Database spørgsmål.
Fra : SpookiePower

Dato : 18-03-02 01:10

Jeg har lige lavet mit første database program i Delphi 6.0
og er nu løbet på et problem. Jeg har været inde i BDE-
administrator og oprette min egen database og sat stien
til der hvor min .db file ligger. Programmet køre fint, men
min .db file kræver at skulle ligge i den sti som jeg valgte
i BDE. Jeg ville gerne kunne give programmet til en bekendt,
uden at han skal være afhængig af at skulle lægge .db filen i
det samme bibliotek som jeg har gjort. Er det muligt at ordne
det sådan, så man bare skal lægge .exe & .db filen i samme
bibliotek som man selv vælger ??

Er der ikke også noget med at BDE skal være installeret på
de computere som man vil køre programmet på ? Hvordan
klare jeg den ?

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 18-03-02 01:34

"SpookiePower" <boxjunk2600@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det samme bibliotek som jeg har gjort. Er det muligt at ordne
> det sådan, så man bare skal lægge .exe & .db filen i samme

Jo, sålænge der er tale om localsql-tabeller, dvs paradox, dbase etc, kan du
blot lægge dem i det samme katalog som exefilen. Du skal herefter fjerne
aliasreferencen (DatabaseName), og BDE'en finder selv tabellen i det lokale
katalog...

> Er der ikke også noget med at BDE skal være installeret på
> de computere som man vil køre programmet på ?

Jo.

> Hvordan
> klare jeg den ?

To muligheder :

* Du installerer Delphi, eller
* Ser på BDEInst.CAB, der ligger i Borland Shared kataloget.

Læs instruktionen - det er faktisk uhyre nemt. Svjh er det nok at skrive

regsvr32 BDEInst.dll

i en cmdprompt...

Fra : SpookiePower

Dato : 18-03-02 02:21

"David A. D. Konrad" <david_konrad@hotmail.dk> wrote in message

> [...]
> blot lægge dem i det samme katalog som exefilen. Du skal herefter fjerne
> aliasreferencen (DatabaseName), og BDE'en finder selv tabellen i det

Takker, det virker fint.

> [...]

> * Ser på BDEInst.CAB, der ligger i Borland Shared kataloget.
> Læs instruktionen - det er faktisk uhyre nemt. Svjh er det nok at skrive

Her har jeg nogle problemer allerede under punkt 1.

BDE INST NOTES

To use the BDE in an ActiveX control, deploy the BDEINST.CAB file:

1. With your ActiveX project open in the IDE, choose
Project | Web Deployment Options. Select the Project
tab and check Deploy Additional Files.

Min "Web Deployment Options" har jeg ikke mulighed for at vælge. Den bliver
ved med at være mørkegrå.

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 18-03-02 11:36

"SpookiePower" <boxjunk2600@hotmail.com> skrev i en meddelelse

(...)
> Min "Web Deployment Options" har jeg ikke mulighed for at vælge. Den
bliver
> ved med at være mørkegrå.

Prøv at skrive
regsvr32 BDEInst.DLL
på kommandoprompten, efter du har pakket den ud af CAP-filen...

Fra : SpookiePower

Dato : 18-03-02 11:58

> Prøv at skrive
> regsvr32 BDEInst.DLL
> på kommandoprompten, efter du har pakket den ud af CAP-filen...

Når jeg skriver dette installere den nogle ting, hvilket jeg går ud
fra er rigtigt. Men jeg kan stadig ikke få lov til at vælge
"Web Deployment Options". Den er stadig mørkegrå.
Men hvad betyder egentligt "With your ActiveX project open in the IDE" ?
Betyder det ikke bare at jeg skal have mit program åbent, før jeg
kan vælge "Web Deployment Options" ??

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 18-03-02 12:18

> [...]
> "Web Deployment Options".
>Den er stadig mørkegrå.
> Men hvad betyder egentligt "With your ActiveX project open in the IDE" ?

Det relaterer kun til internet...Glem den. Deres "manual" er rigtigt nok
forvirrende og misvisende.

> Betyder det ikke bare at jeg skal have mit program åbent, før jeg
> kan vælge "Web Deployment Options" ??

Jo, i Delphi, og så skal det endvidere være f.eks en ActiveForm...Det
berører ikke dit projekt.

> 1. With your ActiveX project open in the IDE, choose
> Project | Web Deployment Options. Select the Project
> tab and check Deploy Additional Files.

Prøv at se, om ikke du kan køre programmet på din targetmaskine nu hvor du
har installeret BDE'en...

