Flydende afballanceringsmiddel...hvor?
Fra : Hans Paulin

Dato : 17-03-02 17:44

I "gamle dage" havde jeg i forhjulet på Honka'en noget lyserødt slim, som
under kørslen fordelte sig og på denne måde afbalancerede hjulet.

Nu er det mange år siden, jeg sidst har set noget til produktet, men er der
nogen der ved, om man stadig kan købe det eller har "opskriften"?...
Hans

Fra : Bo Thomsen

Dato : 17-03-02 18:50

Hans Paulin <niluap@piscali.dk> skrev i en
> I "gamle dage" havde jeg i forhjulet på Honka'en noget lyserødt slim, som
> under kørslen fordelte sig og på denne måde afbalancerede hjulet.

vil det ikke forskyde sig, når der acc. eller bremses kraftig = ustabilitet?
mvh
b0 thomsen

Fra : Hans Paulin

Dato : 17-03-02 19:36

"Bo Thomsen" <fjernes_bbt@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> vil det ikke forskyde sig, når der acc. eller bremses kraftig =
ustabilitet?

Det har jeg aldrig oplevet...konsistensen var ret sej, nærmest som - hvad
skal vi sige?...hårgelé...

....havde cyklen stået stille et stykke tid, kunne massen godt samle sig i
bunden af dækket, hvilket gjorde, at man lige skulle køre lidt før den igen
havde fordelt sig...

...inden det blev markedsført, var det blevet afprøvet af en række
færdselsbetjente (æggeskaller), fik jeg at vide af sælger...

Hans

Fra : Armand

Dato : 17-03-02 22:36

> [...]
sig i
> bunden af dækket, hvilket gjorde, at man lige skulle køre lidt før den

Jeg havde et par kammerater med slangeløse dæk på deres Honda'er (første
serieproducerede mc med slangeløse dæk var CX500!), der lod sig lokke
til at investere i det fluidum en gang i 80'erne: For alles vedkommende
gjorde det sig gældende at stadset fremstod som små gummikugler ved
efterfølgende dækskifte - Hverken hinde, endsige affarvning af det mørke
fluidum var at se på indersiden af karkassen

--
Armand.

Fra : Hans Paulin

Dato : 17-03-02 23:51

> [...]
> efterfølgende dækskifte - Hverken hinde, endsige affarvning af det mørke
> fluidum var at se på indersiden af karkassen

Jeg kørte med slange, og i løbet af ca. 3 dækskift hældte jeg massen over i
den nye slange, indtil jeg ikke gad mere...den ændrede ikke konsistens i
løbet af årene...
Hans

Fra : Peter H. Hasselbalch

Dato : 17-03-02 22:18

> I "gamle dage" havde jeg i forhjulet på Honka'en noget lyserødt slim, som
> under kørslen fordelte sig og på denne måde afbalancerede hjulet.

Det lyder efter min (ringe) mening som noget, der ikke kan lade sig gøre. Nu
skriver du at det virkede - og så er det vel sandt, men umiddelbart vil jeg
mene, at det nærmere ville forstærke ubalancen, med mindre hjulet bliver så
tungt at ubalancen ikke længere har nogen egentlig indflydelse: 5 grams
ubalance vil blive reduceret til en mindre procentvis ubalance.
Det tætteste jeg kommer på noget sejt flydende stads i et hjul er dæk-pilot,
som kun er til for at klare en mindre punktering.

HVIS et sådant middel fandtes (og virkede) ville jeg tro, at menge flere
brugte det.

Kort sagt mit bud: Findes ikke - så du må ty til den gammeldags metode:
Blyklodser på eger/fælg. Jeg har beskrevet proceduren på min hjemmeside.
Link: http://www.hasselbalchs.dk/default.asp?x=40&y=10

Peter Hasselbalch
DMCN#2 - CBR600F4
Red. DMCN's MC & Forh. Anm. Sider