Gode ideer til start af bogholderi
Fra : flemming

Dato : 16-03-02 23:07

Hej,

Er der nogen her som har nogle gode ideer til opstart af bogholderi?

Jeg starter en servicevirksomhed med salg til erhvervsvirksomheder
Dvs. jeg har ikke kontant kassebeholdning, men primært overførsel af penge
til og mellem bank.

Jeg har set flere skrive at bilag startes ved 1 og frem. Men jeg har også
set nogle opdelinger i købsbilag, salgsbilag, m.v.

Gode ideer er velkomne.

mvh
Flemming

Fra : Ida Nielsen

Dato : 17-03-02 08:12

Det vigtigste er at der er en rød tråd i bogføringen, så kan du i princippet
selv vælge.
Jeg personligt mener at det er nemmest med 1 serie (1-2-3 mv. ) til alle
bilag

Venlig Hilsen
Ida Nielsen
Revisor Elev

Fra : flemming

Dato : 20-03-02 15:32

Hej

Findes der andre muligheder ?

Jeg tænker at nummerere fakturaer med en nummerserie. Men fakturaen skal
måske blot indgå i bilagserien med 1, 2, osv så f.eks. faktura nr. 10001
f.eks. får bilag nr. 2 ?

Hvordan starter faktura serier typisk ? Virker det ikke dumt over for kunden
med nr 1, 2 osv ? Kunden kan jo så se at han er blandt de første kunder...
?

mvh
Flemming

Fra : Karsten Jensen

Dato : 20-03-02 16:50

> [...]
kunden
> med nr 1, 2 osv ? Kunden kan jo så se at han er blandt de første

Fakturaer bør starte/køre i en nummerserie for sig selv. Start fra hvornår
og til hvornår bestemmer man selv, blot rækkefølgen er kronogisk. De fleste
regnskabs- eller økonomiprogrammer klarer det son en standard.

Dine spørgsmå¨l indikerer i øvrigt, at du nok bør rådføre dig med din
revisor og følge de råd, han giver dig i den aktuelle situation. Det gør
samtidig revisionsarbejdet for ham nemmere og for dig billigere, ligesom det
formodentlig er revisoren, der skal udarbejde dit årsregnskab/selvangivelse.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : flemming

Dato : 20-03-02 20:15

Hej Karsten

Mht revisor (nu håber jeg ikke at jeg støder nogen herinde), så vil jeg bare
sige, at det eneste de rådgiver om er at man skal bevare sine bilag. Måske
siger de at man skal lave kassekladde. Alt sammen så de kan tjene på
revision og bogføring.
For dårligt....

Jeg føler nu at jeg har styr på det. Jeg vil bare gerne høre best practice
fra andre.

Men tak for indlæg mht fakturanummereringen.

flemming

Fra : Karsten Jensen

Dato : 20-03-02 21:30

> [...]
> fra andre.
>
> Men tak for indlæg mht fakturanummereringen.

Så var det måske på tide at vælge en anden revisor?

En revisors opgave kan bl.a. bestå i at råde og vejlede klienten til et
bogholderi/regnskabssystem passende for virksomheden og tilrettelagt, så
revision og regnskabsaflæggelse sker så økonomisk som muligt.

Et problem er så, hvis der ikke er pesonale (indehaver eller dennes kone),
der må skønnes tilstrækkeligt regnskabskyndigt, så kan omkostningerne til
undervisning overstige omkostningerne ved at lade revisoren udføre den
egentlige bogføring.
Men der må vel da være kurser i lighed med de almindelige
lærligeuddannelser, der giver det nødvendige niveau på relativt kort tid. Så
svært er det heller ikke.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 17-03-02 09:13

Prøv at kigge på www.decom.dk

Thomas Strandvig

E-mail: mailto:thomas@strandvig.dk

Fra : Henrik Olesen

Dato : 17-03-02 10:06

Hej Flemming

Jeg kender flere der styrer alt det ved hjælp af http://www.summarum.dk/ som
du kan hente i en gratis-udgave :)

Mvh Henrik

www.startfirma.dk <-- når man er iværksætter

Fra : flemming

Dato : 18-03-02 15:44

Hej Henrik

Jeg har også tænkt mig at anvende programmet summarum.

Dog er det ikke så lige til med bilag eller er det ?
Er der nogen her som har gode erfaringer med dette program,
bilagsnummerering,fakturanummering, mv. ?

Jeg kan se at der i venstre side er står bilag. Men jeg har lidt svært ved
at forstå programmet.... helt konkret:
Hvem kan forklare hvordan jeg bogfører et køb af en mobiltelefon i
programmet ?
Køb er foretaget kontant.
Skal det være over 2 linier ?
Og hvordan med bilag: Påføres samme bilags nummer på såvel fakturaen som på
købsfakturaen ?

Jeg har vel lidt startproblemer med dette program, som dog virker meget
brugervenligt... (men ikke nok ? )

mvh
Flemming

Fra : Nicolai Mortensen

Dato : 20-03-02 08:52

> [...]
> også
> set nogle opdelinger i købsbilag, salgsbilag, m.v.

Hej Flemming,

Hvis du fra start har en omsætning bør du outsource dit bogholderi -
Ingen grund til at sidde og rode med det selv. Jeg ved, at det
umiddelbart er billigere at gøre det selv, men tænk på den tid du
kunne bruge på andre ting, ved at få andre til at gøre det.
Der findes proffessionelle outsourcingvirksomheder, men også små
bogføringsvirksomheder, og det er de sidste som du skal bruge.

Held og lykke

Nicolai

Fra : Susanne Skjold

Dato : 27-03-02 02:49

Hej flemming.

Finansbilag - starter med 1 hver gang regnskabsåret starter, debitor &
kreditor bilag nummereres fortløbende i en serie.

Har du et regnskabsprogram?

Hvilken selskabsform har du valgt?

M.V.H.
Susanne

Fra : Carl Munk

Dato : 29-03-02 23:37

"flemming" <fvestergaard@sol.dk> wrote in message
> Jeg har set flere skrive at bilag startes ved 1 og frem. Men jeg har også
> set nogle opdelinger i købsbilag, salgsbilag, m.v.
Finansbogholderibilag starter altid ved nr. 1
har du tid nok til indtastning så 200200001 næste 200200002
Fakturanr. til kunden kan gøres således:
20020300001 der betyder 2002=år 03=måned 00001=løbenr.
i øvrigt er der ingen kunder der gider holde regnskab med sine
leverandørers
fakturanr. Dog skal en kunde også dig indtaste Fakturanr. for at undgå
at bogføre 2 fakturaer med samme nr. fra samme leverandør. Der er tjek
ved de fleste professionelle økonomisystemer