Suzuki GSX750F Godt/dårligt???
Fra : Jesper L

Dato : 17-03-02 19:04

Jeg er ved at overveje at købe en GSX750F årg 89, km. 48000, og ville gerne
høre nogle kommentarer om cyklen? Jeg har hørt at der evt kan blive nogle
problemer med knasten???
Den står til kr. 49500.

Jesper

CB900F Bol`D´Or

Fra : Jes Seeberg

Dato : 17-03-02 19:15

"Jesper L" <jlynge@mail.dk> wrote in message

> [...]
> høre nogle kommentarer om cyklen? Jeg har hørt at der evt kan blive nogle

Hej Jesper, der er vist efterhånden blevet stillet netop dette spørgsmål
et par gange. Her er hvad Armand har skrevet om spørgsmålet:

"Og fluks jeg springer til!

Knastfejl på de oliekølede Suzuki-motorer er ofte set - Og af mig
personligt med en rate på langt over 75%
Jeg er blevet imodsagt af flere mærkefanatiske, godtroende, eller
heldige Suzuki-ejere her i gruppen; men der dukker stadigt nye
skræk-tilfælde op - Også her i gruppen:
Check indlægget: "Suzuki GSX750F motor efterlyses" fra d. 7/6 '00, ved
hvis skribent jeg har erfaret at motoren der allerede én gang har fået
skiftet knastaksler, nu har "brændt to cylindre af (?)!

Knastproblemet drejer sig ikke om slitage som Jens Juul skriver, for
er der
et topstykke på markedet der har olie omkring knasterne, så er det så
gu' da GSXR/F'ernes; men derimod om en materialefejl der består af små
hulrum på størrelse med knappenålshoveder, og som kan ligge så tæt på
overfladen at de bryder igennem og skaber et skarpkantet krater!
Disse "pittings", som det kaldes i udlandet, vil virke som et
råkostjern på vippearmene, som derved vil få sit hårdcrom-lag
gennemslidt, hvorved vippearmene overgår til at virke som råkostjern
på knasten og vice versa!

Jeg har set fænomænet så tidligt som ved 20.000 km og på såvel GSXR
som GSXF!
Jeg har endnu aldrig set det indre af en Bandit, hvorfor jeg ikke kan
udtale mig derom. Men når fejlen har fulgt de oliekølede motorer siden
GSXR's fremkomst i starten af 80'erne uden at forsvinde ved såvel
GSXR's modelskifte, bl.a. ved ændring af vippearmene fra "Y-style" til
"I I -style", som ved droslingen til brug i GSXF, tror jeg ikke på at
det står bedre til med bandit'en, der er seneste skud på
"olie"-stammen.

Det fatale ved GSXF er at i modsætning til GSXR og Bandit, er
vippearmsakslerne spærrede for afmontering (20 cm sidelæns ud af
topstykket!) af det omsluttende stel, hvorfor udskiftning af
vippearme, hvis begivenhederne er nået dertil, kun kan ske ved at tage
motoren ud af stellet eller afmontere topstykket (=$$ ved
mekanikeren).
Ikke mindst derfor, lønner det sig at holde skarpt øje med om der
opstår små skarpkantede sorte huller på knasternes løbebane.

På nye modeller er der garanti, som betaler for en given reparation
(hvorefter man så kan gøre sig sine overvejelser om videre ejerskab!),
hvorimod det ved brugtkøb ligger noget tungere!
Ved brugtkøb hos en forhandler er det derfor lønsomt at få en særlig
garanti (100% omkostningsdækket!) for netop knastfejl og derefter
sørge for SELV at checke knasterne!
I private handler er man godtnok også dækket, derved at man kan køre
et privat søgsmål (=advokater og byretten); men i praksis bruges denne
mulighed kun yderst sjældent da der kan gå år inden afgørelse!

Prøv at checke op på prislejet for 750'er og 600'er slingshot's: De er
sgu' billige! Men jeg er bange for at prisen afspejler mange ejeres
behov/ønske for/om at slippe hurtigt af med en model, hvorpå man har
erfaret en knastskade! :-/
Hvad ville du selv gøre med din brugtkøbte 600'er der efter ½ år står
med en 5.000 kr's reparation???

