som f.eks super 8.

Hvad er det? Er der en sidehvor man kan se disse?

> Jeg ville lave det af store marksten, det ser bedre ud, men er
selvfølgelig
> lidt mere besværligt.

Det er fordi jeg har og kan få masser af hånd- og fodboldstørrelse sten. Det
skal i øvrigt være 12 meter langt, så der skal en sten eller 2 til!

> Jeg har smidt et billede i dk.binaer (højbed) hvor vi har været igang med
> sten i haven, billedet er taget samme år som det blev lavet, nu ser det
> endnu bedre ud, da planterne er vokset.

Det er flot, men jeg vil gerne have mit lidt mere ens i højden + at det skal
ligge barkflis på "indersiden", så det må også gerne være lidt tæt...

Når jeg nu skal lave det af de små sten, ville det så ikke være bedst at
bruge lidt "lim"?

Fra : Calle.

Dato : 18-03-02 18:39

> Kan det så holde til at blive siddet/kravlet/gået/spulet? + trykket fra
> jorden?

Hvis man ser på alle de gamle stendiger i f.eks skovene, så er de bare lagt
oven på hinanden uden nogen form for klister. De har da stået i mange
årtier, og bliver stående endnu.

Calle

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 18-03-02 22:28

"Thïngmand" wrote:

> Kan det så holde til at blive siddet/kravlet/gået/spulet? + trykket fra
> jorden?

Ja, du skal bare huske, at det skal være mere skråt jo mere det skal holde.
Det er en god fidus hvis du graver en rende til den nederste række sten

> [...]
> ligge barkflis på "indersiden", så det må også gerne være lidt tæt...
>
> Når jeg nu skal lave det af de små sten, ville det så ikke være bedst at

Nej, det er bedre, at du laver forsiden mere skrå
De små sten gør det af sigselv tæt.
De løse sten synker lidt efterhånden som barken sætter sig.
Ellers sår du med en grim beton kant.