Halvdelen af et brevs indhold stjålet
Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 17-03-02 10:14

Jura er det måske ikke, men et godt råd har jeg brug for.

Jeg sendte i fredags et brev (alm forsendelse, A4 kuvert, porto 20 kr) fra
København N til Høje Taastrup og brevet kom frem lørdag, men noget af
indholdet mangler.

I kuverten var der ca 25 sider og imellem dem lå en DVD koncert. Koncerten
og 5 sider, der omhandler den er fjernet fra kuverten! Der er ikke tale om
at kuverten er gået op og præcis de 5 sider og DVD koncerten er faldet ud,
men derimod må den være blevet åbnet af en medarbejder hos PostDanmark, som
har ment det var noget han/hun kunne bruge, hvorefter materialet er fjernet,
kuverten er lukket og omdelt.

Jeg er selvfølgelig dybt utilfreds - og vil gerne høre hvad skal jeg
forlange af PostDanmark når jeg i morgen indgiver en klage. Normalt er der
jo ikke dækning på en almindelig forsendelse, men i dette tilfælde er der
tale om tyveri.

Jeg regner med at gøre krav på dækning af det forsvundne materiale og gratis
fremsendelse af nyt materiale, (hvordan de så vil sikre at det kommer frem
?), men vil jeg få noget ud af det, eller vil de bare afvise mig?

Skal jeg politianmelde det som tyveri ?
Værdien er ca 200 kr, så det er jo ikke alverden.

Modtageren har selvfølgelig gemt kuverten og vil også gå til sit postkontor,
men det er jo normalt afsenderen der skal rejse erstatningskrav.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-03-02 10:47

"Michael Lund Sørensen" <milux@SLETDETTEimage.dk> skrev:

> [...]
> og gratis fremsendelse af nyt materiale, (hvordan de så vil sikre
> at det kommer frem ?), men vil jeg få noget ud af det, eller vil

De vil afvise dig, hvad angår erstatning, med henvisning til betingelserne for
afsendelse af breve.
http://www.postdanmark.dk/postdanmark/om_post_danmark/forretningsbetingelser/forrx1.htm

Men du kan naturligvis klage, hvilket du bør gøre især hvis du er meget
sikker på, at der er tale om et lidt for langfingret postbud.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-03-02 11:43

Morten Bjergstrøm skrev:

>De vil afvise dig, hvad angår erstatning, med henvisning til betingelserne for
>afsendelse af breve.

   Post Danmark yder ikke erstatning for forsinkelse,
   bortkomst eller beskadigelse af et brev.

"Beskadigelse" dækker næppe langfingrede medarbejderes bevidste
mishandling af posten. Ellers kunne de jo bare brænde hele lortet
i stedet for at bringe det ud.

--
Bertel

Fra : Peter G C

Dato : 17-03-02 12:02

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> "Beskadigelse" dækker næppe langfingrede medarbejderes bevidste
> mishandling af posten.

Enig.

Ansvarsfraskrivelsen gælder ikke grov culpa og forsæt. Det er en almindelig
regel, at ansvarfraskrivelser ikke gælder i disse situationer.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-03-02 14:06

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:

> "Beskadigelse" dækker næppe langfingrede medarbejderes bevidste
> mishandling af posten.

Måske ikke men kan Michael bevise, at der er tale om et langfingret
postbud. Hvis ikke så er der ikke meget at gøre og jeg tvivler stærkt
på, at politiet vil gøre ret meget få så lidt. Og ergo vil PostDK
afvise Michaels krav om erstatning med henvisning til
forretningsbetingelserne.

> Ellers kunne de jo bare brænde hele lortet
> i stedet for at bringe det ud.

Så begynder vi jo at snakke om en overtrædelse af straffelovens §263.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-03-02 15:01

Morten Bjergstrøm skrev:

>Måske ikke men kan Michael bevise, ...

Sikkert ikke, men postvæsenet er altså erstatningspligtigt -
naturligvis forudsat at sagen forholder sig som beskrevet
(hvilket jeg tror på).

--
Bertel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-03-02 15:07

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:

> Sikkert ikke, men postvæsenet er altså erstatningspligtigt

Det er muligt men der kommer ingen erstatning til Michael for det tab
han har lidt medmindre han kan bevise sin formodning.

> naturligvis forudsat at sagen forholder sig som beskrevet
> (hvilket jeg tror på).

