Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
digital billedfremvisning.
Fra : Kell Larsen

Dato : 16-03-02 20:12

På mandag skal jeg fremvise 25 fotografier for 4 forskellige grupper á
15-20 personer. Billederne ligger alle i jpg-format på min harddisk. Jeg
har engang prøvet at uploade billeder til mit digitalkamera for derefter
at fremvise dem på fjernsynet via en ledning, så det var min plan at
gøre det samme her. Det startede også fint, men da jeg begyndte at
omdøbe billederne for at skabe en rækkefølge samt ændre på størrelse og
opløsning, gik det galt. Kameraet ville godt modtage billederne, men
ikke vise dem frem på displayet. Jeg bibeholdt jpg-formatet.
Hvad har jeg gjort forkert?
Kameraet er Olympus Camedia 2040Z med 64 MB kort og jeg har brugt
paintShopPro 7 til ændringerne.
Hvis ikke jeg fåe et godt svar er jeg nødt til at bruge god gammel
teknologi og udprinte billederne og vise dem i episkop.
Venlig hilsen
Kell Larsen

Fra : Roine Karlsson

Dato : 16-03-02 20:23

Hej

Har du en CD brännare och en DVD spelare till TV:n kan du i Nero, ett
program för att bränna CD, skapa en CD som går att visa i en DVD spelare som
kopplas till TV:n.

Ett annat alternativ kan vara att låna en bärbar dator och visa med en
projektor till den.

Roine

Fra : Madsen

Dato : 16-03-02 21:27

Kell Larsen skrev:

> Det startede også fint, men da jeg begyndte at omdøbe billederne
> for at skabe en rækkefølge samt ændre på størrelse og opløsning.
> Hvad har jeg gjort forkert?

Hvorfor ændrer du på opløsningen?

Madsen.

Fra : Kell Larsen

Dato : 16-03-02 21:57

For at få mere plads på kortet satte jeg opløsningen lidt ned.
Kell

Fra : Madsen

Dato : 16-03-02 22:21

Kell Larsen skrev:

> For at få mere plads på kortet satte jeg opløsningen lidt ned.

Det eneste der har betydning for hvad billederne fylder på memorykortet
er pixeldimensionerne. Altså hvor meget hver enkelt billede fylder i
højden x bredden i pixels.

Madsen.

Fra : emj

Dato : 16-03-02 22:40

Madsen skrev i <Xns91D3E33DCAF2Ecopy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk>:

>Det eneste der har betydning for hvad billederne fylder på memorykortet
>er pixeldimensionerne. Altså hvor meget hver enkelt billede fylder i
>højden x bredden i pixels.

Sikke dog du vrøvler i aften, Madsen
Synes du slet ikke at komprimeringen har nogen betydning? )

At det så ikke har en pind med opløsningen at gøre, at man komprimere
lidt ekstra, for at få plads til nogle flere billeder er en anden sag.
Hilsen emj

--
www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Madsen

Dato : 16-03-02 22:53

emj skrev:

> Sikke dog du vrøvler i aften, Madsen
> Synes du slet ikke at komprimeringen har nogen betydning? )

Nå jo. Selvfølgelig. :)
(For "hevlede" da også!)

> At det så ikke har en pind med opløsningen at gøre, at man
> komprimere lidt ekstra, for at få plads til nogle flere billeder
> er en anden sag.

Nej, men tror du ikke også kameraet kan ske at kokse over at
opløsningen er ændret? Nu har jeg godt nok ikke eksperimenteret med at
uploade billeder til mit memorykort og vise dem på et fjernsyn, men jeg
kunne da godt forestille mig at det ikke kunne finde ud af det hvis
billederne pludselig ikke længere har en opløsning på 72 ppi, men i
stedet er 200-300 ppi eller noget i den stil. (?)

Madsen.

Fra : emj

Dato : 16-03-02 23:49

Madsen skrev i <Xns91D3E8B7376C1copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk>:

>Nej, men tror du ikke også kameraet kan ske at kokse over at
>opløsningen er ændret?

Ikke nødvendigvis. Mange digier kan jo håndtere forskellige
opløsninger, men cameraet mangler nogle informationer om billedet, når
det har været gemt i anden version.

> [...]
>billederne pludselig ikke længere har en opløsning på 72 ppi, men i
>stedet er 200-300 ppi eller noget i den stil. (?)

Nej, det er ganske og aldeles uden betydning. Billederne i et digi har
ikke nogen resoulotion (ppi) og jeg ved ikke, hvorfor du tror, at de
har det. De har pixels x pixels
Hilsen emj

Fra : Madsen

Dato : 17-03-02 00:07

emj skrev:

> Ikke nødvendigvis. Mange digier kan jo håndtere forskellige
> opløsninger, men cameraet mangler nogle informationer om billedet,
> når det har været gemt i anden version.

Nå ok.

(72 eller 300 ppi f.eks.)
> Nej, det er ganske og aldeles uden betydning. Billederne i et digi
> har ikke nogen resoulotion (ppi) og jeg ved ikke, hvorfor du tror,
> at de har det. De har pixels x pixels

Der er noget jeg roder rundt i så. Jeg tror jeg går i seng nu. :)
Årsagen er nok nærmest det Per Madsen snakker om så.

Madsen.

Fra : emj

Dato : 17-03-02 05:04

Madsen skrev i <Xns91D41137AFCEcopy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk>:

>Årsagen er nok nærmest det Per Madsen snakker om så.
Præcis
Hilsen emj

Fra : Madsen

Dato : 16-03-02 23:00

emj skrev:

> Sikke dog du vrøvler i aften, Madsen

Og hvorfor skulle i aften egentlig være anderledes end andre
aftener? ;)

Madsen.

Fra : Per Madsen, Aalborg

Dato : 16-03-02 22:57

"Kell Larsen" <Kell.Larsen@image.dk> wrote in message
[..]
> [...]
> opløsning, gik det galt. Kameraet ville godt modtage billederne, men
> ikke vise dem frem på displayet. Jeg bibeholdt jpg-formatet.
[..]
> Venlig hilsen
> Kell Larsen

Du har mistet den EXIF-information, som oprindeligt lå i de ubehandlede
billeder fra kameraet. Der er kun ganske få billedbehandlingsprogrammer,
der gemmer EXIF informationer.

Du kan prøve, at kigge på TVwriter:
http://www.david-taylor.pwp.blueyonder.co.uk/software/imaging.html
Det er et program, der kan gendanne informationer, så de kan
vises i kameraet igen.

Her kunne stå en formaning om altid at gemme originalfilerne,
men vi sparer pladsen denne gang

mvh
-Per

Fra : Kell Larsen

Dato : 16-03-02 23:13

Se det var konstruktivt! Jeg skal have fat i originalerne igen.
Men det vil vel så også sige, det ikke kan betale sig at lave forsøg med
uploadning af indscannede papirbilleder - som jeg i min naivitet havde
forestillet mig???
Kell

Fra : Per Madsen, Aalborg

Dato : 17-03-02 15:24

Sandsynligheden for, at det virker med de inskannede billeder
er nok lille, men et forsøg koster ikke noget
Jeg kender ikke TVwriter, men umiddelbart virker det
som et udmærket hjælpemiddel, til kameragenereret
lysbilledshow, idet du her kan beskære/rotere dine billeder
og anvende dine indskanninger.
mvh
-Per