Plæneklipper - hvad skal jeg købe?
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 17-03-02 22:18

Jeg har en standard parcelhus grund på 800 m² hvor det meste er udlagt som
græsplæne. Som nylig husejer står jeg overfor mit første plæneklipperkøb.
Der findes utallige maskiner på markedet kan jeg se af alle tilbudsaviserne?
Er der noget jeg skal kigge specielt efter og evt. slet ikke ikke efter? Har
motorstørrelsen nogen større betydning (3,5 hk eller 4,0 hk)?

Jeg har muligviskig på en rotor, model Partner (461SPDE). Har noget evt.
erfaringer med dette mærke (og måske oven i køben denne model)? Kender nogen
evt. Partners hjemmeside, jeg kan ikke finde noget om dem på nettet.

mvh

Lars Thomsen Nielsen

This emails is made by 100% recycled electrons

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-03-02 22:38

On Sun, 17 Mar 2002 22:18:02 +0100, "Lars Thomsen Nielsen"
<lars@flexcom.dk> wrote:

> [...]
>Er der noget jeg skal kigge specielt efter og evt. slet ikke ikke efter? Har
>motorstørrelsen nogen større betydning (3,5 hk eller 4,0 hk)?

Jeg er ikke ekspert mht. plæneklippere. Men jeg ved at de reperatører
jeg talte med sidste år da jeg søgte en billig brugt model alle sagde at
de billige fra supermarkederne var noget hø - motorerne på dem var gode
nok, men skjoldene holdt overhovedet ikke. Og et nyt skjold var vist ret
dyrt...

http://www.gartneriet.dk

Fra : Per H

Dato : 18-03-02 06:55

On Sun, 17 Mar 2002 22:37:33 +0100, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> skrev:

> [...]
>de billige fra supermarkederne var noget hø - motorerne på dem var gode
>nok, men skjoldene holdt overhovedet ikke. Og et nyt skjold var vist ret

køb n bred en.

min plæneklipper jeg købte i OBS for 6 år siden til ca 1500 kr.
starter første gang, Skjoldet er lidt medtaget, men det er fordi jeg
også bruger den til kompostkværn, ( læg grene og blade på plænen, og
kør hen over det nogle gange)

Jeg prøvede naboens selvkørende fil over 3700 kr. Men Gaaaaab hvor
kørte den langsomt, og var ulidelig tung at komme om hjørnerne med,
alså når den endelig var startet.

Næste gang køber jeg igen en billig fra OBS til 1600 kr. uden nogen
dikkedarer.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 18-03-02 19:47

<snip>
> Næste gang køber jeg igen en billig fra OBS til 1600 kr. uden nogen
> dikkedarer.
<snip>

Jeg køber dem "defekt" hos reperatørerne (JK Sliberi i Stærkende på
Sjælland) de koster typisk ca 600,-
Den sidste jeg købte skulle have olie og et tændrør den kører nu på 2.
sæson, den har bioklip, automatisk gashåndtag og er selvkørende.
Min far har en der er købt på samme måde og den kører på 7. år...

Thomas

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 18-03-02 21:27

> Jeg prøvede naboens selvkørende fil over 3700 kr. Men Gaaaaab hvor
> kørte den langsomt, og var ulidelig tung at komme om hjørnerne med,
> alså når den endelig var startet.

Er det generelt at de selvkørende kører langsomt? Kan man forcere tempoet på
disse modeller? Kan man slå selvkørerfunktionen fra?

Lars

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-03-02 22:26

On Mon, 18 Mar 2002 21:27:08 +0100, "Lars Thomsen Nielsen"
<lars@flexcom.dk> wrote:

>Er det generelt at de selvkørende kører langsomt? Kan man forcere tempoet på
>disse modeller? Kan man slå selvkørerfunktionen fra?

Nej, jeg har brugt en Stiga et-eller-andet (kan desværre ikke huske
hvilken model, men det var oppe i en af de større). Der skulle man gå
mere end almindeligt stærkt for at følge med.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Per H

Dato : 18-03-02 22:31

<lars@flexcom.dk> skrev:

>Er det generelt at de selvkørende kører langsomt? Kan man forcere tempoet på
>disse modeller? Kan man slå selvkørerfunktionen fra?

jeg kunne godt slå det selvkørende fra, men den er meget tung at
skubbe, jeg ville købe en let maskine.

