Vandskuring af hus..
Fra : mwm

Dato : 16-03-02 19:51

Hej i gruppen

Mon ikke der findes nogle læsere af denne gruppe som ved noget om
vandskuring.
Vi har købt et ældre rødstenshus vis facade er grim idet der gennem tidens
løb er foretaget reparationer af murværket med forskellige typer røde sten.
Derfor har vi besluttet at vandskure skidtet.

Men hvad koster det egentlig?

Er der nogen der ved hvad der skal bruges

Type mørtel? Cement? Blandingsforhold osv pris på det?
Indfarvet ?

Hvad koster det i materialer pr m2 hvis man selv gør det?
Er det et stort arbejde?

Hvad hvis "andre" gør det?

Fordele og ulemper?

Kom gerne med jeres erfaringer vedrørende vandskuring.

Mvh

M Mathisen

Fra : NIELS NIELSEN

Dato : 17-03-02 13:53

Du skal først have huset sandblæst, for at komme ind til de rå sten. Det
duer ikke at vandskure oven på gammelt maling eller kalk. ( ca. 6000 kr. )

Du kan sagtens selv vandskure. En sort murer koster vel 35 -50 kr. pr.
kvadratmeter. incl materialer.

Du skal bruge et pudsebrædt med filt på eller et pudsebrædt med kraftig rød
gummi med grov struktur, samt et stort stålbrædt til trække mørtel'en på
muren .

Køb færdigblandet vandskurings tørmørtel. Tilsæt kun vand så det bli'r som
en lind grød. 25 kg. mørtel koster ca 75 kr.

Har selv vandskuret mit hus sidste år. No problemos.

God arb. lyst

mvh. Niels
mwm <loumic@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a704fq$mln$1@news.cybercity.dk...

Fra : Gert Espersen

Dato : 18-03-02 13:51

Hej

Hvis man selv er en anelse håndværksmindet, kan man sagtens gøre det
selv........

Såfremt murværket er beskidt, skal dette jo afrenses med masserwasser,
og en stiv kost.
Løse fuger skal kradses ud og fuger der bliver dybere end 1-2 cm. fyldes
med mørtel.

Blandingen består af strandsandsmørtel der giver en pæn overflade, og så
lidt cement samt en slat betonbinder der gør mørtelblandingen
sammenhængende og nemmere at arbejde med.
Man skal forsøge at tilpasse styrken af blandingen, således at
vandskuringen IKKE bliver stærkere en den oprindelige mørtel, da den så
kan risikere at "trække fra". Hvis man har et gammelt hus, bygget kun
med sten, sand og kalk, kan det godt blive lidt svært at få
vandskuringen til at blive hængende.
Jeg brugte 8-10 dele mørtel og 1 del cement til et hus fra 1913, og det
hænger stadig på........

Og så er det derudaf....begynd gerne et sted som ikke lige ses fra vejen

Vand muren godt, mørtel på brædtet (som er en metalplade med håndtag),
træk massen tyndt på muren, mens du ser til at fugerne fyldes godt. Lav
et par m2....ikke for meget da det tørrer rimeligt hurtigt, skrab
overskydende mørtel af muren med metalbrædtets kant (skrab skråt).
Klem vandet ud af filsebrædtet (mindre kunstofbrædt med udskiftelig
skumgummipude), og bevæg brædtet i ottetaller (mens du presser det mod
muren )
Løber vandet ned af muren skal du presse mere ud inden du filser. Når
brædtet begynder at gå "træls", skal det renses. Det gør fattigrøven i
en 20-liters spand med vand, mens profferne har en speciel balje med
ruller. Men skal du igang med et helt hus, kan det godt gå at bruge en
1000-kroneseddel på noget godt værktøj.

Og lej så lige et ordentligt stillads! det er sgu for træls at blive
invalid af eget arbejde....

M.v.h.

-Gert..