Fra : SpookiePower

Dato : 18-03-02 12:25

> Prøv at se, om ikke du kan køre programmet på din targetmaskine nu hvor du
> har installeret BDE'en...

Min .exe & .db file køre fint sammen uanset hvilket bibliotek jeg placere
dem i.
Men jeg ville gerne kunne give det til en ven, uden at han skal have delphi
installeret. Jeg kan desværre ikke prøve køre det på en maskine uden delphi
før senere iaften. Men jeg kan vel ikke undgå at skulle bruge "Web
Deployment Options" ?

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 18-03-02 13:39

"SpookiePower" <boxjunk2600@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:a74iq2

> [...]
delphi
> installeret. Jeg kan desværre ikke prøve køre det på en maskine uden

OK - så gør det i aften, ved at bruge regsvr32 som beskrevet..

>Men jeg kan vel ikke undgå at skulle bruge "Web
> Deployment Options" ?

Som sagt skal du glemme alt om Web Deployment...Du skal jo logisk set,
heller ikke deploye noget som helst til nettet, vel? Det er Borland der
forvirrer med deres manual, og det er beklageligt.

Fra : SpookiePower

Dato : 18-03-02 15:06

> OK - så gør det i aften, ved at bruge regsvr32 som beskrevet..

Jeg har lige fået testet mit program hos en ven, men det virkede ikke.
Jeg skrev linien - regsvr32 BDEInst.DLL - og fik installeret det som
skulle installeres...håber jeg, og compilede bagefter mit program, så
jeg fik en ny .exe file. Jeg har både Delphi 5 og Delphi 6 bogen,
men har bladret dem hjælpeløs igennem. Jeg tror jeg er midt i en
total forvirring :)

Fra : SpookiePower

Dato : 18-03-02 16:41

Jeg fandt et hint på www.udvikleren.dk Der fortælles det, at man
skal have InstallShieldExpress installeret fra Delphi cd'en, hvilket
jeg også har gjort. Men så sidder jeg fast igen....

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 18-03-02 17:26

> Jeg fandt et hint på www.udvikleren.dk Der fortælles det, at man
> skal have InstallShieldExpress installeret fra Delphi cd'en, hvilket
> jeg også har gjort. Men så sidder jeg fast igen....

Du skal ikke have installshieldexpress installeret...Det er noget gedigent
ævl.

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 18-03-02 17:28

> Jeg har lige fået testet mit program hos en ven, men det virkede ikke.
> Jeg skrev linien - regsvr32 BDEInst.DLL - og fik installeret det som
> skulle installeres...håber jeg,

Det lyder rigtigt...

> og compilede bagefter mit program, så
> jeg fik en ny .exe file. Jeg har både Delphi 5 og Delphi 6 bogen,
> men har bladret dem hjælpeløs igennem. Jeg tror jeg er midt i en
> total forvirring :)

Rom blev ikke bygget på een dag...Kan du ikke sige, hvad problemet er?
Hvilken fejlmeddelse giver den? Har du fjernet alias'et fra din
TTable/TQuery og lagt .db-filen i samme katalog?

Som jeg ser det, burde du nu
* have et program, hvor databae-filen hentes fra det lokale katalog
exe-filen er placeret
* have en BDE installeret, så databasefilen rent faktisk kan læses...

Fra : SpookiePower

Dato : 18-03-02 20:05

> [...]

> Hvilken fejlmeddelse giver den? Har du fjernet alias'et fra din
> TTable/TQuery og lagt .db-filen i samme katalog?

Alias'et fra min TTable/TQuery ?? Det eneste jeg har fjernet er
TTabel-Databasenavnet som jeg valgte i Object Inspector'en
for at kunne vælge Tablename. Der har jeg fjernet Databasenavnet.
Jeg skal ikke ændre noget i BDE Administrator ??

Jeg har kun prøvet at køre det på een computer, men efterhånden som
mine venner kommer hjem, mailer jeg dem en kopi så de kan få
lov til at prøve det :)

Men hvis det skulle virke, så burde det virker bare ved at compile
programmet uden at gøre andet ?? Jeg har kigget lidt på den del
som hedder MergeModules men uden held.

> Som jeg ser det, burde du nu
> * have et program, hvor databae-filen hentes fra det lokale katalog
> exe-filen er placeret
> * have en BDE installeret, så databasefilen rent faktisk kan læses...

Jeg har en .exe file som kan læse min .db file. Jeg kan også skrive og
rette i .db filen gennem min .exe file, så der burde der ikke være noget
problem.