unix-Darwin
Fra : S. Peters

Dato : 16-03-02 22:24

Nogle der kan give nogle gode links til let forståelig information om
hvordan man udnytter MacOs X til at afvikle unix-programmer.

M.v.h
S.Peters

Fra : BassBalls

Dato : 16-03-02 22:36

In article <B8B9768A.2867%sup@tdcadsl.dk>, "S. Peters" <sup@tdcadsl.dk>
wrote:

> Nogle der kan give nogle gode links til let forståelig information om
> hvordan man udnytter MacOs X til at afvikle unix-programmer.
>
> M.v.h
> S.Peters

Jeg vil anbefale dig at tjekke

http://debian.jones.dk/fink

Jeg fulgte selv anvisningerne der og fik xdarwin op at køre i første
forsøg.

Venlig Hilsen
Anders Krøyer

Fra : S. Peters

Dato : 16-03-02 23:04

> Jeg vil anbefale dig at tjekke
>
> http://debian.jones.dk/fink
>
> Jeg fulgte selv anvisningerne der og fik xdarwin op at køre i første
> [...]

Tak for svaret men det skal være meget mere fra grunden af. Hvad er
grundprincippet, hvad er terminal vinduet og så videre.

m.v.h
S.Peters

Fra : BassBalls

Dato : 17-03-02 00:08

In article <B8B97FE5.2871%sup@tdcadsl.dk>, "S. Peters" <sup@tdcadsl.dk>
wrote:

> Tak for svaret men det skal være meget mere fra grunden af. Hvad er
> grundprincippet, hvad er terminal vinduet og så videre.
>
> m.v.h
> S.Peters

så prøv den her, meget at læse, men der er også nødvendigt hvis du gerne
vil forstå hvad det er, ang terminal osv så tjek hjælpemenuen i finder.

http://fink.sourceforge.net/doc/x11/index.php

Venlig Hilsen
Anders Krøyer

Fra : S. Peters

Dato : 17-03-02 12:06

> http://fink.sourceforge.net/doc/x11/index.php
>
> Venlig Hilsen
> Anders Krøyer

Tak! Det ser ud til at være lige hvad jeg har brug for.
m.v.h
S. Peters

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-03-02 14:44

"S. Peters" <sup@tdcadsl.dk> writes:

> Nogle der kan give nogle gode links til let forståelig information om
> hvordan man udnytter MacOs X til at afvikle unix-programmer.

Det kommer an paa hvad du vil.

Hvad er det du vil?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : S. Peters

Dato : 17-03-02 15:04

in article kkd6y3nwb2.fsf@mimer.null.dk, Thorbjørn Ravn Andersen at
ravn@mac.com wrote on 17/03/02 14:44:

> Det kommer an paa hvad du vil.
>
> Hvad er det du vil?

Jeg vil forstå det og have instruktion i hvordan og hvad der skal til.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-03-02 15:15

"S. Peters" <sup@tdcadsl.dk> writes:

> Jeg vil forstå det og have instruktion i hvordan og hvad der skal til.

Ok. Saa skal du starte i det smaa.

Hvis du finder "Applications -> Utilities -> Terminal.app"
("Programmer -> Utilties -> Terminal.app" paa min dansk/engelske
hybrid) paa din OS X maskine, skulle du meget gerne faa et
terminalvindue. Hvis du kan skrive "ls" i det, og faa en filoversigt,
saa har du en "God Gammeldaws Unixshell" i teksttilstand som der er en
masse dokumentation til. Hold dig til det gamle - de nye fokuserer en
del paa de grafiske brugerflader som findes til Linux og de andre, og
hvor vi har Aqua i stedet.

Her kan du fx starte med
http://www.sslug.dk/linuxbog/unix/bog/index.html som godt nok er
skrevet til Linux, men som daekker en del af grundbegreberne. Ting
ligger lidt anderledes, og der er ikek virtuelle konsoller, men resten
skulle vaere ok.

Herefter er der en liste fra FreeBSD folkene som indeholder nogen gode
henvisninger paa engelsk:
http://www.FreeBSD.org/projects/newbies.html#unix

Naar du saa er naaet hertil, er du rustet til at begynde at laegge
ting ind selv og begynde at programmere smaating i de programmer der
er.

God fornoejelse.
--
Thorbjørn Ravn Andersen