/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Tips til off-road/cross/enduro og Jesper F~
Fra : Claus Rittig


Dato : 17-03-02 20:20

Hej dav!

Jeg lovede for nogen tid siden at fortælle hvor min kammerat havde fået
NiCaSil behanslet sine cylindre.
Det kan betale sig at skifte stempel i tide, for det ere først når stemplet
er slidt, at det begynder at slide på NiCaSil'en (gælder selvfølgelig også
andre former for hård-forchromning osv.). Men er skidtet nu blevet slidt, så
behøver man ikke købe ny cylinder, en ny NiCaSil behandling koster omkring
2.000 - 2.500 kr og kan laves af Powerseal i Holland (LC-Cross kan sikkert
formidle kontakten: 98 58 53 00). Det tager ca. 3 uger, men det er en del
billigere end en ny cylinder.

Kender I det der med at plastic'en på motocrosseren er blevet bukket så
mange gange under styrt, at der er hvide mærker overalt? Giv de hvide
områder en tur med varmepistolen, så forsvinder de og plastic'en får sin
originale farve igen!

En motocross eller enduro er beregnet til at blive kørt hårdt, og derfor er
der nogle ordentlige kædestyr på. Se på Dk.Binaer.Motor under "Kædestyr KX"
og "Kædestyr KTM" for at se hvordan et kædestyr skal se ud.
En off-roader har som regel et kædestyr, men slet ikke i denne kaliber! Det
er noget skidt for os der kører off-roaderen lidt hårdt, det er ikke
sjældent man taber en kæde i kampens hede, og nogle gange springer den,
eller det kan gå så galt at kæden slår hul i motorblokken, og _det_ er noget
lort!
Derfor kan det betale sig at lave et bedre kædestyr. Et kædestyr skal gå
hele vejen rundt om kæden, for kæden skal styres på begge sider så den ikke
kan slå sideværts, og i bunden så den ikke kan slå op og ned.
Det værste jeg har set er det der sidder på Honda's XL modeller (som jeg
selv har kørt i 20 år), det er bare sådan en nylon-plade der sidder på den
ene side af kæden - ca. 2 cm fra den! Væk med den og på med noget der ikke
kun er til pynt, det ku jo være man fik brug for den en dag!
Se på "Kædestyr Honda", jeg kører med et kædestyr fra en Honda XR600, det er
fint for det styrer hele vejen rundt om kæden, men det er alligevel ikke
helt godt nok. Problemet med kædestyr der er lavet udelukkende i nylon, er
brudstyrken. Jeg har kørt med den slags kædestyr i 12 år, og har knækket to.
Man kan simpelthen ramme en træstub eller en kampesten med kædestyret så det
knækker af baggaflen, og så er fanden løs. Derfor har jeg forstærket
ophænget med en alu-plade på siden af kædestyret. Sådan en kan man købe til
en plovmand hos flere offroad shops, men man kan lave den selv for en tyver
af et stykke alu-plade fra produkthandleren, en boremaskine og en stiksav
med "metal" klinge.
På min PowerDT har jeg minteret et kædestyr der vistnok er fra en XR500, og
der har jeg brugt en 4mm aluplade der ikke kun er forstærkning, men også
eneste ophæng. Så er der styr på sagerne. Se "Kædestyr DT".
Tilbage til Honda-billedet, de store 4-taktere har nemlig en dum tendens til
at kæden står og slår voldsomt op og ned ovenpå baggaflen lige ud for
bagdæmperen. Problemet er værst ved jævn fart, men også under nedbremsning
kan det være slemt, og hvis det er i indbremsning til et sving lige i
bremsehullerne... Nå, jeg ved ikke om kæden kunne finde på at hoppe af
for-kædehjulet, men jeg har løst problemet med dne nylon-halvmåne der ligger
ovenpå baggaflen. Den er lavet af en nylonstang Ø 70mm som jeg saver et 35mm
stykke af, og saver igennem til to halvmåner. Det er fastgjort i bolten til
kædeskærmen, og med et lille beslag ned på baggaflen hvor jeg har skåret
gevind i, og en halvmåne holder ca. en sæson for mig. Håjden på halvmånen
passer lige så når jeg sidder på cyklen, rører kæden kun lige let på månen,
så der er ikke kontakt hele tiden.

Rittig
--
Football, tennis and golf, requires only one ball,
racing requires two.




 
 
Jakob Danielsen (17-03-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Danielsen


Dato : 17-03-02 21:03

Rittig Wrote:
En ny NiCaSil behandling koster omkring
2.000 - 2.500 kr og kan laves af Powerseal i Holland

Hmm jeg fik lavet en samme sted i efteråret mener jeg betalte 1500kr til en
250ccm ktm, bare for lige at nævne det.

Mvh Jakob



Claus Rittig (17-03-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 17-03-02 23:19

"Jakob Danielsen" <jakob.danielsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:a72spt$dhf$1@news.cybercity.dk...
> Rittig Wrote:
> En ny NiCaSil behandling koster omkring
> 2.000 - 2.500 kr og kan laves af Powerseal i Holland
>
> Hmm jeg fik lavet en samme sted i efteråret mener jeg betalte 1500kr til
en
> 250ccm ktm, bare for lige at nævne det.

Okay, prisen er egentlig et gæt, for jeg glemte at spørge.

Rittig



Claus Rittig (17-03-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 17-03-02 23:26

"Jakob Danielsen" <jakob.danielsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:a72spt$dhf$1@news.cybercity.dk...
> Rittig Wrote:
> En ny NiCaSil behandling koster omkring
> 2.000 - 2.500 kr og kan laves af Powerseal i Holland
>
> Hmm jeg fik lavet en samme sted i efteråret mener jeg betalte 1500kr til
en
> 250ccm ktm, bare for lige at nævne det.

Iøvrigt ret sjovt det her!
Jeg kan se Jakob's indlæg, men jeg kan ikke se mit eget! Er det nu igen
TeleDK der ikke kan finde ud af deres news-service?

Rittig



Pein (18-03-2002)
Kommentar
Fra : Pein


Dato : 18-03-02 00:07

"Claus Rittig" wrote ...

>På min PowerDT har jeg minteret et kædestyr der vistnok er fra en XR500,
>og der har jeg brugt en 4mm aluplade der ikke kun er forstærkning, men
>også eneste ophæng. Så er der styr på sagerne. Se "Kædestyr DT".
>
Apropos det billede. Var der nogen der sagde "pyt med afbalancering på små
offroadere".

Men fine billeder og beskrivelse. Mit kamera kan ikke tage så skarpe
billeder så tæt på.

/Pein



Michael Frederiksen (17-03-2002)
Kommentar
Fra : Michael Frederiksen


Dato : 17-03-02 22:27


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:3c94edae$0$66974$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

>
> Kender I det der med at plastic'en på motocrosseren er blevet bukket så
> mange gange under styrt, at der er hvide mærker overalt? Giv de hvide
> områder en tur med varmepistolen, så forsvinder de og plastic'en får sin
> originale farve igen!
>
Ja.. godt nok bagskærmen på min knallert, men det er da forsøget værd! Tak
for det Rittig!


--
Michael Frederiksen
Honda SFX :,-/ mig ha' MC
ICQ: 121663556
Fjern NOSPAM ved svar på email ;-P


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste