Den gode Stedmoder
Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 17-03-02 22:08

Hej

Lige nu er der stedmoderblomster på tilbud i det lokale supermarked til
15.-kr pr stk.
Men, hvad skal jeg egentlig gøre ved dem, hvis jeg køber dem nu. De kan vel
ikke tåle frost?

Laver supermarkedet bare en god forretning, fordi jeg bliver nødt til at
købe et sæt til senere?

VH Birgitte

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-03-02 22:35

On Sun, 17 Mar 2002 22:07:36 +0100, "Birgitte Abkjær"
<paogba@oncable.dk> wrote:

>Lige nu er der stedmoderblomster på tilbud i det lokale supermarked til
>15.-kr pr stk.

Det er forhåbentlig ikke pr stk

>Men, hvad skal jeg egentlig gøre ved dem, hvis jeg køber dem nu. De kan vel
>ikke tåle frost?

Jo, det kan de faktisk. I gamle dage plantede man sine stedmoder om
efteråret og de kunne stå med nogle få blomster vinteren igennem indtil
temperaturen steg om foråret hvor de så for alvor begyndte at blomstre.
Nu er det helt umuligt at sælge stedmoder på andre tidspunkter end
foråret - men de klarer stadig 2-4 graders og sikkert mere, uden at tage
skade. De ligger sig ned i frostvejr men når solen kommer igen, så
rejser de sig.

>Laver supermarkedet bare en god forretning, fordi jeg bliver nødt til at
>købe et sæt til senere?

Næh.
Eller, dvs. de laver forhåbentlig en forretning de kan leve af, men ikke
fordi blomsterne bliver slået ihjel af frost.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 17-03-02 23:07

God aften

Tak for det hurtige svar, de er jo på tilbud i morgen ...

Jeg kiggede lige igen - nej det er
1 bakke med 10 (små ?) planter til 15.- kr,
Det er vel et ok tilbud?

VH Birgitte

Fra : Finn

Dato : 18-03-02 08:19

"Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> God aften
>
> Tak for det hurtige svar, de er jo på tilbud i morgen ...
>
> Jeg kiggede lige igen - nej det er
> 1 bakke med 10 (små ?) planter til 15.- kr,
> Det er vel et ok tilbud?

Ja køb du bare, tvivler på du finder dem meget billigere,
husk at give lidt gødning når du planter.

Finn

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 18-03-02 10:07

Den 17/03-2002 klokken 22:35, skrev Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk>
i <br2a9uon85h8pot61phonerum3kf1ns7ol@4ax.com>:

> Jo, det kan de faktisk. I gamle dage plantede man sine stedmoder om
> efteråret og de kunne stå med nogle få blomster vinteren igennem indtil
> temperaturen steg om foråret hvor de så for alvor begyndte at blomstre.
<klip>

Om efteråret planter min kommune stedmoder på offentlige steder. De står
nu med små blomster, og bliver senere hen meget flotte.

Er det samme sort, som man køber nu, eller er det en speciel sort, der kan
overvintre?

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-03-02 12:36

On Mon, 18 Mar 2002 10:07:28 +0100, Kjeld Nielsen <kjeldn@ddf.dk> wrote:

> [...]
>nu med små blomster, og bliver senere hen meget flotte.
>
>Er det samme sort, som man køber nu, eller er det en speciel sort, der kan

Det er, mig bekendt, samme sorter som bruges. Langt størstedelen af de
stedmoder som sælges billigt lige nu, de stammer fra koldhuse (altså
drivhuse uden varme) og især også fra holland. Derfor er blomsterne
større og stænglerne længere. De stedmoder som din kommune planter ud,
de gror langsommere og bliver meget mere tætte og blomsterstilkene ikke
så lange, heller ikke blomsterne bliver så store, til gengæld bliver
disse 'frilandsstedmoder' ved med at være kompakte og pæne meget længe.
'Forårsstedmoderne' de bliver hurtiger ranglede og knap så pæne med
mindre man passer dem rigtig godt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Susanne Nellemann

Dato : 19-03-02 15:45

Hejsa
Stedmoder tåler frost

Jeg køber stedmoderplanter i efteråret og planter dem der hvor de skal stå
og så kan jeg nyde blomsterpragt til frosten kommer og planten går i hvile.
Planten begynder så at rette sig igen når foråret er igang.

Planten ved selv bedst hvornår den skal igang med at gro.

Men fordelen ved at købe og plante om foråret (også med frost ) er at man
kan nyde synet af blomstrende stedmoderplanter .

Venligst
Susanne