Det gør jeg skam også ud fra Michaels beskrivelse.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 17-03-02 16:41

Bertel Lund Hansen wrote:

> Sikkert ikke, men postvæsenet er altså erstatningspligtigt -
> naturligvis forudsat at sagen forholder sig som beskrevet
> (hvilket jeg tror på).

Er der ikke noget med brevhemmelighed og "posten er ukrænkelig"
som spiller ind i billedet når nu brevet har været åbnet og
sandsynligvis også læst, nu da det var de 5 sider ang. DVD'en der
manglede?

--
Hygge..
Thomas

<http://carftp.com> - a library of car videos.

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 17-03-02 14:41

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev i en meddelelse

[KLIP]

> De vil afvise dig, hvad angår erstatning, med henvisning til betingelserne
> [...]

Hvad skulle argumentet egentligt være for, at Post Danmark
_efterfølgende_ kan komme rendende med standardbetingelser, som aldrig er
blevet nævnt før - gad vide, hvor mange "almindelige" mennesker, der kender
til Post Danmarks standardbetingelser, endsige deres nærmere indhold...?

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-03-02 14:45

"Rasmus Mandøe Jensen" <v3412@groenjord.dk> skrev:

> [...]
> aldrig er blevet nævnt før - gad vide, hvor mange "almindelige"
> mennesker, der kender til Post Danmarks standardbetingelser,

Når man køber en serviceydelse sætter man sig naturligvis ind i
betingelserne. Det er der absolut intet specielt i det gør sig gældende
for alle, der udbyder serviceydelser.

Fra : Peter G C

Dato : 17-03-02 14:51

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Når man køber en serviceydelse sætter man sig naturligvis ind i
> betingelserne. Det er der absolut intet specielt i det gør sig gældende
> for alle, der udbyder serviceydelser.

Det er jo et interessant spørgsmål.

Hvis det nu drejde sig om køb af noget snusk-telefon-sjov.... ville det så
se anerledes ud?

Eller skal PostDanmark bedømmes særlig mildt?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-03-02 14:58

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Det er jo et interessant spørgsmål.
>
> Hvis det nu drejde sig om køb af noget snusk-telefon-sjov....
> ville det så se anerledes ud?
>
> Eller skal PostDanmark bedømmes særlig mildt?

Næh, PostDK skal have "smæk" når de fortjener det ligesom alle andre.
Hvilken sammenhæng ser du iøvrigt med PostDK, internetudbydere osv. og
så snusk-telefon-sjov firmaer, der udsender falske regninger og lokker
programmer ind på brugernes computere, der ændrer opkaldsindstillinger?

En seriøs udbyder af serviceydelser giver kunderne mulighed for at gøre
sig bekendt med betingelserne. Hvis kunderne ikke gør dette er det
naturligvis kundernes problem.

Fra : Peter G C

Dato : 17-03-02 15:01

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> En seriøs udbyder af serviceydelser giver kunderne mulighed for at gøre
> sig bekendt med betingelserne. Hvis kunderne ikke gør dette er det
> naturligvis kundernes problem.

Jeg får vildt mange informationer når jeg køber et frimærke i den lokale
kiosk.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-03-02 15:04

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Jeg får vildt mange informationer når jeg køber et frimærke i den
> lokale kiosk.

Eksemplet er dårligt og jeg tror godt du ved hvorfor.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-03-02 17:35

Morten Bjergstrøm skrev:

>Eksemplet er dårligt og jeg tror godt du ved hvorfor.

Skidt med det konkrete eksempel. Det kræves af telesexudbyderne
at man skal have adgang til at læse betingelserne hvis ens "OK"
skal have gyldighed. Jeg mindes ikke at jeg har fået at vide at
der eksisterede sådanne aftalebetingelser med postfirmaet - og
langt mindre hvor jeg skulle kunne finde dem.

Er der for øvrigt forskel på situationen nu hvor det er et privat
firma, og før hvor det var statsejet?

--
Bertel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-03-02 15:11

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:

> Skidt med det konkrete eksempel. Det kræves af telesexudbyderne
> at man skal have adgang til at læse betingelserne hvis ens "OK"
> skal have gyldighed.

Ja og det har du skam hos PostDK og langt de fleste andre firmaer.

> Jeg mindes ikke at jeg har fået at vide at
> der eksisterede sådanne aftalebetingelser med postfirmaet

Når du køber en serviceydelse må man gå ud fra, at du er klar over, at
der er nogle betingelser tilknyttet for brugen af serviceydelsen.

