Spørgsmål ang biblioteks regning
Fra : BS

Dato : 16-03-02 22:10

Jeg har d.d modtaget regning fra det lokale bibliotek ang tre bøger jeg
skulle have lånt jeg har så gjort dem opmærksom på jeg ikke har lånt bøger
de sidste ti år
men de fastholder da de er lånt på mit cpr nr så er det mig der hæfter for
dem,
det skal siges at jeg siden har fået fortalt at men bare kan opæyse sit cpr
for at låne bøger (så gad vide hvor mange der får regninger)

men det man nu har gjort er at sende mig en regning via kommunen kan det
være rigtigt at jeg skal betale den eller hvem skal jeg henvende mig til.

Fra : Peter G C

Dato : 17-03-02 11:59

"BS" <korelerer@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> men det man nu har gjort er at sende mig en regning via kommunen kan det
> være rigtigt at jeg skal betale den eller hvem skal jeg henvende mig til.

Henvend dig på biblioteket og forklar situationen. Biblioteket må vel have
dokumentation for udlånet?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : BS

Dato : 17-03-02 12:47

ikke andet end at de er lånt på mit cpr nr

Fra : Core

Dato : 17-03-02 14:41

"BS" <korelerer@mail.tele.dk> wrote in message
> ikke andet end at de er lånt på mit cpr nr
> "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

> til.

Der har lige været en kvinde som også fik en kæmpe regning fra bibloteket,
og hun gjorde dem også opmærksom på at hun ikke havde lånt dem, men de ville
ikke tror hende og hun skulle derfor betale regning, men hun gik nu til en
advokat og her for at stykke tid siden kom der en afgørelse i sagen og hun
vandt
og skulle derfor ikke betale for de bøger hun ikke havde lånt,
men der er nok en uddanet advokat eller en der kan huske sagen lidt bedre
som kan forklarer hvad hun vandt på

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-03-02 19:49

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

> Henvend dig på biblioteket og forklar situationen. Biblioteket må vel have
> dokumentation for udlånet?

Sjældent. På de fleste folkebiblioteker bliver udlån blot registreret
på cpr-numre på baggrund af at lånerens sygesikringsbevis køres gennem
en kortlæser. Edb-systemet vil ofte give mulighed for at cpr-nummeret
tastes ind på tastaturet når kortlæseren er i uorden, kortet ikke kan
læses m.v. Det er sikkert ikke ualmindeligt at skrankepersonalet af
ren konduite bruger den mulighed når en troværdigt udseende låner
siger at hun altså lige har glemt sit sygesikringskort.

Og selv om personalet ikke er så venlige, er det altså ikke specielt
hemmelig teknologi der skal til at omkode et sygesikringskort til at
have et andet cpr-nummer i magnetstriben. Det nødvendige hardware er
nok for dyr til at anskaffe bare for at kunne stjæle nogen
biblioteksbøger af og til - men ikke spor uden for rækkevidde for
en mere ambitiøs svindler; en magnetkortskriver kan vel købes for
omkring 5000 kroner.

--
Henning Makholm "It's kind of scary. Win a revolution and
a bunch of lawyers pop out of the woodwork."

Fra : BS

Dato : 17-03-02 22:24

det skal siges at jeg ikke har haft sygesikrings bevis siden 98 da jeg
mistede min pung

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 17-03-02 23:14

"BS" <korelerer@mail.tele.dk> wrote in message
> det skal siges at jeg ikke har haft sygesikrings bevis siden 98 da jeg
> mistede min pung

Så kan det vel heller ikke undre dig at nogen kan misbruge det?

Det er faktisk altid en vældig god idé at underrette biblioteket om det hvis
man får stjålet sin pung, bøger, og ikke mindst
CD'er/film/Playstationspil/hvad man nu ellers kan låne på biblioteket er at
regne for letomsættelige varer og meget lette for en uærlig person at sætte
sig i besiddelse af med et stjålet sygesikringsbevis/lånerkort.

Det er selvfølgelig altid nem at være bagklog, men det første sted jeg
ringede hen da min pung engang blev stjålet var, efter politiet netop
biblioteket. _Derefter_ banken, da det var et hævekort og ikke et dankort
der var blevet stjålet.

