Netværk med PC, hvordan?
Fra : John Lauritzen

Dato : 17-03-02 10:01

Jeg har en iMac DV SE og vil gerne udveksle filer med min datters bærbare
PC med Windows ME styresystem.

Jeg har købt et PC-Card med netværkskort og installationen gik
tilsyneladende glat, og de to computere er forbundet med et Ethernetkabel,
som hedder ”Direkte netværksforbindelse uden hub”.

På PC’eren har jeg aktiveret hjemmenetværket og på iMac’en har jeg
aktiveret arkivdeling. Kontrolpanelet TCP/IP forbindes via Ethernet.

Det er tilsyneladende ikke nok. iMac’en Netværksbrowser ser ikke PC’en og
PC’ens Netværkssteder ser ikke iMac’en.

Hvad mangler jeg?

Venlig hilsen John

Fra : Morten Reippuert

Dato : 17-03-02 11:01

John Lauritzen <John_Lauritzen@net.dialog.dk> wrote:

> Hvad mangler jeg?

At køre den samme fildelings protokol på de to maskiner. Forenklet sagt:
Du kan jo heller ikke forbinde en emailklient med en ftp server.

<icq:131382336>

Fra : John Lauritzen

Dato : 17-03-02 13:12

spam@reippuert.dk writes:
>At køre den samme fildelings protokol på de to maskiner.
Kan du forklare mig, hvordan jeg gør det?
Venlig hilsen John

Fra : Morten Reippuert

Dato : 17-03-02 17:17

> Kan du forklare mig, hvordan jeg gør det?

Du finder en protokol som begge maskiner understøtter

out-of-the-box:
---------------
Eks http. sæt en webserver op på den af maskinerne.
Mac OS's personlig webdelig er som at klø sig selv på næsen - og du kan
kontrolere brugrettigheder ved at bruge rettighederne fra Arkivdeling.

billig:
-------
find en freware ftp server og sæt den op på en af maskinerne.

the-real thing
--------------
Invester i et program som Dave eller Connectix DoubleTalk, så din mac
kan snakke med windåsen over dennes fildeling protokol.

Invester i et program som PCMacLAN så vindåsen kan snakke med mac'es
fildelings protokol, enten over Appletalk eller TCP/IP.

På mac'en Slår du fildeling til i kontrolpanelet "Arkivdeling", på
vindåsen er det mere besværligt.

I Mac OS X er det mere enkelt, idet klienten til vindåse netværket er
indbygget (og serveren "samba" er både nem at instalere og gratis,
envidrere kan ftp, ssh og web servere slås til med et enkelt klik)

<icq:131382336>