> - og
> langt mindre hvor jeg skulle kunne finde dem.

Lad os gætte. Vi sender et brev med PostDK, hvor mon man så kan
henvende sig for at få oplyst betingelserne for ydelsen?

> Er der for øvrigt forskel på situationen nu hvor det er et privat
> firma, og før hvor det var statsejet?

PostDK er stadig ikke et privat firma.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-03-02 17:39

Morten Bjergstrøm skrev:

>Når du køber en serviceydelse må man gå ud fra, at du er klar over, at
>der er nogle betingelser tilknyttet for brugen af serviceydelsen.

Hvad hvis man har brugt ydelsen som mindreårig i over 13 år og
ikke skænker det en tanke at der indtrådte en ny situation i den
forbindelse da man blev 18?

--
Bertel

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 17-03-02 15:16

> [...]
kender
> til Post Danmarks standardbetingelser, endsige deres nærmere indhold...?

Først tak for jeres mange kommentarer! PostDanmark har - eller havde
ihvertilfælde tidligere - en håndbog, man kunne købe/få hvor alle deres
forretningsbetingelser er i. Hvis man ikke kan få bogen mere, må de have et
klart regelsæt på posthusene.

Og som Bertel skrev:
"Post Danmark yder ikke erstatning for forsinkelse,
bortkomst eller beskadigelse af et brev."
Det er helt rigtigt, men jeg mener, at der er tale om regulært tyveri. Jeg
har godt nok ikke noget bevis på, at jeg har puttet koncerten i kuverten,
udover at den er nævnt i brevet - den del af brevet der nåede frem.
Andre sider der fortæller yderligere om koncerten er stjålet. Men selve
brevet til modtageren kom frem og her er koncerten nævnt (et ringe 'bevis').

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-03-02 17:40

Michael Lund Sørensen skrev:

>Og som Bertel skrev:

Du har blandet tingene lidt sammen. Jeg er enig med dig i at du
har krav på erstatning.

>Det er helt rigtigt, men jeg mener, at der er tale om regulært tyveri.

Netop.

>Jeg har godt nok ikke noget bevis på, at jeg har puttet koncerten i kuverten,
>udover at den er nævnt i brevet - den del af brevet der nåede frem.

Jo, du har dit eget udsagn. Det er et bevis i juridisk forstand,
men mange tror at der kræves et 100 % sikkert bevis i matematisk
forstand. Det gør der ikke. I en evt. retssag skal (læg)dommere
vurdere styrken af alle beviserne.

>Andre sider der fortæller yderligere om koncerten er stjålet. Men selve
>brevet til modtageren kom frem og her er koncerten nævnt (et ringe 'bevis').

Hvis det nu skulle være ekstremt vigtigt, kunne man vel finde
andre fingeraftryk end dine på den sammenklisterede fold, og
måske endda materiale til en DNA-test.

Men rent praktisk er der nok ikke noget at stille op, men under
alle omstændigheder bør du melde historien til postfirmaet. Om
ikke andet kunne det være at nogen blev mere opmærksomme.

--
Bertel

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 17-03-02 18:27

> [...]
> alle omstændigheder bør du melde historien til postfirmaet. Om
> ikke andet kunne det være at nogen blev mere opmærksomme.

Takker.
Jeg går på det lokale Posthus i morgen. I praksis er de jo uskyldige, da
brevet er tømt fra postkassen og kørt direkte til sorteringen, men jeg er
spændt på hvad de siger, og nu kan de da i hvert tilfælde da ikke afvise mig
med standard bemærkningen om almindelige breve. Det er ikke forsinket, det
er ikke bortkommet, og det er ikke beskadiget (i den forstand). Det er
regulært åbnet, kikket igennem og det interessante er stjålet.

Jeg vender tilbage, når jeg ved mere.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 07-04-02 10:26

"Michael Lund Sørensen" <milux@SLETDETTEimage.dk> skrev i

> [...]
> yderligere om koncerten er stjålet. Men selve brevet til
> modtageren kom frem og her er koncerten nævnt (et ringe

Det er nok KODA der har været på spil

--
B-)
Købes: Originalt (gratis) analog-kort til DR2 & TV2-Zulu

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 08-04-02 22:16

Hvad skal de med en købt DVD koncert ?

