brunlig stor fugl - ørn?
Fra : up

Dato : 18-03-02 03:06

Så søndag em. en temmelig stor fugl flyve lavt i et moseområde på
Odderkanten. Den var brun, med lysere tegninger, kan det have været en slags
ørn? Den var en del større end tårnfalken som tit ses i området.
Mvh up

Fra : Stig Linander

Dato : 18-03-02 06:54

Mon, 18 Mar 2002 03:06:26 +0100, skrev up bl.a. ...

> [...]
> Odderkanten. Den var brun, med lysere tegninger, kan det have
> været en slags ørn? Den var en del større end tårnfalken som tit

Mit umiddelbare gæt vil være en musvåge.

Skal vi komme det meget nærmere må du fortælle lidt mere om de
lysere tegninger. Sad de på ryggen, bugen, halen, undersiden af
vingerne, oversiden af vingerne? Var det pletter eller striber?

Mange hilsner,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page

Fra : Niels J Larsen

Dato : 18-03-02 10:38

Stig Linander wrote:

> [...]
> lysere tegninger. Sad de på ryggen, bugen, halen, undersiden af
> vingerne, oversiden af vingerne? Var det pletter eller striber?

Det andet naturlige gæt er rørhøg, som efterhånden er ved at
komme tilbage til landet efter vinteren. Det må kunne lade
sig gøre at finde billeder på nettet af begge arter, evt.
med søgning efter engelske navne common buzzard vs march
harrier.

--

Niels Jørgen

Fra : Sven Silow

Dato : 18-03-02 11:27

Niels J Larsen <njl@biobase.dk> penmanshipped:

> march harrier.

marsh harrier giver flere hits.

Sven

Fra : Niels J Larsen

Dato : 18-03-02 11:59

Sven Silow wrote:

> Niels J Larsen <njl@biobase.dk> penmanshipped:

> marsh harrier giver flere hits.
>
> Sven

UPS

--

Niels Jørgen

Fra : Stig Linander

Dato : 18-03-02 17:07

Mon, 18 Mar 2002 10:37:33 +0100, skrev Niels J Larsen bl.a. ...

> Det andet naturlige gæt er rørhøg,

Listen over hvad det OSSE ku' være kan blive meget lang.
Fjeldvåge, blå kærhøg hun, ...

Jeg vil stadig mene at musvåge - med de oplysninger vi har - er
langt det mest sandsynlige.

Mange hilsner,

Stig.

Fra : up

Dato : 19-03-02 01:28

Stig Linander <_@020318.dk> skrev i

> Listen over hvad det OSSE ku' være kan blive meget lang.
> Fjeldvåge, blå kærhøg hun, ...
>
> Jeg vil stadig mene at musvåge - med de oplysninger vi har - er
> langt det mest sandsynlige.

Med tak for flere svar har jeg nu konfereret med billeder og oplysninger i:
_fuglene omkring os_, og er tilbøjelig til at være enig i at det nok har
været en musvåge. Jeg så den kun flyve ret lavt og altså ikke nedefra,
farverne på den, lys/mellembrun med noget lyst i, ligner meget dem i bogen,
men jeg blev så befippet over at være så forholdsvis tæt på en så stor fugl
at jeg troede det måtte være en ørn - mindst

Jeg har tidligere været heldig at se ravne og fiskehejrer i samme område, de
har holdt til der i flere år. Nattergale er der mange af om sommeren og
Natugler hører til aften_koret_. Dejligt med fugle. Viben arriverede for nok
ca. 3 uger siden.

Mvh up

Fra : Niels J Larsen

Dato : 19-03-02 13:07

Stig Linander wrote:

> [...]
> Fjeldvåge, blå kærhøg hun, ...
>
> Jeg vil stadig mene at musvåge - med de oplysninger vi har - er

Det var især oplysningen om at den fløj lavt over et
moseområde, kombineret med de lyse områder en rørhøg hun har
i hoved + forvinge, som fik mig til at sige at man bør kigge
på denne art også. Bestemmelse mellem musvåge og fjeldvåge
er ikke muligt ud fra de oplysninger som er tilgængelige, og
en blå kærhøg ville næppe virke så stor at nogen tænker på ørn.

--

Niels

Fra : up

Dato : 19-03-02 13:52

Jeg mener nu at kunne udelukke fjeldvåge pga. det karakteristiske hvide bånd
på halen, det lyse på fuglen jeg så var mere diffust - altså mere spredt.
Det samme gælder blå kærhøg, som endvidere har for _brede_ (hedder det
sådan, altså det modsatte af vingefanget?) vinger, jævnfør de billeder jeg
smlgn. med.

Det vil jeg også selv nu. Rørhøgen tror jeg heller ikke det var, den virker
mørkere end den jeg så og så har den jo det hvide hoved som jeg burde have
bemærket hvis det var den. Men det hele gik ret hurtigt, pludselig var den
væk og jeg stod bare der og var meget imponeret.

Mvh up