Hvorfor har du forresten ikke fået lavet et nyt? De koster altså "kun" 200
kr. at få fornyet.

Hilsen
Lisbeth
--
~~~~~No outfit is complete without a few cat hairs~~~~~
http://cutiecats.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-03-02 23:30

Lisbeth Hviid Jakobsen skrev:

>Hvorfor har du forresten ikke fået lavet et nyt? De koster altså "kun" 200
>kr. at få fornyet.

Får man ikke et nyt hvert år?

--
Bertel

Fra : BS

Dato : 18-03-02 00:07

jeg har rent faktisk ikke haft noget at bruge det til jeg har ihvert fald
ikke savnet det
"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Får man ikke et nyt hvert år?
her hvor jeg bor får man ihvert fald ikke et nyt med mindrer man skifter adr

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-03-02 15:18

> Får man ikke et nyt hvert år?

Sygesikringsbevis? Nej.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 17-03-02 23:35

In <a734ft$kot$1@sunsite.dk> "Lisbeth Hviid Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> writes:

> [...]

>regne for letomsættelige varer og meget lette for en uærlig person at sætte
>sig i besiddelse af med et stjålet sygesikringsbevis/lånerkort.

Vel, hvor mange biblioteker, er der lige at underrette i Danmark ?
Jeg fik f.x. laanerkort i Aalborg, selvom jeg havde folkeregister adresse i
Aarhus uden at vise andet end sygesikringskortet.

/Martin

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-03-02 01:13

Scripsit "Lisbeth Hviid Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com>

> Det er faktisk altid en vældig god idé at underrette biblioteket om det hvis
> man får stjålet sin pung,

Alle landets biblioteker, og gud ved hvem der ellers er tåbelige nok
til at tro at et sygesikringskort udgør identifikation af den person
der har det i hånden?

Muligvis ville det være klogt hvis man brugte en uge på at ringe hele
landet op og sætte annoncer om sit forsvundne sygesikringskort i
Statstidende - men at man *undlader* det kan altså ikke give tyven
mulighed for at forpligte én overfor tilfældige tredjemænd.

--
Henning Makholm "Der er ingen der sigter på slottet. D'herrer konger agter
at triumfere fra balkonen når de har slået hinanden ihjel."

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 18-03-02 08:28

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message

> [...]
> Statstidende - men at man *undlader* det kan altså ikke give tyven
> mulighed for at forpligte én overfor tilfældige tredjemænd.

Nu har jeg sådan set aldrig forestillet mig at man skulle ringe til andre
biblioteker end hoved- i den by hvor man bor. De steder hvor man bruger
*lånerkort* er det i al fald sådan at man enten skal bo i den pågældende
kommune ELLER have et lånerkort specielt til den (nye) kommune man vil låne
bøger i. Jeg forestiller mig at det samme gælder hvis et bibliotek
accepterer sygesikringsbevis som lånerkort. Ved udstedelsen af lånerkort
bliver man f. eks. gjort opmærksom på bibliotekets regler mht.
afleveringsfrister mv.

Og Bertel, her i Århus får man ET sygesikringsbevis af dankorttype, og det
skiftes først hvis man selv skifter navn eller adresse.

Men derudover har Henning ret: Et sygesikringsbevis alene er ikke nogen
særlig pålidelig identifikation af bæreren, og hvis et bibliotek vælger at
godtage det...tjaeh...der er vel ikke flere oplysninger på mit lånerkort end
på sygesikringsbeviset. Men hvis man har meldt det stjålet (til politiet
selvfølgelig) inden de mystiske udlån begynder mener jeg man må stå bedre
end hvis man ikke har gjort opmærksom på at det KAN være komme i forkerte
hænder.

Hilsen
Lisbeth

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-03-02 15:21

"Lisbeth Hviid Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> skrev:

> De steder
> hvor man bruger *lånerkort* er det i al fald sådan at man enten
> skal bo i den pågældende kommune ELLER have et lånerkort specielt
> til den (nye) kommune man vil låne bøger i.

Næh. Og selvom man skal, kan tyven jo bare få lavet et lånerkort ved
hjælp af sygesikringsbeviset, hvis biblioteket, som en anden også har
skrevet, ikke helt har forstået, at man ikke kan legitimere sig
ordentligt med et sygesikringsbevis.