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Peter G C

Dato : 17-03-02 12:01

"Michael Lund Sørensen" <milux@SLETDETTEimage.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
som
> har ment det var noget han/hun kunne bruge, hvorefter materialet er

Jeg har desværre oplevet det samme. Af samme grund sender jeg nu altid
pakker som pakke i stedet for brev.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Martin

Dato : 17-03-02 17:33

Det er sgu utroligt hvad man skal finde sig i.

Jeg ringer til Postdanmark i morgen eller tirsdag for at høre hvad de har
gjort ved min sag i detaljer + Jeg går ned til poilitet og anmelder dem for
tyveri.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 18-03-02 15:04

Jeg var på det lokale postkontor i dag, og blev BLANKT afvist.
Han (navn haves) ønskede ikke at modtage nogen klage og kunne ikke oplyse
hvortil jeg skulle sende en skriftlig klage. Han kunne heller ikke oplyse
telefonnummer til Postenskundeservece, men mente, at jeg skulle henvende mig
personligt på Vesterbro Postkontor, som tømmer postkasserne på Nørrebro.

Jeg slog så telefonnummeret op på hjemmesiden og ringede til
Postenskundeservece. En dame (navn haves) oplyste mig, at jeg ikke under
nogen som helst omstændigheder ville få 5 flade øre i erstatning, men at hun
da gerne ville sende mig en blanket, så jeg kan efterlyse forsendelsen.
Forsendelsen er jo nået frem, men en del af indholdet mangler.
Nu klager jeg til Post Danmark, Hovedkontoret, Tietgensgade 37, 1566
København V.

Jeg er simpelt hen dybt imponeret over den ringe service i PostDanmark!

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Peter G C

Dato : 18-03-02 16:48

"Michael Lund Sørensen" <milux@SLETDETTEimage.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jeg er simpelt hen dybt imponeret over den ringe service i PostDanmark!

Skriv til ledelsen - det er så populært. Brug ikke e-mail.

Skriv, at en ansvarsfrasrivelse ikke gælder ved forsæt, og at der formentlig
foreligger tyveri.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 09-04-02 17:36

Peter G C wrote:

> Skriv til ledelsen - det er så populært. Brug ikke e-mail.

Mankan man også sende en DVD med en blæk patron der springer ved åbning,
eller en lydalarm, eller blot ligge lidt mel i DVD'en.

Ballerup posthus er også slemme, dvs. forsendelser fra og til Ballerup
med DVD forsvinder også, i nogle tilfælde er brevene åbne og hvis
titlerne er for gamle er indholdet ikke fjernet.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-04-02 17:41

"Christian E. Lysel" <chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> skrev:

> Mankan man også sende en DVD med en blæk patron der springer ved
> åbning, eller en lydalarm, eller blot ligge lidt mel i DVD'en.

Sidstnævnte er en dårlig ide, da du kan risikere et massivt
erstatningskrav, hvis du standser PostDKs befordring af forsendelser.

> Ballerup posthus er også slemme, dvs. forsendelser fra og til
> Ballerup med DVD forsvinder også, i nogle tilfælde er brevene åbne
> og hvis titlerne er for gamle er indholdet ikke fjernet.

Hvis du har mistanke om systematisk tyveri har du vel taget kontakt til
politiet og/eller det pågældende posthus?

--
Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://miljokemi.dk/temaer.htm

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 09-04-02 20:03

Morten Bjergstrøm wrote:

> Sidstnævnte er en dårlig ide, da du kan risikere et massivt
> erstatningskrav, hvis du standser PostDKs befordring af forsendelser.

Ikke forstået, det kan kun falde ud hvis man åbner DVD'en.

Nej, hvad skal det hjælpe?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-04-02 20:17

> Ikke forstået, det kan kun falde ud hvis man åbner DVD'en.

Næh.

> Nej, hvad skal det hjælpe?

At der bliver sat en stopper for en evt. langfingret medarbejder hos
PostDK.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-03-02 17:27

"Michael Lund Sørensen" <milux@SLETDETTEimage.dk> wrote in

> [...]
> men en del af indholdet mangler. Nu klager jeg til Post Danmark,
> Hovedkontoret, Tietgensgade 37, 1566 København V.

Den smøre fik jeg også af dem da de havde brugt to dage på at se om
de kunne finde noget der var forsvundet fra en pakke jeg havde
modtaget fra Irland...

Til gengæld var de flinke på posthuset og udleverede
efterlysningsblanketter og postsagskuvert så jeg selv kunne efterlyse
det!

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt