Punktering; og hvad så?
Fra : Nels Wolf

Dato : 17-03-02 16:22

Et teoretisk spørgsmål: Hvis man er på ferietur i bil og man punkterer; jå
så sætter man reservehjulet på og triller lystigt videre - men - hvad gør
"man" når man er på tur på sin MC og punkterer (slangeløse dæk på alufælge)
Ringer man til Falk vejhjælp/ADAC.. eller det nærmeste værksted - eller går
man selv igang med en gang DækPilot spraytætner (virker det i det hele taget
i praksis- eller fuser det hele blot ud af hullet?) før man sagte triller
på værksted for at få lappet korrekt/nyt dæk , eller bruger man et af de
"dæk-prop" lappesystemer som bl.a. BMW har i deres værktøjssæt - eller....??

I "gamle dage" kørte jeg på MC med stålfælge og slange i dækket- der havde
jeg dækjern, lappegrej og pumpe med i oppakningen hvis turen gik til Norge
o.l., men i dag med slangeløse dæk og en blød alufælg skal jeg ikke nyde
noget at at forsøge at få et dæk af med dækjern ude i en grøftekant.

Derfor spørgsmålet; hvad gør man bedst?

Nels Wolf

Fra : Thomas Hjort

Dato : 17-03-02 16:53

"Nels Wolf" <nelsolewolf@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
taget
> i praksis- eller fuser det hele blot ud af hullet?)

Spray tætneren skal bruges INDEN punkteringen. Jeg har ikke erfaring med det
fra MC, men jeg brugte det i mine dæk på min mounten bike, og der virkede
det fint.
De ligger i hjulet som vædske form, og når punkteringen sker bobler det ud
af hullet og hærder på indersiden. Og så er hjulet tæt igen.

Jeg skal ikke kunne sige om det er lige så godt til MC, men det skader jo
ikke at prøve.

Tror jeg køber noget imorgen.

Mvh Thomas
SV650S

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 17-03-02 17:20

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> De ligger i hjulet som vædske form, og når punkteringen sker bobler det ud
> af hullet og hærder på indersiden. Og så er hjulet tæt igen.

Der findes forskellige varianter. Det der kaldes dækpilot til
biler,motorcykler og scootere fungere okay. Jeg har brugt det en enkelt
gang.
Når du smider det i dækkket (der skal ik luft i) pumper det dækket op. Du
triller så en tur, og ser at der kommer en masse
hvide mærker på vejen efter dig. Stille og roligt størkner massen i hullet
og inde i dækket. Til slut fylder man lige en slat ekstra i for at få et
tryk
på dækket, som er forsvarligt ! Dette er selvfølgelig ikke nogen
langtidsløsning, (som nogen tror) men bare frem til en der kan lappe dækket.
Det kan holde luft MEGET længe, men jeg ville nu hellere have lappet mit
dæk, så det holder af sig selv :)

> Jeg skal ikke kunne sige om det er lige så godt til MC, men det skader jo
> ikke at prøve.

Næhh :)
> Mvh Thomas
> SV650S

Thomas Buus

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-03-02 17:56

> [...]
det
> fra MC, men jeg brugte det i mine dæk på min mounten bike, og der virkede

Jeg brugte en dengang jeg kørte knallert og var punkteret ca. 20km
hjemmefra. Flasken sættes på dækket, og den pustes op til det tryk man nu
vil have og så kører man.. Jeg testede først med en normal pumpe, og den var
rigtignok punkteret. Dækpiloten holdte uden problemer hele vejen hjem, hvor
jeg så kunne komme til at reparere den. Den var lavet til biler, så den
kunne godt give det tryk der skal i sådan et dæk.

Jeg ved ikke, om det også virker på slangeløse dæk, men hvis hullet ikke er
så stort, så går det vel nok.
Det er lidt noget snask at fjerne, når man skiller det ad, men det kan til
gengæld løse problemet hurtigt og effektivt, så man ikke står på motorvejen
og ser dum ud.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 17-03-02 17:32

Du kan købe et lappegrej hvor du "skyder" en gummikile ind i dækket udefra.
Jeg har set det det i funktion en enkelt gang. Det virkede meget
overbevisende. Man skal dog ikke køre med det permanent. Det er kun i
midlertidig løsning, til du kommer til en dækmand.
Dog kan den medfølgende luft (i lille trykbeholder) ikke pumpe dækket helt
op, men du kan køre til nærmeste tankstation og efterfylde.
Et sæt til 3 lapninger koster ca. 150,-

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Nels Wolf

Dato : 18-03-02 21:21

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Dog kan den medfølgende luft (i lille trykbeholder) ikke pumpe dækket helt
> op, men du kan køre til nærmeste tankstation og efterfylde.

(og flere andre skrev noget tilsvarende)

Ja, det var et sådant sæt jeg tænkte på med et "dæk-prop" lappesystem. Da
flere skriver positivt om det - og BMW også går ind for det- så må jeg vel
hellere få fat i sådant et sæt.

tak for svarene.
Nels Wolf

Fra : Armand

Dato : 17-03-02 18:46

> [...]
gør
> "man" når man er på tur på sin MC og punkterer (slangeløse dæk på

Netop til den brug er der skabt rep.sæt til udvendig lapning!
De fungerer i praksis ved at man presser en lille pilespids-lignende
ting ind i det tilklistrede hul indtil den (og modhagerne) er helt
igennem!
I sådanne sæt er der oftest et par små trykflasker til oppumpning af
dækket igen.
Det virker fint - Men bør nok lappes ordentligt indefra istedet førend
at man spinner hjulet med topspeed :-/

--
Armand.