>Lars

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Per H

Dato : 18-03-02 22:35

<lars@flexcom.dk> skrev:

>Er det generelt at de selvkørende kører langsomt? Kan man forcere tempoet på
>disse modeller? Kan man slå selvkørerfunktionen fra?
jeg havde den selvkørende til salg, den stod næsten som ny, men var
umulig at sælge, til sidst gav jeg den væk.

Noget kunne tyde på at jeg skulle have ventet lidt.

PS. Når du skal købe, så pas på når du står i foretningen og bliver
rådet. De fleste har måske aldrig prøvet modellen.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 19-03-02 22:45

> PS. Når du skal købe, så pas på når du står i foretningen og bliver
> rådet. De fleste har måske aldrig prøvet modellen.

Det er også derfor jeg spørger jer først

Tak for de mange gode råd.

Lars

Fra : Jakob Bock

Dato : 17-03-02 23:51

Har du overvejet en med rugbrødsmoter? Der findes ganske udemærkede
modeller, og i modsætning til hvad mange vi påstå, er det ikke noget stort
problem. De fleste af os har vel brug for lidt ekstra motion (jeg har i
hvert fald), og så er man sikker på ikke at irritere naboerne når de sidder
og nyder det gode vejr. Samtidigt har man mulighed for at nyde duften af det
nyslåede græs uden stanken fra motoren.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Per H

Dato : 18-03-02 06:56

On Sun, 17 Mar 2002 23:51:06 +0100, Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk>
skrev:

>Har du overvejet en med rugbrødsmoter? Der findes ganske udemærkede
>modeller, og i modsætning til hvad mange vi påstå, er det ikke noget stort
>problem.

Gudenå, den klipper pænere end en motoriseret.

men den er dyr.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Gert Espersen

Dato : 18-03-02 13:15

Lars Thomsen Nielsen wrote:

> [...]
> erfaringer med dette mærke (og måske oven i køben denne model)? Kender nogen
> evt. Partners hjemmeside, jeg kan ikke finde noget om dem på nettet.

Arhhhh, så har du vist ikke ledt meget hva'

www.partner.se

M.v.h.

-Gert..

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 18-03-02 21:25

> Arhhhh, så har du vist ikke ledt meget hva'
>
> www.partner.se

Når jeg ser dit link, bliver jeg næsten flov. Mest over at jeg ikke selv
fandt det. Jeg havde dog prøvet meget, ex partner.dk, partner.com og google
med partner plæneklipper og mower, men at det var vores svenske nabo, havde
jeg ikke gennemskuet. Tak for den.

Lars

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 18-03-02 19:43

<snip>
> Er der noget jeg skal kigge specielt efter og evt. slet ikke ikke efter?
Har motorstørrelsen nogen større betydning (3,5 hk eller 4,0 hk)?
<snip>

Jeg vil ikke anbefale noget specielt mærke, men først skal du afgøre om du
vil have rotor- eller cylinderklipper.
Cylinderklipper giver (efter min mening) en flottere klipning, men kan ikke
"lide" grene, sten eller andre hårde genstande.Køber du cylinderklipper er
det en god ide at få en med opsamling, dette gør dog at du skal gøde oftere.

Køber du en rotorklipper vil jeg anbefale en med Bioklip, dette gør at
græsset bliver omsat MEGET hurtigt og mindsker behovet for gødning.
Har du en livlig trafik ind og ud af huset fra haven (børn eller dyr) er det
nok en god ide med en traditionel rotorklipper med opsamler på, da græsset
derved ikke ender inde i huset.
Hvad angår motor størrelsen ville jeg købe en stærk motor, men det er nok
fordi jeg selv har en del ukrudt i min have (gamle bede jeg ikke har fået
fjernet) og dem slår jeg af og til med min rotorklipper der får jeg god brug
for de ekstra kræfter. Om den er selvkørende eller ej er en smagssag.

Hilsen
Thomas