Pas på!

--
Armand
<citat slut>

Jeg valgte efter dette råd at kigge mig lidt omkring og har nu fundet en
zzr 600 (93), som jeg er meget glad for og ihvertfald en stabil motor.
Lidt dyrere og efter min smag lidt federe

hilsen
Jesper

Fra : Armand

Dato : 17-03-02 22:37

Jes Seeberg <jseeberg@hotmail.com> skrev i en
> [...]
> personligt med en rate på langt over 75% .......................
> ...........................[stort snip!]........... Pas på!

Hæ!
Og fluks jeg sparedes for at springe til!

> Jeg valgte efter dette råd at kigge mig lidt omkring og har nu fundet
> en zzr 600 (93), som jeg er meget glad for og ihvertfald en stabil
> motor.

- - - Og dét har den sgu' også bare at være, for jeg tør ikke tænke på
havd der måtte falde over mig hvis dén bryder sammen

--
Armand.
(der endvidere kan anbefale Jakob Barfods metode - Kommer du selv med

Fra : Jakob Barfod

Dato : 18-03-02 10:12

> Armand.
> (der endvidere kan anbefale Jakob Barfods metode - Kommer du selv med
> den, Jakob?)

Og fluks _jeg_ springer til :

Det er meget enkelt: Da jeg stod for at købe en GSX-F'er, ville jeg efter
Armands råd egrne have checket knasterne.

Jeg aftalte derfor en pris med sælger med en betingelse: Jeg betalte før
købet for et service på cyklen, hvorunder knasterne også skulle checkes af
mekanikeren. Hvis der viste sig at være noget i vejen, var jeg ikke
forpligtet til at købe cyklen alligevel - og vi kunne jo så forhandle en ny
pris.Til gengæld ville han så stå med en maskine, hvor jeg havde betalt
service.

Fordele ved denne metode:
- Jeg fik sikkerhed for knasternes tilstand før kø.
- Jeg overtog en ny-serviceret maskine.

Ulemper:
- Jeg havde prisen for et service ude at svømme.

--
Jakob

Fra : Armand

Dato : 18-03-02 16:40

Jakob Barfod <jbarfod_FJERNDETTEFORSPAM@ruc.dk> skrev i en

> Ulemper:
> - Jeg havde prisen for et service ude at svømme.

Tjaeh :-/
Eller også hører den også under fordele:
- Du havde KUN prisen for et service ude at svømme!

--
Armand

Fra : Jakob Barfod

Dato : 18-03-02 17:13

> Jakob Barfod <jbarfod_FJERNDETTEFORSPAM@ruc.dk> skrev i en

> Tjaeh :-/
> Eller også hører den også under fordele:
> - Du havde KUN prisen for et service ude at svømme!

jep.

--
Jakob

Fra : Jesper L

Dato : 19-03-02 17:01

Han har også en GSX600F til samme pris, men en 94´er.
Hvad er det bedste køb?
600´eren har gået 8000 km. mindre.

Fra : brian jensen

Dato : 18-03-02 10:26

Når nu Armand er færdig med at fortælle den sædvanlige historie med
knasterne,
vil jeg sige køb den bare.
Jeg var selv den lykkelige ejer af en GSXF 750 i et par år og jeg havde
ingen problemer
med min så jeg er så en af de "heldige Suzuki-ejere her i gruppen" da jeg
skiftede min ud
blev det til en GSXR 750 fra 91 som har samme motor som Fèren og min R model
har nu kørt 70.000 uden der er repareret på motoren overhovedet, og lad mig
lige sige
det er ikke fordi den ikke bliver brugt som en MC skal bruges
Men selvfølgelig skal du da gøre hvad der er muligt for at sørge for at den
brugte
mc du køber er i orden (uanset mærke) og hvis det er muligt så få lige
tjekket
knasterne så vi kan få Armands "historie" gjort til skamme en gang til. hehe
Brian jensen