Køb af ApS..??
Fra : Egon Wille

Dato : 17-03-02 23:37

Hej alle,
hvis jeg nu ville lave et ApS, men ikke havde de 125.000,- til
stiftelsen, kunne man så ikke købe et ApS der alligevel var på nippet til at
blive tvangslukket pga. mgl. kapital..??
Hvis jeg nu købte anparterne for f.eks.kr. 5.000,- og derefter skød de ca.
70.000,-/80.000,- i foretagnet, som Erhvervs & Selskabsstyrelsen kræver for
ikke at kære tvangsopløsning (70% af stiftelseskapitalen skal være tilstede,
mener jeg)
Så kan jeg vel altid derefter ændre navnet etc., og jeg har sparet små
50.000,-, eller er der nogle små juridiske fix-faxerier, jeg ikke er bekendt
med....????
mvh, egon

Fra : Peter G C

Dato : 18-03-02 07:39

"Egon Wille" <ew@image.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle,

Hejsa

> [...]
for
> ikke at kære tvangsopløsning (70% af stiftelseskapitalen skal være

Det går desværre ikke.

Hvis mere end 40 pct. af kapitalen er tabt, skal ledelsen sørge for fuld
etablering - dvs. der skal fyldes op til kr. 125.000. Det fremgår af
Anpartsselskabslovens § 52, stk. 1.

Kapitaltab
§ 52. Efter reglerne i § 28 skal selskabets øverste ledelsesorgan senest 6
måneder efter, at selskabet har tabt 40 pct af sin anpartskapital, redegøre
for selskabets økonomiske stilling over for anpartshaverne. Ledelsesorganet
skal endvidere stille forslag til beslutning, der fører til fuld dækning af
anpartskapitalen, eller stille forslag til beslutning om opløsning af
selskabet. Vil anpartskapitalen efter en nedsættelse være mindre end 125.000
kr, skal ledelsesorganet stille forslag til beslutning om, at
anpartskapitalen forhøjes til mindst dette beløb, eller om, at selskabet
opløses. Senest 7 dage efter, at anpartshaverne har behandlet
ledelsesorganets forslag, skal udskrift af forhandlingsprotokollen være
modtaget i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
Stk 2. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan give selskabet en frist(257) til
retablering af anpartskapitalen ved selskabets egen indtjening. Dette
forudsætter, at selskabet indsender dokumentation i form af
konsolideringsplaner mv til brug for vurderingen af
retableringsmulighederne.
Stk 3. Træffes der ikke beslutning efter stk 1 eller 2 om at berigtige
selskabets kapitalforhold, og sker dette ikke inden for en frist fastsat af
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, kan styrelsen foranledige selskabet opløst,
om nødvendigt efter reglerne i § 60 om tvangsopløsning.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Egon Wille

Dato : 18-03-02 22:42

Jo men netop stk 2 tilkendegiver vel, at hvis den nye anpartsejer har til
hensigt at rette op på selvskabet, og kan dokumentere hvordan, så kan E&S
give tilladelse til det
hygge egon
"Peter G C" <pgc@FJERNDETTE.nospam.dk> skrev i > Stk 2. Erhvervs- og

Fra : Peter G C

Dato : 19-03-02 07:31

> Jo men netop stk 2 tilkendegiver vel, at hvis den nye anpartsejer har til
> hensigt at rette op på selvskabet, og kan dokumentere hvordan, så kan E&S
> give tilladelse til det

Den tilladelse får du næppe ved overtagelse - du skal bruge 125.000 kr. Det
er meningen, at reglen skal modvirke dit overtagelsesforsøg af et insolvent
selskab.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Egon Wille

Dato : 19-03-02 23:31

tja, det giver jo mok god mening - tak for svarerne.
hygge - egon

Fra : alokin

Dato : 22-10-02 06:31

"Egon Wille" skrev d. 17-03-02 23:37 dette indlæg :
> [...]
> mvh, egon
>
> Husk at hvis man koeber et brugt selskab skal koeber have en
revisorerklaering paa at der ikke er gaeld i selskabet.Hvis du ikke goer
dette kan der pludselig komme krav paa selskabet skylder penge og du
mister de penge du har puttet ind i selskabet.koeb altid selskaber via
advokat etv.stakemann i kobenhavn saa ved du alt er ok.
Mvh.
Nikola S.Nielsen

http://www.kandu.dk/